אגרת התשובה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 92 בתים ,  17 ביוני 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
|}
|}


'''אגרת התשובה''' הוא [[ספר התניא#חלקי התניא|החלק השלישי מחמשת החלקים]] ב[[ספר התניא]], העוסק באופן עבודת ה[[תשובה]] על פי דרך [[חסידות חב"ד]].
'''אגרת ה[[תשובה]]''' הוא [[ספר התניא#חלקי התניא|החלק השלישי מחמשת החלקים]] ב[[ספר התניא]], העוסק באופן עבודת ה[[תשובה]] על פי דרך [[חסידות חב"ד]]. האגרת מכונה גם בשם '''תניא קטן'''. כוללת שנים עשר פרקים: שלושת הפרקים הראשונים מבארים את פרטי מצוות התשובה על פי נגלה, חמשת הפרקים ד'-ח' מבארים את התשובה על פי חסידות, וארבעת הפרקים האחרונים – מחברים ומשלבים את שניהם{{הערה|שיחת שבת פרשת וישלח תשכ"ט.}}.


האגרת, המכונה גם בשם '''תניא קטן''' כוללת שנים עשר פרקים, שלושת הפרקים הראשונים מבארים את פרטי מצוות התשובה על פי נגלה, חמשת הפרקים ד'-ח' מבארים את התשובה על פי חסידות, וארבעת הפרקים האחרונים – מחברים ומשלבים את שניהם{{הערה|שיחת שבת פרשת וישלח תשכ"ט.}}.
על לימוד אגרת זו התבטא [[הרבי]], שהיות והקב"ה עשה בדורנו שיהודים לא יוכלו [[תענית|להתענות]] כחלק מתיקוני התשובה, "על ידי [[לימוד תורה]] בענינים אלו – באופן של "עסק", ואפילו באופן של "קריאה" – נחשב הדבר כאילו האדם התענה את כל מספרי הצומות המפורשים בתיקוני התשובה מ[[האריז]], ועל ידי לימוד אגרת התשובה הרי זה כאילו עסקו בעבודת התשובה בכל המדרגות המבוארות באגרת התשובה"{{הערה|התוועדות יום ב' דחג הסוכות תשכ"ט, תורת מנחם חלק נ"ד עמוד 113. וראו גם 'היכל מנחם' חלק א' עמוד רכד, ביחידות לרב [[עזריאל זליג סלונים]]: "הנך נראה לא טוב, כמו אחרי תעניות וצומות, כאילו נמצאים בזמן שלפני הדפסת אגרת התשובה".}}.
 
על לימוד אגרת זו התבטא הרבי, שהיות והקב"ה עשה בדורנו שיהודים לא יוכלו להתענות כחלק מתיקוני התשובה, "על ידי לימוד תורה בענינים אלו – באופן של "עסק", ואפילו באופן של "קריאה" – נחשב הדבר כאילו האדם התענה את כל מספרי הצומות המפורשים בתיקוני התשובה מהאריז"ל, ועל ידי לימוד אגרת התשובה הרי זה כאילו עסקו בעבודת התשובה בכל המדרגות המבוארות באגרת התשובה"{{הערה|התוועדות יום ב' דחג הסוכות תשכ"ט, תורת מנחם חלק נ"ד עמוד 113. וראו גם 'היכל מנחם' חלק א' עמוד רכד, ביחידות לרב [[עזריאל זליג סלונים]]: "הנך נראה לא טוב, כמו אחרי תעניות וצומות, כאילו נמצאים בזמן שלפני הדפסת אגרת התשובה".}}.


==הדפסתה לראשונה==
==הדפסתה לראשונה==
הפעם הראשונה בה נדפסה האגרת, היתה בדפוס זאלקווי בשנת [[תקנ"ט]] (1799), היא לא חולקה לפרקים, ובמהדורה בתרא (שקלוב תקס"ו (1806)) נוסף בה חלוקה לפרקים על ידי [[אדמו"ר הזקן]] בעצמו.  
הפעם הראשונה בה נדפסה האגרת, היתה בדפוס זאלקווי בשנת [[תקנ"ט]] (1799). בהוצאה זו לא חולקה לפרקים, ובמהדורה בתרא ([[שקלוב]] [[תקס"ו]] (1806)) נוספה בה חלוקה לפרקים על ידי [[אדמו"ר הזקן]] בעצמו.  


