מראי מקומות לספר משנה תורה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הספר '''מראי מקומות לספר משנה תורה''' יצא לאור על ידי ה[[כולל אברכים שעל ידי מזכירות הרבי]].
הספר '''מראי מקומות לספר משנה תורה''' יצא לאור על ידי [[כולל אברכים שעל יד מזכירות הרבי]].


==ההדפסה הראשונה==
==ההדפסה הראשונה==
בשנת תשד"מ שבה תיקן [[הרבי]] את [[תקנת לימוד הרמב"ם]], לקראת [[כ"ף מנחם אב]] - יום ההילולא של הגה"צ הר' [[לוי יצחק שניאורסאהן (אב אדמו"ר שליט"א)]], ב[[חמשה עשר באב]] הורה הרבי, שיוציאו לאור ספר ובו מראי מקומות על ספר היד.  
בשנת תשד"מ שבה תיקן [[הרבי]] את [[תקנת לימוד הרמב"ם]], לקראת [[כ"ף מנחם אב]] - יום ההילולא של הגה"צ הר' [[לוי יצחק שניאורסאהן (אב אדמו"ר שליט"א)]], ב[[חמשה עשר באב]] הורה הרבי, שיוציאו לאור ספר ובו מראי מקומות על ספר הי"ד.  


וכך במשך שבועיים עבדו אברכי הכולל תחת ניהולו של ראש המערכת הרב [[משה פרידמן]] וליקטו מהמראי מקומות שנמצאו על הדף, וכן מספרים העוסקים בליקוט מראי מקומות. הספר יצא עם למעלה מ950 דף.
במשך שבועיים עבדו אברכי הכולל תחת ניהולו של ראש המערכת הרב [[משה פרידמן]] וליקטו מהמראי מקומות שנמצאו על הדף, וכן מספרים העוסקים בליקוט מראי מקומות. הספר יצא עם למעלה מ950 דף.


בתחילת הספר נכתב כי אין זה ספר מושלם, וכיון שהיו חייבים להזדרז, הוציאו זאת באופן לא מושלם, אך מבקשים שישלחו כל ספר שלא היה תחת ידם{{הערה|ואלו שמות הספרים שנעזרו בהם: הנושאי כלים של הרמב"ם. אוצר הסוטה (נ. י. תש"א). [[הרמב"ם]] והזהר (סיני לב-לד תשי"ג-ד). [[הרמב"ם]] והמכילתא ד[[רשב"י]] (נ. י. תש"ג). מאמר דרכי משה - מהס' כל ספרי המהר"ץ חיות (ירושלים תשי"ח). מכילתא וספרי בספר [[הרמב"ם]] (תרבי"צ שנה ו' ספר ג' [[ניסן]] תרצ"ה). מקורות לפסקי [[הרמב"ם]] (ירושלים תש"ז). מקורי [[הרמב"ם]] לרש"ש (ירושלים תשט"ז). משנה תורה עם פירוש יד פשוטה לס' אהבה (ירושלים תשד"מ) צפנת פענח על ספר המדע עם ציוני מקורות (ירושלים תשכ"ד). - בנוסף לכך הוסיפו עוד כמות של מראי מקומות מהם בעצמם.}}, וכן כל הערה על מנת להכניס במהדורה הבאה.
בתחילת הספר נכתב כי אין זה ספר מושלם, וכיון שהיו חייבים להזדרז, הוציאו זאת באופן לא מושלם, אך מבקשים שישלחו כל ספר שלא היה תחת ידם{{הערה|ואלו שמות הספרים שנעזרו בהם: הנושאי כלים של הרמב"ם. אוצר הסוטה (נ. י. תש"א). [[הרמב"ם]] והזהר (סיני לב-לד תשי"ג-ד). [[הרמב"ם]] והמכילתא ד[[רשב"י]] (נ. י. תש"ג). מאמר דרכי משה - מהס' כל ספרי המהר"ץ חיות (ירושלים תשי"ח). מכילתא וספרי בספר [[הרמב"ם]] (תרבי"צ שנה ו' ספר ג' [[ניסן]] תרצ"ה). מקורות לפסקי [[הרמב"ם]] (ירושלים תש"ז). מקורי [[הרמב"ם]] לרש"ש (ירושלים תשט"ז). משנה תורה עם פירוש יד פשוטה לס' אהבה (ירושלים תשד"מ) צפנת פענח על ספר המדע עם ציוני מקורות (ירושלים תשכ"ד). - בנוסף לכך הוסיפו עוד כמות של מראי מקומות מהם בעצמם.}}, וכן כל הערה על מנת להכניס במהדורה הבאה.


תאריך חתימת הפתח דבר היתה ב'''ר"ח אלול''' תשד"מ. ובח"י [[אלול]] - שבת פרשת תבוא הרבי כבר מתייחס להוצאת הספר שנדפס.
תאריך חתימת הפתח דבר היתה ב'''ר"ח אלול''' תשד"מ. וכבר בשבת פרשת תבוא ח"י [[אלול]] התייחס הרבי להוצאת הספר שנדפס.


