תומכי תמימים לוס אנג'לס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
ברוקלין
ברוקלין
ידידי הרה"ג וו"ח אי"א מוה"ר משה שי' שוואב
ידידי הרה"ג וו"ח אי"א מוה"ר משה שי' שוואב
...ומ"ש הוא מחכה ליום אשר בעזה"י תפתח גם בלאס אנדזש[ע]לעס ישיבה של חבד, הנני מצפה בכליון עינים לאותם הימים הבהירים אשר בעזה"י שליחותי אשר שולחתי למדינה זו, בשביל הרבצת תורה ביראת שמים, תצליח ויתפשטו סניפי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש במרחבי המדינה ומדינות הסמוכות, אמנם עתה הנני עדיין רובץ תחת משא ההוצאות הגדולות והשי"ת יחוס וירחם ויפקח את עיני היהודים במדינה זו אשר יכירו את האמת הגמור בהפעולות הכבירות אשר מרכז ישיבת תו"ת ומרכז לעניני חנוך ומחנה ישראל פעלו ת"ל ולהיות בעזרתי לכלכל את ההוצאות ולהרחיב את הפעולות לטובה ולברכה בגשם וברוח.
...ומ"ש הוא מחכה ליום אשר בעזה"י תפתח גם בלאס אנדזש[ע]לעס ישיבה של חב"ד, הנני מצפה בכליון עינים לאותם הימים הבהירים אשר בעזה"י שליחותי אשר שולחתי למדינה זו, בשביל הרבצת תורה ביראת שמים, תצליח ויתפשטו סניפי ישיבת [[תומכי תמימים]] ליובאוויטש במרחבי המדינה ומדינות הסמוכות, אמנם עתה הנני עדיין רובץ תחת משא ההוצאות הגדולות והשי"ת יחוס וירחם ויפקח את עיני היהודים במדינה זו אשר יכירו את האמת הגמור בהפעולות הכבירות אשר מרכז ישיבת תו"ת ו[[מרכז לעניני חינוך]] ו[[מחנה ישראל]] פעלו ת"ל ולהיות בעזרתי לכלכל את ההוצאות ולהרחיב את הפעולות לטובה ולברכה בגשם וברוח.


==ישיבת אור אלחנן - חב"ד==
==ישיבת אור אלחנן - חב"ד==
שורה 18: שורה 18:
בקשר עם העברת הבעלות על הישיבה, בג' בטבת תשל"ח שיגר הרבי מכתב אל הרב וסרמן ורעייתו{{הערה|נדפס ב'כפר חב"ד' גליון 1000 עמ' 36.}},  
בקשר עם העברת הבעלות על הישיבה, בג' בטבת תשל"ח שיגר הרבי מכתב אל הרב וסרמן ורעייתו{{הערה|נדפס ב'כפר חב"ד' גליון 1000 עמ' 36.}},  


ידידנו הרה"ח וו"ח אי"א נו"מ בעל מדות ורב פעלים וכו' הרב חיים מרדכי אייזיק שי' חדקוב מסר לי תוכן מכתביהם מח"י כסלו, נוסף עלהידיעות שקבלתי מעסקני אנ"ש שי' בעירם, על דבר כלשון כת"ר – – העברת הישיבה לידי נציגי חב"ד המקומיים.
ידידנו הרה"ח וו"ח אי"א נו"מ בעל מדות ורב פעלים וכו' הרב חיים מרדכי אייזיק שי' חדקוב מסר לי תוכן מכתביהם מח"י כסלו, נוסף על הידיעות שקבלתי מעסקני אנ"ש שי' בעירם, על דבר כלשון כת"ר – – העברת הישיבה לידי נציגי חב"ד המקומיים.


ותקותי חזקה אשר יעשו האמור במיטב יכולתם לביסוס הישיבה, ובפרט אשר המדובר בשטח החינוך על טהרת הקודש, ענין הכי חיוני בתקופתינו בכל מקום, ובמיוחד בעירו אשר האוכלוסיה היהודית הולכת וגדלה שם. והרי בנוגע לחינוך הנוער, ככל שיהיה המצב מניח את הדעת, תמיד יש מקום להוספה, וכמדובר כמה פעמים, שכל הוספה בזה נכפלת פי כמה וכמה ברבות השנים, בדוגמה גרעין או שתיל רך אשר אפילו הטבה קלה בהם בטיפול המתאים נכפלת לאין ערוך כשהשתיל נעשה אילן נושא פירות. ובוודאי לכוותיהו האריכות בזה אך למותר.
ותקותי חזקה אשר יעשו האמור במיטב יכולתם לביסוס הישיבה, ובפרט אשר המדובר בשטח ה[[חינוך על טהרת הקודש]], ענין הכי חיוני בתקופתינו בכל מקום, ובמיוחד בעירו אשר האוכלוסיה היהודית הולכת וגדלה שם. והרי בנוגע לחינוך הנוער, ככל שיהיה המצב מניח את הדעת, תמיד יש מקום להוספה, וכמדובר כמה פעמים, שכל הוספה בזה נכפלת פי כמה וכמה ברבות השנים, בדוגמה גרעין או שתיל רך אשר אפילו הטבה קלה בהם בטיפול המתאים נכפלת לאין ערוך כשהשתיל נעשה אילן נושא פירות. ובוודאי לכוותיהו האריכות בזה אך למותר.


