שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,234 בתים ,  18:54, 15 ביוני 2020
הרחבה
הרבי מבאר שיש מקום לשתי הדעות - הרמב"ם והעיקרים - ומדובר בשתי דרגות שונות: מצד פנימיות ה[[רצון]] של הקב"ה, לא שייך בו שום שינוי - כדעת הרמב"ם; אך מצד רצונו של הקב"ה כפי שהתלבש ב[[חכמה]], התורה היא אמצעי לתכלית מסויימת ולפיכך ייתכנו בה שינויים - כדעת העיקרים{{הערה|1=קונטרס "הלכות של תורה שבעל פה שאינן בטלין לעולם", [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=37&hilite= הערה 32].}}.
 
==הדגשת הנצחיות בחלקים מסויימים בתורה==
===נצחיות התורה שבכתב===
בשונה מה[[תורה שבעל פה]], שקדושתה היא בהבנת תוכן הדברים, ל[[תורה שבכתב]] ישנה קדושה לעצם הכתב. מסיבה זו מתייחדת נצחיות התורה שבכתב בכך שכל אות שבה היא נצחית, לעומת התורה שבעל פה שרק תוכן הציוויים בה נצחי. בכך מוסברת בקשת [[אסתר]] ל[[חז"ל|חכמים]] שיכתבו את נס ה[[פורים]] ב[[מגילת אסתר]]: "כתבוני לדורות"; בכך פעלה שמגילת אסתר תישאר נצחית לדורות כתורה שבכתב, לא רק בתוכנה אלא גם בעצם הכתב{{הערה|1=ראה באריכות לקוטי שיחות חלק כ"ו שיחת פורים - פרשת זכור (ע' 219 ואילך).}}.
 
מסיבה זו, כל דבר שנזכר בתורה שבכתב, גם אם כסיפור ולא כציווי, הוא קיים לעולם באופן נצחי - לא רק השפעתו או האפשרות להפיק ממנו לקח, אלא הסיפור עצמו קיים לעולם{{הערה|1=לקוטי שיחות חלק ה' שם, ובהערה 14. וראה [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/27/10119.htm מכתב הרבי משלהי אדר תשל"א] לרב [[יהושע מונדשיין]], בקשר להערה זו. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15949&st=&pgnum=162&hilite= לקוטי שיחות חלק ח' ע' 151].}}.
 
===נצחיות התורה ביחס לנבואה===
ההבדל בין [[תורה]] ל[[נבואה]] ול[[דברי קבלה]], הוא גם בנצחיות שבהם: דברי התורה, שבהם כאמור הכניס הקדוש ברוך הוא את עצמו, הם רצונו העצמי - ולא רק אמצעי בשביל תכלית מסויימת. לכן דברי התורה הם נצחיים לעולם. לעומת זאת דברי הנביאים, שהם דבריו של ה' לאיש, לזמן ולמצב מסויימים, הם לפי שעה ואינם נצחיים{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"ט שם. הדרן על הרמב"ם תשמ"ח סעיף ז.}}.
==שינויים עתידיים בתורה==

תפריט ניווט