===סיבת ההוצאה===
===סיבת ההוצאה===
הרמב"ם הצטער על כך שלא ציין את המראי מקומות בספרו. וכמ"ש [[הרמב"ם]] בעצמו באחת מתשובותיו: "ודע שכל הדברים סתם שבו תלמוד ערוך הוא בפירוש בבלי או ירושלמי או ספרא וספרי או משנה ערוכה או תוספתא, על אלה סמכתי ומהם חברתי.. ועל זה נחמתי שלא חברתי ענין שאני אומר לך.. שכל הלכה שאינה במקומה באותו ענין אודיע מקומה".
הרמב"ם הצטער על כך שלא ציין את המראי מקומות בספרו, כמו שכתב בעצמו באחת מתשובותיו: "ודע שכל הדברים סתם שבו תלמוד ערוך הוא בפירוש בבלי או ירושלמי או ספרא וספרי או משנה ערוכה או תוספתא, על אלה סמכתי ומהם חברתי . . ועל זה נחמתי שלא חברתי ענין שאני אומר לך . . שכל הלכה שאינה במקומה באותו ענין אודיע מקומה".


וברצונו של [[הרמב"ם]] אף היה לעבור שוב פעם על חיבורו, ולהוסיף את המראי מקומות, וכמ"ש בהמשך התשובה: "ובדעתי - אם גוזר השם יתברך - שאעשנו, אף על פי שיש בו טורח הרבה".
ברצונו של [[הרמב"ם]] אף היה לעבור שוב פעם על חיבורו, ולהוסיף את המראי מקומות, כמו שכתב בהמשך התשובה: "ובדעתי - אם גוזר השם יתברך - שאעשנו, אף על פי שיש בו טורח הרבה".


ו"מזה מובן שכאשר תלמידי הרמב"ם, תלמידי תלמידיו וכו', ובכלל כל המציינים את המקורות לספר [[הרמב"ם]] - בזה מתקיים רצונו של [[הרמב"ם]] שרצה לעשות כן בעצמו".
מכך מסיק הרבי ש"מזה מובן שכאשר תלמידי הרמב"ם, תלמידי תלמידיו וכו', ובכלל כל המציינים את המקורות לספר [[הרמב"ם]] - בזה מתקיים רצונו של [[הרמב"ם]] שרצה לעשות כן בעצמו".


ומוסיף הרבי: אשר בזה גם מתווסף בהבנת ההלכה כפשוטה, וכפי ש"רואים במוחש שכאשר מעיינים במקורות לפסקי הלכות שברמב"ם - אזי לימוד [[הרמב"ם]] הוא באופן אחר לגמרי, בתוספת הבנה והשגה שקו"ט וכו' (לאחרי ובהוספה ללימוד פשוטן של הלכות, לימוד השוה לכל, "שיהיו הדינין גלויין לקטן ולגדול").
ומוסיף הרבי: אשר בזה גם מתווסף בהבנת ההלכה כפשוטה, וכפי ש"רואים במוחש שכאשר מעיינים במקורות לפסקי הלכות שברמב"ם - אזי לימוד [[הרמב"ם]] הוא באופן אחר לגמרי, בתוספת הבנה והשגה שקו"ט וכו' (לאחרי ובהוספה ללימוד פשוטן של הלכות, לימוד השוה לכל, "שיהיו הדינין גלויין לקטן ולגדול").


"ומזה מובן גודל התועלת שבספר כזה - שעל ידי זה יכולים לחסוך את הטירחא והיגיעה שבחיפוש מקורות ההלכות [אשר [[הרמב"ם]] כותב על עצמו ש"פעמים.. לא אזכור מקומן עד שנחפש אחריהן", ואנן מה נעני אבתרי'], ובמילא יכולים להקדיש את מלוא הזמן והמרץ כדי להתייגע בלימוד ההלכה עצמה, מכיון שמלאכת החיפוש וליקוט המקורות נעשתה כבר על ידי אחרים".
"ומזה מובן גודל התועלת שבספר כזה - שעל ידי זה יכולים לחסוך את הטירחא והיגיעה שבחיפוש מקורות ההלכות [אשר [[הרמב"ם]] כותב על עצמו ש"פעמים . . לא אזכור מקומן עד שנחפש אחריהן", ואנן מה נעני אבתרי'], ובמילא יכולים להקדיש את מלוא הזמן והמרץ כדי להתייגע בלימוד ההלכה עצמה, מכיון שמלאכת החיפוש וליקוט המקורות נעשתה כבר על ידי אחרים".


===קונטרס מילואים חלק א'===
===קונטרס מילואים חלק א'===
390

עריכות

תפריט ניווט