והרי עסקנינו שם כבר מנוסים בתנאי המקום והסביבה וד"ל. ובוודאי אשר גם כת"ר יעמוד לימינם בכל עת שיבקשוהו. ויהי רצון  שמני' ומנייהו אתקלס שמא עילאה.  
והרי עסקנינו שם כבר מנוסים בתנאי המקום והסביבה וד"ל. ובוודאי אשר גם כת"ר יעמוד לימינם בכל עת שיבקשוהו. ויהי רצון  שמני' ומנייהו אתקלס שמא עילאה.  
שורה 26: שורה 26:
כפי שהבנתי מידידינו המשותפים, בדעת כת"ר וב"ב שי' לעלות לארץ הקודש ת"ו. וגם בזה תקוותי חזקה אשר גם שם ימשיך לנצל כשרונותיו והנסיון הרב שלו בשטח החינוך על טהרת הקודש, אשר גם בארצינו הק' צורך גדול וחיוני בפעולות בשטח זה, ואדרבה כמובן, למרות כל מה שנעשה בזה ובהצלחה וראו פרי טוב בעמלם, אבל בעוה"ר רבו בני הנוער אשר עדין אינם נמצאים במסגרת חינוך האמורה, ואין להאריך בדבר המצער, ובפרט אשר לדכוותיה אין צורך בזה.
כפי שהבנתי מידידינו המשותפים, בדעת כת"ר וב"ב שי' לעלות לארץ הקודש ת"ו. וגם בזה תקוותי חזקה אשר גם שם ימשיך לנצל כשרונותיו והנסיון הרב שלו בשטח החינוך על טהרת הקודש, אשר גם בארצינו הק' צורך גדול וחיוני בפעולות בשטח זה, ואדרבה כמובן, למרות כל מה שנעשה בזה ובהצלחה וראו פרי טוב בעמלם, אבל בעוה"ר רבו בני הנוער אשר עדין אינם נמצאים במסגרת חינוך האמורה, ואין להאריך בדבר המצער, ובפרט אשר לדכוותיה אין צורך בזה.


ובבואינו ז"ע מימי החנוכה, שענינם להוסיף באור ונר מיום ליום, משתשקע החמה ועל פתח ביתו מבחוץ, עם כל הרמזים שבזה בהפצת נר מצוה ותורה אור באופן דהולך ומוסיף יהי רצון שתשרה הצלחה – רבה בההעברה האמורה והצלחה רבה בכל פעולות כת"ר וזוג' בכל כיו"ב ובכל עניניהם בגשמיות וברוחניות גם יחד ובאופן דמוסיף והולך ואור".
ובבואינו ז"ע מימי ה[[חנוכה]], שענינם להוסיף באור ונר מיום ליום, משתשקע החמה ועל פתח ביתו מבחוץ, עם כל הרמזים שבזה בהפצת נר מצוה ותורה אור באופן דהולך ומוסיף יהי רצון שתשרה הצלחה – רבה בההעברה האמורה והצלחה רבה בכל פעולות כת"ר וזוג' בכל כיו"ב ובכל עניניהם בגשמיות וברוחניות גם יחד ובאופן דמוסיף והולך ואור".


