2,827
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{להשלים|כל הערך=כן}} | {{להשלים|כל הערך=כן}} | ||
[[קובץ:שס חדש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תלמוד בבלי]] | [[קובץ:שס חדש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תלמוד בבלי]] | ||
ה'''תלמוד''' (נקרא גם: '''גמרא''') הוא | ה'''תלמוד''' (נקרא גם: '''גמרא''' או '''ש"ס''') הוא פירושם של ה[[אמוראים]] בהלכות שאמרו ה[[תנאים]] ב[[משנה]] וב[[ברייתא]], והוא אחד מעיקרי ה[[תורה שבעל פה]]. קיימים שני חיבורים המקבצים בתוכם את חידושי ושיעורי בתי המדרש של האמוראים: [[תלמוד בבלי]] שנכתב על ידי האמוראים שישבו ב[[בבל]] ו[[תלמוד ירושלמי]] הנכתב על ידי היושבים ב[[ארץ ישראל]]. | ||
== דרך התלמוד == | |||
ה[[משנה]] נכתבה על ידי [[רבי יהודה הנשיא]] והתנאים בקיצור גדול. ולכן ה[[אמוראים]] למדו את דברי המשנה בעיון וביארו אותה בבתי המדרש שלהם. על ידי הדיון וה[[פלפול]] התחדשו דינים רבים מתוך המשנה והברייתא. | |||
למרות שהיו פלפולים רבים בבית מדרשם של החכמים, לא כולם נסדרו בגמרא, והמשא והמתן המובא בגמרא הוא רק מה שנוגע ישירות להבנת הסוגיא וההלכה המעשית{{הערת שוליים|1=[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14946&st=&pgnum=156&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ג עמ' 141]}}. | |||
==תלמוד בבלי== | ==תלמוד בבלי== | ||
שורה 14: | שורה 19: | ||
מבואר כי מעלתו של [[תלמוד ירושלמי]] גבוהה יותר מתלמוד בבלי והוא בבחינת [[אור ישר]] ללא ריבוי קושיות ופילפולים. ולכן אמרו חז"ל על רבי זירא שצם מאה תעניות על מנת לשכוח את תלמודה של בבל, כדי שיכול ללמוד את תלמודה של ארץ ישראל. כמו כן, מובא שהיו נוחים זה לזה בהלכה, ולא שהיו מסכימים זה לזה אלא שהיו נוחים זה לזה לקבל כל אחד סברת מי שחולק עליו. ועל כרחך יוצא מבין שניהם דבר ממוצע. | מבואר כי מעלתו של [[תלמוד ירושלמי]] גבוהה יותר מתלמוד בבלי והוא בבחינת [[אור ישר]] ללא ריבוי קושיות ופילפולים. ולכן אמרו חז"ל על רבי זירא שצם מאה תעניות על מנת לשכוח את תלמודה של בבל, כדי שיכול ללמוד את תלמודה של ארץ ישראל. כמו כן, מובא שהיו נוחים זה לזה בהלכה, ולא שהיו מסכימים זה לזה אלא שהיו נוחים זה לזה לקבל כל אחד סברת מי שחולק עליו. ועל כרחך יוצא מבין שניהם דבר ממוצע. | ||
==מחלוקות התלמודים== | |||
בהרבה מקומות התלמוד הבבלי והירושלמי חלוקים ביניהם. [[הרבי]] אומר על כך: {{ציטוטון|ידוע הכלל שיש להשתדל שלא לאפושי ב[[מחלוקת]]. והמדובר אפילו אודות תלמוד בבלי ותלמוד ירושלמי – היינו, למרות שדרך הלימוד דתלמוד ירושלמי '''שונה''' מדרך הלימוד דתלמוד בבלי, ועד שאמרו חז"ל שצריכים '''לשכוח''' את התלמוד בבלי כדי שיוכלו להגיע לדרך הלימוד דתלמוד ירושלמי, אף-על-פי-כן, יש להשתדל למעט במחלוקת בין תלמוד בבלי לתלמוד ירושלמי, אפילו כאשר הדבר קשור עם ביאור בדוחק בלבד}}{{הערה|1=[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16028&st=&pgnum=175 שיחת ש"פ שמיני תשמ"ב].}} | |||
==ענינו ומעלתו== | ==ענינו ומעלתו== | ||
מבואר ב[[פרי עץ חיים]] ש[[קבלה]] הוא ב[[אצילות]], תלמוד הוא ב[[בריאה]], [[משנה]] הוא ב[[יצירה]], ו[[מקרא]] הוא ב[[עשיה]]. מבואר במאמר זה שענין שתלמוד הוא בבריאה הוא שנמשכת התורה גם בבריאה, שתלמוד בא בהשגת המהות, מה שאין כן ב[[קבלה]] שהוא בעולם ה[[אצילות]] שאין מושג בהשגת המהות. אבל שונה הוא התלמוד מן המקרא, שמקרא נמשך עד לעולם העשיה, שעיקר המקרא הוא שנכתב על ספר ובדיו, מה שאין כן תלמוד שעיקרו הוא השכלה ויכול לבוא באותיות שונות (ו"[[תורה שבעל פה|דברים שבעל פה]] אי אתה רשאי לאומרם בכתב" מה שאין כן [[תורה שבכתב]]). | מבואר ב[[פרי עץ חיים]] ש[[קבלה]] הוא ב[[אצילות]], תלמוד הוא ב[[בריאה]], [[משנה]] הוא ב[[יצירה]], ו[[מקרא]] הוא ב[[עשיה]]. מבואר במאמר זה שענין שתלמוד הוא בבריאה הוא שנמשכת התורה גם בבריאה, שתלמוד בא בהשגת המהות, מה שאין כן ב[[קבלה]] שהוא בעולם ה[[אצילות]] שאין מושג בהשגת המהות. אבל שונה הוא התלמוד מן המקרא, שמקרא נמשך עד לעולם העשיה, שעיקר המקרא הוא שנכתב על ספר ובדיו, מה שאין כן תלמוד שעיקרו הוא השכלה ויכול לבוא באותיות שונות (ו"[[תורה שבעל פה|דברים שבעל פה]] אי אתה רשאי לאומרם בכתב" מה שאין כן [[תורה שבכתב]]). | ||
==לימוד הגמרא== | ==לימוד הגמרא== | ||
שורה 28: | שורה 33: | ||
[[אדמו"ר הריי"צ]] הורה שעל כל חסיד לקבוע שיעור בלימוד הגמרא לעיון בכל יום. [[הרבי]] הסביר זאת, כיוון שאדם בעל יכולת לימוד בעיון שלא עושה זאת, נחשב הדבר כ[[ביטול תורה]] בדקות, כיוון שאינו מנצל את '''כל''' כוחות [[שכל|שכלו]] לטובת [[לימוד התורה]]{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ב, עמוד 566}}. | [[אדמו"ר הריי"צ]] הורה שעל כל חסיד לקבוע שיעור בלימוד הגמרא לעיון בכל יום. [[הרבי]] הסביר זאת, כיוון שאדם בעל יכולת לימוד בעיון שלא עושה זאת, נחשב הדבר כ[[ביטול תורה]] בדקות, כיוון שאינו מנצל את '''כל''' כוחות [[שכל|שכלו]] לטובת [[לימוד התורה]]{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ב, עמוד 566}}. | ||
==ביאורי הרבי== | ==ביאורי הרבי== |
עריכות