דוד משה ליברמן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 170 בתים ,  12 ביולי 2020
שורה 24: שורה 24:


קיבל סמיכה לרבנות מהרב ישראל זאב גוסטמן ומהרב משה פיינשטיין.
קיבל סמיכה לרבנות מהרב ישראל זאב גוסטמן ומהרב משה פיינשטיין.
==במהלך השואה==
===במהלך השואה===
במלחמה הגעתי עם אימא לצרפת למחנה ריכוז (לא כמו המחנות בגרמניה, יותר קל).  אימא נשלחה לאושוויץ (הצרפתים שלחו אותם – כל זמן שצרפת לא נכבשה לגמרי תחת הנאצים, הצרפתים שתפו פעולה ושלחו יהודים למחנות. אחרי הכיבוש, כבר לא שלחו יהודים).
במלחמה הגיע עם אימו הרבנית ? לצרפת למחנה ריכוז צרפתי (לא כמו המחנות בגרמניה, יותר קל).


אביו היה באנגליה בתקופת המלחמה. אחרי חצי שנה, ברח מהמחנה לדוד שלו, אח אמו שגר בצרפת.
לאחר תקופה קצרה האימא נשלחה לאושוויץ (– כל זמן שצרפת לא נכבשה לגמרי תחת הנאצים, [[שלטון וושי]]]שתף פעולה ושלחו יהודים למחנות. אחרי שהגרמנים כבשו את צרפת לחלוטין, הפסיקו המשולחים למחנות ההשמדה..


כשברח שמע שיש ישיבה במרסיי וכך הכיר את הרב [[שניאור זלמן שניאורסון (פריז)|שניאור זלמן שניאורסון]]. היה מאד קרוב אליו  יותר מהאחרים. הוא חייב את הבחרוים ללמוד חסידות למרות שלא רצו, זה בשביל הבחורים בישיבה דבר חדש. (היה שם א' רובינסקי, מצרפת, מאוד מוכשר שלמד חזק חסידות, הוא נשלח אז יחד עם 23 חבר'ה למחנות).
אביו היה באנגליה בתקופת המלחמה.


לילה קודם הייתי איתם באותו מקום היכן שתפסו אותם (20 חבר'ה עם 3-4 מבוגרים). היינו בחדר שאכסנו בו חביות יין והיה לו פתח לחדר של ר"ז. פעם הגיעו הגרמנים לבית ושמענו כיצד הם מנסים לפתוח את החדר שלנו ור"ז מסיח את דעתם מאתנו. הוא ממש פעל ועשה רבות לשמור עלינו ולהציל אותנו. לאן שר"ז הלך הוא לקח את הספרייה אתו, הייתה לו ספרייה גדולה,
אחרי חצי שנה במחנה הריכוז הצרפתי, ברח לדוד שלו, אח אמו שגר בצרפת.


כך היו לנו ספרים. נסענו הרבה. פעמים רבות בדרך עצרו אותנו הצרפתים, אך כאמור בסיום המלחמה כבר לא שלחו יהודים למחנות השמדה.
כשברח שמע שיש ישיבה במרסיי וכך הכיר את הרב [[שניאור זלמן שניאורסון (פריז)|שניאור זלמן שניאורסון]]. היה מאד קרוב אליו יותר מהאחרים.


ובניסים, הגרמנים – שגם היו בדרכים – לא עצרו אותנו.
הרב שניאורסאהן הוא חייב את הבחורים ללמוד חסידות למרות שלא רצו, זה בשביל הבחורים בישיבה דבר חדש.  


בטבת תשי"א התחתן עם הרבנית חיה בת הרב [[יהודה חיטריק]].
היינו שוהים בחדר שאכסנו בו חביות יין והיה לו פתח רק לחדר של הרב שניאורסאהן. פעם הגיעו הגרמנים לבית ושמענו כיצד הם מנסים לפתוח את החדר שלנו והרב מסיח את דעתם מאתנו.


לאחמ"כ [[נישואין|נשא]] את הרבנית חיה חיטריק, בתו של הרב [[יהודה חיטריק]].  
הוא ממש פעל ועשה רבות לשמור עלינו ולהציל אותנו.
 
לילה אחד הנאצים נכנסו לחדר ותפסו שמה 20 בחורים ו3 מבוגרים ושלחו את כולם למחנות ההשמדה, ובנס ניצל כאשר רק לילה קודם לכן שהה איתם אך בלילה הגורלי בחסדי ה' לא שהה שם (אחד הנרצחים שמו רובינסקי, מצרפת, מאוד מוכשר שלמד חזק חסידות).
 
לאן שהרב שניאורסאהן הלך הוא לקח את הספרייה הגדולה שלו, כך היה לבחורים ספרים ללמוד. הרבה פעמים נאלצו לבחור ממקום למקום. פעמים רבות בדרך עצרו אותם צרפתים, אך כאמור בסיום המלחמה כבר לא שלחו יהודים למחנות השמדה.
 
כמה פעמים עבר ליד חיילים גרמנים ובנסי ניסים, לא נעצר. ושרד את ימי האימה.


==במחיצת אדמו"ר הריי"צ==
==במחיצת אדמו"ר הריי"צ==
6,031

עריכות

תפריט ניווט