1,637
עריכות
מאין תקציר עריכה |
|||
שורה 8: | שורה 8: | ||
בילדותו היה הרוגצ'ובר בן לחסידי קפוסט, ובצילם התחנך, אך לפני חתונתו נסע אל הגאון רבי [[שניאור זלמן מלובלין]], ושם התקשר בקשר נפשי עז לליובאוויטש. | בילדותו היה הרוגצ'ובר בן לחסידי קפוסט, ובצילם התחנך, אך לפני חתונתו נסע אל הגאון רבי [[שניאור זלמן מלובלין]], ושם התקשר בקשר נפשי עז לליובאוויטש. | ||
אחרי חתונתו בגיל שמונה עשרה המשיך לעסוק בתורה והתפרסם. ב-[[תרנ"ט]] (1889) מונה על ידי [[אדמו"ר הרש"ב]] ובן דודו [[שלמה זלמן שניאורסון (נכד אדמו"ר הצמח צדק)|רבי שלמה זלמן שניאורסון]] לרב עדת חסידי חב"ד (ליובאוויטש-קאפוסט) ב[[דווינסק]]. | אחרי חתונתו בגיל שמונה עשרה המשיך לעסוק בתורה והתפרסם. | ||
ב-[[תרנ"ט]] (1889) מונה על ידי [[אדמו"ר הרש"ב]] ובן דודו [[שלמה זלמן שניאורסון (נכד אדמו"ר הצמח צדק)|רבי שלמה זלמן שניאורסון]] לרב עדת חסידי חב"ד (ליובאוויטש-קאפוסט) ב[[דווינסק]]. | |||
במלחמת העולם הראשונה עבר ל[[פטרבורג]], ואחר כך שב לדווינסק. | במלחמת העולם הראשונה עבר ל[[פטרבורג]], ואחר כך שב לדווינסק. | ||
שורה 27: | שורה 29: | ||
הרוגצ'ובר נתן סמיכה לרבי, היו בינהם חילופי מכתבים שאגרת אחת מהם הודפסה ב[[אגרות קודש]] חלק א' אגרת א'. | הרוגצ'ובר נתן סמיכה לרבי, היו בינהם חילופי מכתבים שאגרת אחת מהם הודפסה ב[[אגרות קודש]] חלק א' אגרת א'. | ||
נפטר בתאריך י"א [[אדר]] [[תרצ"ו]] בגיל 78, אחרי שסבל ייסורים קשים. | נפטר בתאריך י"א [[אדר]] [[תרצ"ו]] בגיל 78, אחרי שסבל ייסורים קשים. נקבר בדווינסק. | ||
==דרך פסיקתו ההלכתית== | ==דרך פסיקתו ההלכתית== | ||
שורה 36: | שורה 38: | ||
דוגמה לשיטתו בפירוש ההלכה אפשר למצוא בניתוח שלו למצוות ברית מילה. הוא הציג שלושה אופנים אפשריים להבנת המצווה: א) העדר העורלה. ב) היות האדם מהול. ג) מעשה המילה עצמו. בהמשך לכך, מצא מקרים אפשריים שונים בהם מתקיים רק אחד או שניים מן התנאים, והסביר כי המסקנה ההלכתית במקרים אלו תהיה תלויה באופן ההבנה של המצווה. מנקודת מבט כוללת יותר, טען הגאון הרוגצ'ובי כי בכל אחת מהמצוות יש להבדיל בין ה"פעולה" (מעשה המצווה עצמו) וה"נפעל" (תוצאת הפעולה). שיטתו הפילוסופית ינקה רבות מן הרמב"ם, בספריו משנה תורה ומורה נבוכים. תשומת לב רבה הוא מקדיש לתוספתא ולתלמוד ירושלמי וכן עושה שימוש הלכתי באגדה. | דוגמה לשיטתו בפירוש ההלכה אפשר למצוא בניתוח שלו למצוות ברית מילה. הוא הציג שלושה אופנים אפשריים להבנת המצווה: א) העדר העורלה. ב) היות האדם מהול. ג) מעשה המילה עצמו. בהמשך לכך, מצא מקרים אפשריים שונים בהם מתקיים רק אחד או שניים מן התנאים, והסביר כי המסקנה ההלכתית במקרים אלו תהיה תלויה באופן ההבנה של המצווה. מנקודת מבט כוללת יותר, טען הגאון הרוגצ'ובי כי בכל אחת מהמצוות יש להבדיל בין ה"פעולה" (מעשה המצווה עצמו) וה"נפעל" (תוצאת הפעולה). שיטתו הפילוסופית ינקה רבות מן הרמב"ם, בספריו משנה תורה ומורה נבוכים. תשומת לב רבה הוא מקדיש לתוספתא ולתלמוד ירושלמי וכן עושה שימוש הלכתי באגדה. | ||
כפוסק היה מחמיר למדי. | כפוסק היה מחמיר למדי. דחה מכל וכל חידושים מודרניים כמו ניסיונות לפתור את בעיות העגונות בפטנטים הלכתיים. לרב ששלח לו רעיון בנושא, כתב שחיבורו "מלא שטותים והבלים, ורק רוצים להתיר אשת איש ולהרבות ממזרים בישראל", ורמז שאין בדעתו להרבות בדברים עם אפיקורס. | ||
לאחת מחומרותיו יש השלכות אקטואליות קשות. לדבריו נישואים אזרחיים יוצרים קידושין הלכתיים. המשמעות היא שלאלו ההולכים בשיטתו, שהיא דעת מיעוט, ייחשבו ילדים יהודים רבים כממזרים במקומות שבהם מקובלים נישואים אזרחיים. | לאחת מחומרותיו יש השלכות אקטואליות קשות. לדבריו נישואים אזרחיים יוצרים קידושין הלכתיים. המשמעות היא שלאלו ההולכים בשיטתו, שהיא דעת מיעוט, ייחשבו ילדים יהודים רבים כממזרים במקומות שבהם מקובלים נישואים אזרחיים. |