אגרת הגאולה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 310 בתים ,  16 ביוני 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|סיבה=לא אנציקלופדי}}
{{לשכתב|סיבה=לא אנציקלופדי}}
[[קובץ:שער בן פורת יוסף 02.jpg|ממוזער|שער הספר [[בן פורת יוסף]] מבעל הרה"ק יעקב יוסף הכהן מפלנואה, בו נדפסה האגרת בפעם הראשונה]]
[[קובץ:שער בן פורת יוסף 02.jpg|ממוזער|שער הספר [[בן פורת יוסף]] מבעל הרה"ק יעקב יוסף הכהן מפלנואה, בו נדפסה האגרת בפעם הראשונה]]
האגרת המכונה בשם '''אגרת הגאולה לבעש"ט''', הנקראת בריבוי מקומות בשם '''אגרת הבעש"ט הידועה''', ובשם, '''אגרת עליית נשמה להבעש"ט''', הינה אגרת שכתבה הבעש"ט ב' פעמים לגיסו הרב [[גרשון מקיטוב]] ששהה בארץ הקודש, ובה מתאר עליית נשמה שערך בראש השנה תק"ז, ועוד פרטים, ומתאר ששאל את מלך המשיח [[אמת אתי מר]] ונענה (כדלהלן בפרטות) בלשון שמבוסס על פסוק במשלי [[לכשיפוצו מעיינתך חוצה]].
האגרת המכונה בשם '''אגרת הגאולה לבעש"ט''', הנקראת בריבוי מקומות בשם '''אגרת הבעש"ט הידועה''', ובשם, '''אגרת עליית נשמה להבעש"ט''', הינה אגרת שכתבה הבעש"ט ב' פעמים לגיסו הרב [[גרשון מקיטוב]] ששהה בארץ הקודש, ובה מתאר עליית נשמה שערך בראש השנה תק"ז, ועוד פרטים, ומתאר ששאל את מלך המשיח<ref>על דרך שאלת רבי יהושע בן לוי את משיח סנהדרין · צח א.</ref> "[[אמת אתי מר]]"<ref>כן הוא לשון האגרת, אך בדרך כלל מקובל לצטט "אמתי קאתי מר",</ref> ונענה (כדלהלן בפרטות) בלשון שמבוסס על פסוק במשלי [[לכשיפוצו מעיינתך חוצה]].


האגרת מהווה אבן היסוד בחסידות חב"ד, וכמקור לדרך אדמו"רי חב"ד להפצת המעיינות, מחמת שכל מהות התגלות תורת החסידות לבעש"ט נועדה להביא את הגאולה השלימה, וזהו על ידי הפצת החסידות.
האגרת מהווה אבן היסוד בחסידות חב"ד, וכמקור לדרך אדמו"רי חב"ד להפצת המעיינות, מחמת שכל מהות התגלות תורת החסידות לבעש"ט נועדה להביא את הגאולה השלימה, וזהו על ידי הפצת החסידות.
שורה 57: שורה 57:
כ"ק אדמו"ר הרש"ב<ref>ספר השיחות תורת שלום עמ' 114</ref>: ביאר את מענה מלך המשיח להבעש"ט, "יפוצו מעיינתך חוצה", שבזה אמר מלך המשיח שעל ידי תורת החסידות, אפשר שגם "חוצה", יהודי שאינו מזוכך יכול להשיג דברים אלוקיים.
כ"ק אדמו"ר הרש"ב<ref>ספר השיחות תורת שלום עמ' 114</ref>: ביאר את מענה מלך המשיח להבעש"ט, "יפוצו מעיינתך חוצה", שבזה אמר מלך המשיח שעל ידי תורת החסידות, אפשר שגם "חוצה", יהודי שאינו מזוכך יכול להשיג דברים אלוקיים.


כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ <ref>שמח"ת תר"צ, לקוטי דיבורים חלק א-ב עמ' 618 ואילך</ref> ביאר ארוכות את הדו שיח בין מלך המשיח לבעש"ט. שדברי הבעש"ט למשיח "אמת אתי מר", הינו המשך לדברי מלך המשיח לרבי יהושע בן לוי<ref>במסכת יומא</ref> על אותה השאלה, ענה מלך המשיח "היום" "אם בקולו תשמעו", וטען הבעש"ט למלך המשיח הלוא כבר הגענו לכך שברוך-השם בקולו תשמעו! ועל זה המשיח עונה לו : 'לכשיפוצו מעיינותיך חוצה'". שהדבר החסר כדי שהמשיח יבוא הוא שיהודים יעבדו את ה' מתוך אור וחיות, ואת זאת אפשר להשיג על-ידי עבודת ה' ברוח החסידות<ref>השיחה באופן ערוך על ידי הרב מנחם ברוד: http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=7097&CategoryID=1427</ref>.
כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ <ref>שמח"ת תר"צ, לקוטי דיבורים חלק א-ב עמ' 618 ואילך</ref> ביאר ארוכות את הדו שיח בין מלך המשיח לבעש"ט. שדברי הבעש"ט למשיח "אמת אתי מר", הינו המשך לדברי מלך המשיח לרבי יהושע בן לוי<ref>סנהדין צח א</ref> על אותה השאלה, ענה מלך המשיח "היום" "אם בקולו תשמעו"<ref>ראה בסנהדין צח א. שזה ביאור אליהו על דברי המשיח</ref>, וטען הבעש"ט למלך המשיח הלוא כבר הגענו לכך שברוך-השם בקולו תשמעו! ועל זה המשיח עונה לו : 'לכשיפוצו מעיינותיך חוצה'". שהדבר החסר כדי שהמשיח יבוא הוא שיהודים יעבדו את ה' מתוך אור וחיות, ואת זאת אפשר להשיג על-ידי עבודת ה' ברוח החסידות<ref>השיחה באופן ערוך על ידי הרב מנחם ברוד: http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=7097&CategoryID=1427</ref>.


כ"ק אדמו"ר שליט"א מרבה לצטט האגרת כמקור ל[[הפצת המעיינות]] כהכשרה לביאת המשיח, שב[[דור השביעי]] קיבל משנה נופח.
כ"ק אדמו"ר שליט"א מרבה לצטט האגרת כמקור ל[[הפצת המעיינות]] כהכשרה לביאת המשיח, שב[[דור השביעי]] קיבל משנה נופח.
6,031

עריכות

תפריט ניווט