יוסף רוזין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 727 בתים ,  17 ביוני 2020
מ
←‏הרבי ושיטת הרגצ'ובר: הוספה לגבי יחסו לציונות
אין תקציר עריכה
מ (←‏הרבי ושיטת הרגצ'ובר: הוספה לגבי יחסו לציונות)
שורה 116: שורה 116:
הרב מנחם כשר שיחד עם בנו ר' משה עסק בההדרת כתבי הרב רוזין, אמר ש"הרבי הוא המבין הגדול ביותר והמפיץ הגדול ביותר של תורת הרוגאצ'ובי"{{הערת שוליים|ההתבטאות נאמרה לר' מנחם מענדל טננבוים המתעסק עם תורתו ומורשתו של הרב רוזין.}}. דברים דומים אמר גם הרב [[שלמה יוסף זוין]] אל הרב [[מיכאל הלפרין]]: "אין כמו הרבי בהבנת דברי הרוגאצ'ובער". בקובץ "מבית הגנזים" מודפס מכתבו של הרב כשר בו הוא מודה לרבי על שדאג שהג'וינט יתמוך בעבודתו על תורת הרב רוזין.
הרב מנחם כשר שיחד עם בנו ר' משה עסק בההדרת כתבי הרב רוזין, אמר ש"הרבי הוא המבין הגדול ביותר והמפיץ הגדול ביותר של תורת הרוגאצ'ובי"{{הערת שוליים|ההתבטאות נאמרה לר' מנחם מענדל טננבוים המתעסק עם תורתו ומורשתו של הרב רוזין.}}. דברים דומים אמר גם הרב [[שלמה יוסף זוין]] אל הרב [[מיכאל הלפרין]]: "אין כמו הרבי בהבנת דברי הרוגאצ'ובער". בקובץ "מבית הגנזים" מודפס מכתבו של הרב כשר בו הוא מודה לרבי על שדאג שהג'וינט יתמוך בעבודתו על תורת הרב רוזין.


בשנת [[תש"כ]] הוציא הרב משה חיים אפרים בלוך ספר בשם "דובב שפתי ישנים" ובו מכתבים נגד ה[[ציונות]] שצוין עליהם שהם מהרב רוזין. הוא שלח עותק מהספר לרבי שהשיב לו: {{ציטוטון|לאחרי בקשת סליחתו, נצטערתי על שצוין על כמה מכתבים שהם להגאון הרוגאצ'ובי - וכל הרגיל בסגנונו יראה תיכף שאינו}}{{הערת שוליים|מכתב מ[[חודש כסלו]] [[תש"כ]], אגרת ז'צו.}}. כשניסה להתווכח על קביעה זו, כתב לו הרבי שוב: {{ציטוטון|אלפי מכתבים שאלות ותשובות ועמודים בחידושי תורה נמצאים מהגאון הרוגאצ'ובי, ומשתרעים הם על משך תקופה של כמה וכמה שנים, עשיריות בשנים. והצד השוה בכל המכתבים, שו"ת, חידושי תורה אלו, מבלי יוצא מן הכלל בהחלט, הוא סגנון המיוחד לו, שכל אחד יכירו, ויכיר גם כן את מה שאינו שייך לו בהחלט. ומכתבים הנדפסים בספר "דובב שפתי ישנים" הם בסגנון הפכי בתכלית הכי החלטית מסגנון הרוגאצ'ובי.. (ולא עוד אלא שבאם היתה מציאות שיבוא הרוגאצ'ובי ויעיד שהוא כתב המכתבים, לא יאמינו לו ולא ישמעו לקולו)}}{{הערת שוליים|מכתב מיום [[כ"ו בטבת]], אגרת זקעא.}}.
הרוגוצ'ובר התנגד ל[[ציונות]], וכן כתב בשנת תר"ס בשו"ת צפנת פענח ח"א, סימן סט (והתפרסם בספר אור לישרים) "אודות כת המעוקשה אשר מכנים עצמם בשם ציונים. לא לחנם רק משום דציון חוץ לירושלים"{{הערה|מכתב של הרוגוצ'בר לירחון "הפלס" (עמ' 480), ברלין, תרס"א.}}.
 
בשנת תרס"ה, התפרסם מכתב בירחון [[הפלס (ירחון)|הפלס]] משנת תרס"ה כתב נגד [[תנועת המזרחי]], מכתב ט' (עמ' עמ' 138-139).
 
בשנת תרפ"ז כתב התפרסם 'פסק דין של גאוני ארץ'ובו מכתב חריף נגד [[הרב קוק]]. מכתב זה פורסם בכרוז נגד הרב קוק, ביחד עם מכתבי [[רבי אליעזר דוד גרינוולד]] ו[[רבי שאול בראך]].
 
ר' [[חיים בלוך]] בספרו "[[דובב שפתי ישנים]]" הדפיס ארבעה מכתבים נוספים נגד [[הרב יצחק יעקב ריינס|הרב ריינס]] ו[[תנועת המזרחי]], אותם ייחס לרב רוזין. [[הרבי מלובביץ']]{{הערה|1=ב[[אגרות קודש (מנחם מנדל שניאורסון)|אגרות קודש]], [http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/19/7171.htm חלק י"ט איגרת ז'קעא], באתר [[ספריית חב"ד]].}} טען מכיוון שאינם כתובים בסגנונו של הרב רוזין, אזי שהמכתבים הללו מזוייפים<ref>באופן כללי הספר ברובו הגדול הינם מכתבים מזוייפים, וכן פורסם ע"י [[רבי חיים מיכאל דוב ווייסמנדל]], תורת חמד, ס"ב; הרב אהרן ראזנבערג, [https://drive.google.com/file/d/1dSSnaSrnVWThl9RC4gQ6cDOm54GSRRNp/view שו"ת עקבתא דמשיחא], סימן טז
ובין היתר [[שמואל הכהן וינגרטן]] הוציא כנגד ספר זה ספר בשם "מכתבים מזוייפים נגד הציונות על שמם של גדולי ישראל" בו הוא טוען שרובם הגדול של מכתבי ספר זה הם זיופים, ושניכר מהדמיון בסגנונם ומהחזרה על הטיעונים שבהם שנכתבו ע"י זייפן אחד.</ref>.


בקשר ליחסו של הרב מרוזין לציונות יש לציין, בתחילה התבטא הרב נגד הציונות, אך לאחר ששמע שבשל כך מאיימים על בתו שגרה בארץ, הפסיק לפרסם את דעתו באומרו: "הם (הציונים) חשודים על 3 העברות של יהרג ובל יעבור" - וממילא עלולים לרצוח את בתו.
בקשר ליחסו של הרב מרוזין לציונות יש לציין, בתחילה התבטא הרב נגד הציונות, אך לאחר ששמע שבשל כך מאיימים על בתו שגרה בארץ, הפסיק לפרסם את דעתו באומרו: "הם (הציונים) חשודים על 3 העברות של יהרג ובל יעבור" - וממילא עלולים לרצוח את בתו.

תפריט ניווט