חטא המרגלים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 11 בתים ,  16 ביולי 2020
שורה 15: שורה 15:
חטא המרגלים הינו יסוד בעבודת ה' על דרך החסידות בביאורים שונים ועמוקים ובראשם מרבינו הזקן בלקוטי תורה<ref>ריש פ' שלח</ref>.
חטא המרגלים הינו יסוד בעבודת ה' על דרך החסידות בביאורים שונים ועמוקים ובראשם מרבינו הזקן בלקוטי תורה<ref>ריש פ' שלח</ref>.
===חיבור נס וטבע===
===חיבור נס וטבע===
התורה מספרת<ref><ref>על פי שיחת ש״פ שלח תשכ״ב, אשר מבוססת על דברי אדמו"ר הזקן הנ"ל</ref></ref> כי המרגלים אמרו – ובכך הפחידו את בני ישראל – שאי אפשר לכבוש את ארץ ישראל ״כי עז העם היושב בארץ וגו״, ולכן, טענו, לא נוכל לעלות להלחם בעם ״כי חזק הוא ממנו״, וחז״ל מספרים<ref>סוטה לה, א וש״נ. (וראה לקמן כיצד שבה להם האמונה)</ref> שהמרגלים טענו, כי יושבי הארץ חזקים ח״ו (״ממנו״) מהקב״ה ו״כביכול אפילו בעל הבית (הקב"ה) אינו יכול להוציא כליו משם (היינו לא שולט על המצב שמה)״.
התורה מספרת<ref>על פי שיחת ש״פ שלח תשכ״ב, אשר מבוססת על דברי אדמו"ר הזקן הנ"ל</ref> כי המרגלים אמרו – ובכך הפחידו את בני ישראל – שאי אפשר לכבוש את ארץ ישראל ״כי עז העם היושב בארץ וגו״, ולכן, טענו, לא נוכל לעלות להלחם בעם ״כי חזק הוא ממנו״, וחז״ל מספרים<ref>סוטה לה, א וש״נ. (וראה לקמן כיצד שבה להם האמונה)</ref> שהמרגלים טענו, כי יושבי הארץ חזקים ח״ו (״ממנו״) מהקב״ה ו״כביכול אפילו בעל הבית (הקב"ה) אינו יכול להוציא כליו משם (היינו לא שולט על המצב שמה)״.


המרגלים ראו ריבוי ניסים במצרים כעשרת המכות קרעת ים סוף וכו', אך הם אמרו, כי מכך שנעשו נסים ונצחונות למעלה מן הטבע בתקופת היותם של בני ישראל במדבר, כשהיו מופשטים מענינים ארציים, אין הוכחה לגבי תקופה של סדר והנהגה, הקשורה בארץ ישראל, בה דרושה עבודה של ״ארץ נושבת״ להיות בהתיישבות בעולם. אמנם במדבר, כשעסוקים בעניני שמים, יש מקום לנסים שלמעלה מהטבע; אבל, כאשר מתחיל סדר עבודה של ״ארץ נושבת״, הרי אז הנהגת כל עניני העולם היא על פי טבע (כפי שהיה אכן מיד – בכמה ענינים – בפועל: פסקו המן, בארה של מרים וענני הכבוד וכו׳) – ועל פי הנהגה כזו, שוב אי אפשר לנצח את ״ילידי הענק״, שהם חזקים בטבעם מבני ישראל.
המרגלים ראו ריבוי ניסים במצרים כעשרת המכות קרעת ים סוף וכו', אך הם אמרו, כי מכך שנעשו נסים ונצחונות למעלה מן הטבע בתקופת היותם של בני ישראל במדבר, כשהיו מופשטים מענינים ארציים, אין הוכחה לגבי תקופה של סדר והנהגה, הקשורה בארץ ישראל, בה דרושה עבודה של ״ארץ נושבת״ להיות בהתיישבות בעולם. אמנם במדבר, כשעסוקים בעניני שמים, יש מקום לנסים שלמעלה מהטבע; אבל, כאשר מתחיל סדר עבודה של ״ארץ נושבת״, הרי אז הנהגת כל עניני העולם היא על פי טבע (כפי שהיה אכן מיד – בכמה ענינים – בפועל: פסקו המן, בארה של מרים וענני הכבוד וכו׳) – ועל פי הנהגה כזו, שוב אי אפשר לנצח את ״ילידי הענק״, שהם חזקים בטבעם מבני ישראל.
6,031

עריכות

תפריט ניווט