בחירה חופשית: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 26 בתים ,  9 ביולי 2020
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ערך חסר|כל הערך=כן}}
{{ערך חסר|כל הערך=כן}}
'''בחירה חופשית''' הוא ביטוי המציין שמעשיו של האדם ובחירת דרכו הם בבחירתו החופשית והם לא נקבעו מראש. המושג יסודי מאוד ביהדות כיון שעליו נשענים נושאים רבים באמונה, כגון: שכר ועונש, תשובה וכל קיום המצוות. המושג נידון רבות בכתבי הפילוסופיה הידודית בספרי גדולי ישראל וכן בספרי החסידות.
'''בחירה חופשית''' הוא ביטוי המציין שמעשיו של האדם ובחירת דרכו הם בבחירתו החופשית והם לא נקבעו מראש. המושג יסודי מאוד ביהדות כיון שעליו נשענים נושאים רבים באמונה, כגון: שכר ועונש, תשובה וכל קיום המצוות. המושג נידון רבות בכתבי הפילוסופיה היהודית בספרי גדולי ישראל וכן בספרי החסידות.


==משמעות המושג==
==משמעות המושג==
הבחירה החופשית היא ההבדל הגדול לבין המין האנושי לשאר הבריאה. הבעלי החיים פועלים על פי אינסטינקטים והאופן שבו נבראו ואין להם שליטה על מעשיהם והתנהגותם. לעומתם האדם פועל על פי שכלו ורצונותיו ויש לו שליטה על התנהגותו.
הבחירה החופשית היא ההבדל הגדול לבין המין האנושי לשאר הבריאה. בעלי החיים פועלים על פי אינסטינקטים והאופן שבו נבראו ואין להם שליטה על מעשיהם והתנהגותם. לעומתם האדם פועל על פי שכלו ורצונותיו ויש לו שליטה על התנהגותו.


בחירה חופשית פ[[ירושה]] ש[[הקב"ה]] אינו קובע עבור האדם האם יקיים את המצוות אלא השאיר את הדבר בבחירתו של האדם. הבחירה החופשית נראית בתורה לראשונה בפסוק "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע... ובחרת בחיים"{{הערה|דברים ל, ט"ו-כ.}} שמשמעותו ש[[הקב"ה]] נתן לפני האדם את שתי הדרכים ורק האדם אחראי לתוצאות מעשיו.
בחירה חופשית פ[[ירושה]] ש[[הקב"ה]] אינו קובע עבור האדם האם יקיים את המצוות, אלא השאיר את הדבר בבחירתו של האדם. הבחירה החופשית מוזכרת לראשונה בתורה בפסוק "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע... ובחרת בחיים"{{הערה|דברים ל, ט"ו-כ.}} משמעות הפסוק ההיא ש[[הקב"ה]] נתן לפני האדם את שתי הדרכים ורק האדם אחראי לתוצאות מעשיו.
   
   
כמו כן, הכח והאפשרות של האדם לחזור ב[[תשובה]] ולשנות את אופן התנהגותו נובעת מהבחירה חופשית הניתנת לו מלמעלה.
כמו כן, הכח והאפשרות של האדם לחזור ב[[תשובה]] ולשנות את אופן התנהגותו נובעת מהבחירה חופשית הניתנת לו מלמעלה.
שורה 14: שורה 14:
למרות שבידינו הבחירה אבל [[הקב"ה]] נותן לנו המלצה ועצה באיזה דרך לבחור, בדרך החיים היינו דרך ה[[תורה ומצוות]], כמו שכתוב "ובחרת בחיים" ו[[רש"י]] על הפסוק כותב: "משל מאב האומר לבנו בחר לך חלק יפה בנחלתי, ומעמידו על החלק היפה ואמר לו את ברור לך".
למרות שבידינו הבחירה אבל [[הקב"ה]] נותן לנו המלצה ועצה באיזה דרך לבחור, בדרך החיים היינו דרך ה[[תורה ומצוות]], כמו שכתוב "ובחרת בחיים" ו[[רש"י]] על הפסוק כותב: "משל מאב האומר לבנו בחר לך חלק יפה בנחלתי, ומעמידו על החלק היפה ואמר לו את ברור לך".


כאשר [[הקב"ה]] אומר ל[[ישראל]] ובחרת בחים הוא נותן לכל [[יהודי]] את הכח לבחור בצד הנכון, אף שכלפי חוץ לפעמים נראה שיש יותר שפע וטוב בצד של ה[[קליפה]] וה[[סיטרא אחרא]] בכל זאת [[יהודי]] מצד עצמיותו וה[[ניצוץ האלוקי]] שבנשמתו הוא נמשך ל[[אלוקות]] ובוחר בחיים.{{הערה|ליקוטי שיחות חלק י"ט עמ' 271}}.
כאשר [[הקב"ה]] אומר ל[[ישראל]] "ובחרת בחיים" הוא נותן לכל [[יהודי]] את הכח לבחור בצד הנכון, אף שכלפי חוץ לפעמים נראה שיש יותר שפע וטוב בצד של ה[[קליפה]] וה[[סיטרא אחרא]] בכל זאת [[יהודי]] מצד עצמיותו וה[[ניצוץ האלוקי]] שבנשמתו הוא נמשך ל[[אלוקות]] ובוחר בחיים.{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"ט עמ' 271}}.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
משתמש אלמוני

תפריט ניווט