==תניא קטן==
==תניא קטן==
שורה 21: שורה 19:


==יחס הרבי לאגרת==
==יחס הרבי לאגרת==
הרבי התבטא ביחס לעצמו "קאך איך זיך בלימוד אגרת התשובה לרבינו הזקן"{{הערה|אגרות קודש חלק כ"ו עמוד צט, במכתב לסופר אליעזר שטיינמן בה מבקש ממנו הרבי שיקדיש מאמר לנושא זה.}}.
הרבי התבטא ביחס לעצמו "{{מונחון|קאך איך זיך|הנני לוהט}} בלימוד אגרת התשובה לרבינו הזקן"{{הערה|אגרות קודש חלק כ"ו עמוד צט, במכתב לסופר אליעזר שטיינמן בה מבקש ממנו הרבי שיקדיש מאמר לנושא זה.}}.


התעוררות מיוחדת זו ביחס לאגרת, החלה בשנת תשכ"ח, לאחר הניצחון הניסי ב[[מלחמת ששת הימים]] וההתעוררות הרוחנית הגדולה שהיתה אז אצל בני ישראל בכל העולם, וכן בשל העובדה שבסדרת השיעורים על התניא שמסר הרב [[יוסף ויינברג]] ברדיו וזכו לעידודו וסיועו הנמרץ של הרבי – הגיעו באותה תקופה ללימוד פרקי אגרת התשובה.
התעוררות מיוחדת זו ביחס לאגרת, החלה בשנת [[תשכ"ח]], לאחר הניצחון הניסי ב[[מלחמת ששת הימים]] וההתעוררות הרוחנית הגדולה שהיתה אז אצל בני ישראל בכל העולם, וכן בשל העובדה שבסדרת השיעורים על התניא שמסר הרב [[יוסף ויינברג]] ברדיו וזכו לעידודו וסיועו הנמרץ של הרבי – הגיעו באותה תקופה ללימוד פרקי אגרת התשובה.


לאורך השנה הקדיש הרבי ביאורים לנושא התשובה, וב[[התוועדות]] של [[כ"ף מנחם אב]] ביאר בהרחבה את הלשון בפרק א' של האגרת: "והנה מצוות התשובה מן התורה".
לאורך השנה הקדיש הרבי ביאורים לנושא התשובה, וב[[התוועדות]] של [[כ"ף מנחם אב]] ביאר בהרחבה את הלשון בפרק א' של האגרת: "והנה מצוות התשובה מן התורה".
שורה 37: שורה 35:
פעמים רבות המליץ הרבי להתחיל את הלימוד בספר התניא דווקא מהחלק של אגרת התשובה, ורק לאחריה ללמוד את [[שער היחוד והאמונה]] ואת [[ליקוטי אמרים]] (אלא אם כן מדובר על אדם שעסוק בהשכלה וחקירות, שאז יש להתחיל ללמוד איתו משער היחוד והאמונה{{הערה|אגרות קודש חלק י"ז עמוד קז.}}.
פעמים רבות המליץ הרבי להתחיל את הלימוד בספר התניא דווקא מהחלק של אגרת התשובה, ורק לאחריה ללמוד את [[שער היחוד והאמונה]] ואת [[ליקוטי אמרים]] (אלא אם כן מדובר על אדם שעסוק בהשכלה וחקירות, שאז יש להתחיל ללמוד איתו משער היחוד והאמונה{{הערה|אגרות קודש חלק י"ז עמוד קז.}}.


החל מ[[שבת שובה]] תשכ"ט, החל הרבי לבאר את אגרת התשובה באופן שיטתי פרק אחרי פרק, דבר יוצא דופן שלא מצאנו דוגמתו באף חלק אחר בתורה אותו ביאר הרבי באופן יסודי מסודר ורציף.
החל מ[[שבת שובה]] [[תשכ"ט]], החל הרבי לבאר את אגרת התשובה באופן שיטתי פרק אחרי פרק, דבר יוצא דופן שלא מצאנו דוגמתו באף חלק אחר בתורה אותו ביאר הרבי באופן יסודי מסודר ורציף.


במחזור הראשון של הביאורים ביאר הרבי ברצף בכל התוועדות 2 פרקים, כאשר המחזור הראשון הסתיים בשבת בראשית. המחזור השני החל בהתוועדות י"ט כסלו, בה ערך הדרן על מסכת יומא, והמחזור נמשך למעלה משנה וחצי, והסתיים ב[[שבת חזון]] בחושב מנחם אב תש"ל.
במחזור הראשון של הביאורים ביאר הרבי ברצף בכל התוועדות 2 פרקים, כאשר המחזור הראשון הסתיים בשבת בראשית. המחזור השני החל בהתוועדות י"ט כסלו, בה ערך הדרן על מסכת יומא, והמחזור נמשך למעלה משנה וחצי, והסתיים ב[[שבת חזון]] בחושב מנחם אב תש"ל.

תפריט ניווט