ברכת אשר יצר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 44 בתים ,  28 ביוני 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
ברכת אשר יצר הינה ברכה הנאמרת ע"פ ההלכה לאחרי כל עשיית צרכים. ברכה זו גם משולבת ב[[ברכות השחר]] שהאדם אומר בקומו משנתו. מקורה של הברכה הוא ב[[מסכת ברכות]] דף ס' עמ' ב.
ברכת אשר יצר הינה ברכה הנאמרת ע"פ ה[[הלכה]] לאחרי כל עשיית צרכים. ברכה זו גם משולבת ב[[ברכות השחר]] שהאדם אומר בקומו משנתו. מקורה של הברכה הוא ב[[מסכת ברכות]] דף ס' עמ' ב.


==משמעות הברכה==
==משמעות הברכה==


משמעות הברכה היא הודיה ל[[קב"ה]] על שקיימת מערכת בגוף לסילוק הפסולת, ובאופן מילולי: הודיה על קיומם של פתחים באברי הגוף המהווים חללים אשר עשויים להוציא הפרשות אשר אינן טובות לגוף, ובה בעת הם אינם מאפשרים הוצאה של דברים החיוניים לגוף. כמו כן כוללת הברכה פליאה ("ומפליא לעשות") על מורכבות ועדינות המערכות הגופניות שיצר הקב"ה באדם המשמרות מצב זה, וכן על חיבור הנשמה הרוחנית עם הגוף הגשמי. בשולחן ערוך יש הסברים מפורטים בנוגע למשמעות הביטויים השונים בברכה המתארים את פלאי גוף האדם.
משמעות הברכה היא הודיה ל[[קב"ה]] על שקיימת מערכת ב[[גוף]] לסילוק הפסולת, ובאופן מילולי: הודיה על קיומם של פתחים באברי הגוף המהווים חללים אשר עשויים להוציא הפרשות אשר אינן טובות לגוף, ובה בעת הם אינם מאפשרים הוצאה של דברים החיוניים לגוף. כמו כן כוללת הברכה [[פליאה]] ("ומפליא לעשות") על מורכבות ועדינות המערכות הגופניות שיצר הקב"ה באדם המשמרות מצב זה, וכן על חיבור הנשמה הרוחנית עם [[הגוף הגשמי]]. בשולחן ערוך יש הסברים מפורטים בנוגע למשמעות הביטויים השונים בברכה המתארים את פלאי גוף האדם.


== דיני הברכה ==
== דיני הברכה ==


יש מן הראשונים שכתבו שמברכים ברכה בבוקר כחלק מ[[ברכות השחר]] אפילו אם לא עשה צרכיו, וכך פסק ה[[רמ"א]].{{הערה|שולחן ערוך, אורח חיים, ד, א.}} יתירה מזאת, לדעה אחת בראשונים מברכים ברכה זו רק בבוקר ואין מברכים אותה שוב במשך היום{{הערה|[[מחזור ויטרי]], סימן סז.}}. אך רבים חולקים וסוברים שהברכה היא על עשיית צרכים, ואף בבוקר אין לברך אותה אלא אם כן עשה צרכיו, וכך פסק השולחן ערוך, למעשה פסק אדמו"ר הזקן שאפשר לברכה גם ללא עשיית צרכים, משום שבבוקר נעשה האדם בריה חדשה ויש לברך על זאת, אך הרוצה להסתלק מן הספק יזהר לעשות צרכיו קודם שיברך{{הערה|[[שולחן ערוך אדה"ז]] סימן ו' סעיף א'}}.
יש מן [[הראשונים]] שכתבו שמברכים ברכה בבוקר כחלק מ[[ברכות השחר]] אפילו אם לא עשה צרכיו, וכך פסק ה[[רמ"א]].{{הערה|שולחן ערוך, אורח חיים, ד, א.}} יתירה מזאת, לדעה אחת בראשונים מברכים ברכה זו רק בבוקר ואין מברכים אותה שוב במשך היום{{הערה|[[מחזור ויטרי]], סימן סז.}}. אך רבים חולקים וסוברים שהברכה היא על עשיית צרכים, ואף בבוקר אין לברך אותה אלא אם כן עשה צרכיו, וכך פסק ה[[שולחן ערוך]], למעשה פסק [[אדמו"ר הזקן]] שאפשר לברכה גם ללא עשיית צרכים, משום שב[[בוקר]] נעשה ה[[אדם]] בריה חדשה ויש לברך על זאת, אך הרוצה להסתלק מן ה[[ספק]] יזהר לעשות צרכיו קודם שיברך{{הערה|[[שולחן ערוך אדה"ז]] סימן ו' סעיף א'}}.