בהתוועדות מוצאי ש"ק פ' בשלח י"ג שבט תשל"ח  דיבר הרבי במיוחד על העברת הישיבה {{הערה|נדפס בלקוטי שיחות חלק י"ד עמוד 336.}}, ובין הדברים אמר הרבי ש"כל אלו שמנגדים עתה לתורת החסידות, הרי זה רק מן השפה ולחוץ . . נעשה עתה דבר חדש, שהיתה ישיבה ליטאית (לא של "מתנגדים" חס-ושלום, כי אין כבר מציאות של "מתנגדים", אלא ישיבה "ליטאית"), ואחר-כך התאחדו הליטאים ביחד עם החסידים...".
בהתוועדות מוצאי ש"ק פ' בשלח י"ג שבט תשל"ח  דיבר הרבי במיוחד על העברת הישיבה {{הערה|נדפס בלקוטי שיחות חלק י"ד עמוד 336.}}, ובין הדברים אמר הרבי ש"כל אלו שמנגדים עתה לתורת החסידות, הרי זה רק מן השפה ולחוץ . . נעשה עתה דבר חדש, שהיתה ישיבה ליטאית (לא של "מתנגדים" חס-ושלום, כי אין כבר מציאות של "מתנגדים", אלא ישיבה "ליטאית"), ואחר-כך התאחדו הליטאים ביחד עם החסידים...".


===התלמידים השלוחים===
===התלמידים השלוחים===
על מנת לפתוח את הישיבה מחדש כישיבת חב"ד, שלח הרבי [[התלמידים השלוחים|קבוצה מיוחדת של תלמידים-שלוחים]], ומינה את הרב [[עזרא בנימין שוחט]] כראש הישיבה, ואת השליח הרב [[שמואל דוד רייטשיק]] כ[[משפיע]]. וכך היה הסדר בשנות הישיבה הראשונות עד תשמ"ג
על מנת לפתוח את הישיבה מחדש כישיבת חב"ד, שלח הרבי [[התלמידים השלוחים|קבוצה מיוחדת של תלמידים-שלוחים]], ומינה את הרב [[עזרא בנימין שוחט]] כראש הישיבה, ואת השליח הרב [[שמואל דוד רייטשיק]] כ[[משפיע]]. וכך היה הסדר בשנות הישיבה הראשונות עד [[תשמ"ג]].


יציאת הקבוצה הראשונה הייתה באופן מיוחד שנוסף שהיו ביחידות שבה הרבה הורה להם על מטרת הישיבה, הנה טו"ב טבת ה'תשל"ח
יציאת הקבוצה הראשונה הייתה באופן מיוחד שנוסף שהיו ב[[יחידות]] שבה [[הרבי]] הורה להם על מטרת הישיבה, הנה טו"ב טבת ה'תשל"ח


לפני שנכנס לתפילת מנחה דיבר עם האימא של הראש ישיבה הרבנית שוחט (אלמנת הרה"ג ר' דוב יהודה ע"ה) ושאל בשלומה.
לפני שנכנס לתפילת מנחה דיבר עם האימא של הראש ישיבה הרבנית שוחט (אלמנת הרה"ג ר' דוב יהודה ע"ה) ושאל בשלומה.
שורה 68: שורה 67:
*ר' [[מנחם מענדל איטקין]]
*ר' [[מנחם מענדל איטקין]]


וכך כל שנה היו נכנסים הקבוצה שנוסעת ומקבלת ברכה של הרבי, וכאשר גמרו השליחות נכנסו שוב וקיבלו את ברכה מיוחדת מהרבי
וכך כל שנה היו נכנסים הקבוצה שנוסעת ומקבלת ברכה של הרבי, וכאשר גמרו השליחות נכנסו שוב וקיבלו את ברכה מיוחדת מהרבי. הברכות נתקבצו ונדפסו בגודל{{הבהרה}} "מגדל אור ט".
הברכות נתקבצו ונדפסו בגודל{{הבהרה}} "מגדל אור ט"


==צוות הישיבה==
==צוות הישיבה==
שורה 75: שורה 73:


*הרב בן ציון חיים שי' אסטער, ר"מ בישיבה
*הרב בן ציון חיים שי' אסטער, ר"מ בישיבה
*הרב אברהם שמואל שי' שוחט, ר"מ בישיבה
*הרב אברהם שמואל שי' שוחט, ר"מ בישיבה
*הרב [[מנחם מענדל כהן]] (בן הרב [[חיים שלמה כהן]]), משפיע בישיבה
*הרב [[מנחם מענדל כהן]] (בן הרב [[חיים שלמה כהן]]), משפיע בישיבה
*הרב [[מנחם מענדל שפירא]] (בנו של הרב [[נחמן שפירא]]), משפיע בישיבה
*הרב [[מנחם מענדל שפירא]] (בנו של הרב [[נחמן שפירא]]), משפיע בישיבה
*הרב [[עמרם פרקש]] (בנו של הרב [[יקותיאל פרקש]]), משפיע בישיבה קטנה
*הרב [[עמרם פרקש]] (בנו של הרב [[יקותיאל פרקש]]), משפיע בישיבה קטנה


תפריט ניווט