שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 538 בתים ,  10:39, 2 בנובמבר 2009
אין תקציר עריכה
'''רוסטוב''' - עיר בדרום מערב רוסיה, בה גרו אדמו"ר הרש"ב ואדמו"ר הריי"צ במשך מספר שנים, ובה נמצא אוהל אדמו"ר הרש"ב. בשנים בהן התגוררו במקום רבותינו נשיאינו, חסידי חב"ד נהרו אליה, והיא הפכה למרכז חב"די מפורסם.
 
ברוסיה ישנן שתי ערים בשם '''רוסטוב'''. משום כך, בשנת [[תקס"ז]] הוסיפו לעיר רוסטוב הגדולה את התואר '''נא דונו''' - ובעברית: רוסטוב על הדון. שכן, העיר שוכנת משתי גדותיו של הנהר דון.
תלמידי הישיבה אכן זכו לשהות קרוב אל אדמו"ר הריי"צ, להשתתף [[התוועדות|בהתוועדויות]], להיכנס ל'[[יחידות]]' ולקבל הוראות בעבודת ה', ולחזות פני מלך לעיתים קרובות.
[[תמים|התמימים]] לנו בבניין בו שכן עד המהפכה התלמוד תורה של רוסטוב. שנות דור חלפו, ובשנים האחרונות משמש הבניין את בית ספר חב"ד בניהולו של שליח [[הרבי]] מה"מ הרב חיים פרידמן.
בשנת [[תרפ"ד]] נסגרה ישיבת 'תומכי תמימים' שפעלה בעיר, והתלמידים עברו ללמוד בישיבות בערים אחרות ברחבי ברית המועצות.
מפני סיבות שונות, עברו חסידי חב"ד להתפלל בבית הכנסת של 'המתנגדים', ולמרות הבדלי הגישות, והאהבה והאחדות שררו במקום.
 
==דמויות חסידיות==
 
כמה מחשובי חסידי חב"ד התגוררו ברוסטוב, גם לאחר עזיבתו של הרבי הריי"צ. ביניהם:
 
*הרב [[משה וולף לאבאק]]
*הרב [[מרדכי אהרן פרידמן]]
*הרב [[אברהם אליהו ניימרק]]
*הרב [[יונה איידלקופ]]
*הרב [[שמאי וויגאן]].
 
==המקווה נסגר==
בימים הראשונים של שנת [[תרצ"ו]], ספגה קהילת חב"ד ברוסטוב גל מעצרים שפקד את הקהילה הקטנה והחשובה. בליל [[ראש השנה]] עצרו השלטונות הקומוניסטים את החסידים הרב [[משה מדליה]], הרב [[מרדכי אהרן פרידמן]], הרב [[דוד לאבאק]], הרב [[שמואל מענדל הלפרין]] (היה משב"ק אצל הרבי הריי"צ ברוסטוב), ושניים נוספים. גל המעצרים שהחל בראש השנה [[תרצ"ו]], הסתיים כעבור תשעה ימים, עם מעצרם של ר' [[שמאי ויגאן]] ור' [[לייזר ננס]] בליל ערב [[יום הכיפורים]].
(כמה מהעצורים עצורים אלו נשלחו לסיביר; מהם אשר שבו לביתם בתום גלותם ומהם נפחו את נשמתם מתוך סבל רב).
==העברת 'ציון' הרבי הרש"ב==
רק בט' [[אדר]] ראשון שחררו הרוסים בשנית את רוסטוב, ושבוע לאחר מכן פרסם רדיו מוסקבה ידיעה כי על יד העיר נמצאו קברי המונים ובהם גוויות של 20.000 נרצחים. .
לאחר נפילתה של ברית המועצות, חזרו חסידי חב"ד לפקוד את ה'ציון' של אדמו"ר הרש"ב בפאתי העיר. אל העיר הגיע השליח הרב [[אלישיב קפלון, וכיום פועל בו השליח הרב חיים זנצינגר]].
לימים נגאל ביתם של אדמו"ר הרש"ב ואדמו"ר הריי"צ על-יד [[אגודת חסידי חב"ד - רוסיה|אגו"ח שברוסיה]], ובו התקיימה במשך מספר שנים כיום ישיבת '[[תומכי תמימים רוסטוב (כיום)|תומכי תמימים]]' לתפארת. בחודש חשון תשס"ח גורשו התלמידים וצוות הישיבה על ידי השלטונות בעילה שלשהיה בלתי חוקיתומקום המקווה שהיה מכוסה בחול ובעפר, ובעולם החב"די נעשה רעש גדול סביב השאלה האם גורמים חב"דיים שונים יכלו למנוע את המעשההתגלה בשלימותו, דבר שהיה פלא ונס.
מקום המקווה שהיה מכוסה בחול ובעפר, התגלה בשלימותו, דבר שהיה פלא ונסבבניין זה שכנה במשך מספר שנים ישיבת '[[תומכי תמימים רוסטוב (כיום)|תומכי תמימים]]' לתפארת.
==דמויות חסידיותמגורשים== השליח הראשי הרב אלישיב קפלון, גורש מהמדינה. בחודש חשון תשס"ח גורשו התלמידים וצוות הישיבה על ידי השלטונות בעילה שלשהיה בלתי חוקית, ובעולם החב"די נעשה רעש גדול סביב השאלה האם גורמים חב"דיים שונים יכלו למנוע את המעשה. לאחר זמן קצר, שב השליח הרב [[חיים פרידמן]] מכינוס השלוחים, וכניסתו למדינה נאסרה.  כיום פועל בעיר השליח הרב [[חיים זנצינגר]].
כמה מחשובי חסידי חב"ד התגוררו ברוסטוב, גם לאחר עזיבתו של הרבי הריי"צ. ביניהם: הרב [[משה וולף לאבאק]], הרב [[מרדכי אהרן פרידמן]], הרב [[אברהם אליהו ניימרק]], הרב [[יונה איידלקופ]] והרב [[שמאי וויגאן]].
[[קטגוריה:קהילות חב"ד ברוסיה]]
1,637

עריכות

תפריט ניווט