הראשונים נחלקו אם ברכה זו נאמרת רק אחרי הפרשת צואה או גם אחרי הטלת שתן, ולהלכה נפסק בשולחן ערוך שיש לברך בכל מקרה.{{הערה|שולחן ערוך, אורח חיים, ז, א.}}
הראשונים נחלקו אם ברכה זו נאמרת רק אחרי הפרשת צואה או גם אחרי הטלת שתן, ולהלכה נפסק בשולחן ערוך שיש לברך בכל מקרה.{{הערה|שולחן ערוך, אורח חיים, ז, א.}}
שורה 17: שורה 17:
==משמעות הברכה בתורת החסידות==
==משמעות הברכה בתורת החסידות==


בכללות מוסבר בתורת החסידות שבהתחלת ברכה זו (אשר יצר) מדובר על דרגת [[חכמה תתאה]], חכמה ששיכת לעולם ה[[יצירה]], שהיא החכמה שבאדם, שבה מתלבש [[אוא"ס]] לפי דרגת וערך האדם, בנוסף בחכמה זו שבאדם מתלבש החפץ וה[[רצון]] של ה[[קב"ה]] ב[[בריאת האדם]], שמדרגת החכמה מתאחדת עם כל האורות וההמשכות הבאות ונמשכות בה ועל ידה.
בכללות מוסבר בתורת החסידות שבהתחלת ברכה זו (אשר יצר) מדובר על דרגת [[חכמה תתאה]], [[חכמה]] ששיכת לעולם ה[[יצירה]], שהיא החכמה שבאדם, שבה מתלבש [[אוא"ס]] לפי דרגת וערך האדם, בנוסף בחכמה זו שבאדם מתלבש החפץ וה[[רצון]] של ה[[קב"ה]] ב[[בריאת האדם]], שמדרגת החכמה מתאחדת עם כל האורות וההמשכות הבאות ונמשכות בה ועל ידה.


לעומת זאת בסיום הברכה על המילים 'ומפליא לעשות' מוסבר בחסידות שמילים אלו רומזות על [[עצמות א"ס]], שדווקא בכוחו ניתן לקחת את הנשמה כפי שהיא נמצאת למעלה בעולם ה[[אצילות]], 'טהורה היא' שזה מורה על [[עצם הנשמה]] שלמעלה מעלה מכל ציור או הגבלה ועל אחת כמה וכמה למעלה מגוף גשמי, ולחבר ולהכניס אותה ב[[גוף]] [[גשמי]] ועד כדי כך שה[[נשמה]] חודרת ב[[גוף]] באופן [[פנימי]], ומורגשת בכוחות הפרטיים, [[שכל]] ו[[מידות]], שגם הם נעשים חדורים בחיות הכללי המגיע מ[[עצם הנשמה]]{{הערה|אור התפילה להצ"צ, א.}}.
לעומת זאת בסיום הברכה על המילים 'ומפליא לעשות' מוסבר בחסידות שמילים אלו רומזות על [[עצמות א"ס]], שדווקא בכוחו ניתן לקחת את הנשמה כפי שהיא נמצאת למעלה בעולם ה[[אצילות]], 'טהורה היא' שזה מורה על [[עצם הנשמה]] שלמעלה מעלה מכל ציור או הגבלה ועל אחת כמה וכמה למעלה מגוף גשמי, ולחבר ולהכניס אותה ב[[גוף]] [[גשמי]] ועד כדי כך שה[[נשמה]] חודרת ב[[גוף]] באופן [[פנימי]], ומורגשת בכוחות הפרטיים, [[שכל]] ו[[מידות]], שגם הם נעשים חדורים בחיות הכללי המגיע מ[[עצם הנשמה]]{{הערה|אור התפילה להצ"צ, א.}}.

תפריט ניווט