גלגלתא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,688 בתים ,  31 במאי 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''גלגלתא''' הוא בחינה גבוהה באלקות, שהוא גבוה עוד יותר מ[[מוחא סתימאה]], שהוא בבחינת הגולגולת המקיפה את המוחין. מבואר כי ענין גלגלתא הוא [[כתר]] דכתר שהוא [[כתר]] של פרצוף [[אריך אנפין]].
'''גלגלתא''' היא בחינה גבוהה באלקות, הגבוהה יותר מ[[מוחא סתימאה]], בדוגמת הגולגולת שבאדם, המקיפה את המוח וגבוהה ממנו.  


==מקור המצוות==
==גלגלתא ומוחא סתימאה==
{{פסקה חסרה}}
גלגלתא היא בחינת ה[[כתר]] של [[אריך אנפין]], ו[[מוחא סתימאה]] הוא ספירת ה[[חכמה]] של [[אריך אנפין]]. ושני בחינות אלו שורשם הוא בפרצוף [[עתיק יומין]], בפנימיות של [[כתר עליון]]. ומבואר כי גלגלתא שורשה הוא ב[[חסד]] ד[[עתיק]], ומוחא סתימאה שורשו ב[[גבורה]] דעתיק. שההארה הבאה ל[[מוחא סתימאה]] היא בבחינת גבורה וצמצום של [[קו המידה]], ולכן נמשך מגבורה דעתיק, מה שאין כן בגלגלתא, ששם נמשך למעלה מ[[קו המידה]], מחסד דעתיק.


==גלגלתא ומוחא סתימאה==
גם בגולגלתא יש ענין של [[מח סתום מאוד|מוח סתום ונעלם מאוד]] בבחינת כתר שבכתר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/18/49d&search=%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%90+%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99%D7%9D לקוטי תורה]}}.
גלגלתא הוא בחינת [[כתר]] של [[אריך אנפין]], ו[[מוחא סתימאה]] הוא ספירת ה[[חכמה]] של [[אריך אנפין]]. ושני בחינות אלו שורשם הוא בפרצוף [[עתיק יומין]], בפנימיות של [[כתר עליון]]. ומבואר כי גלגלתא שורשה ב[[חסד]] ד[[עתיק]], ומוחא סתימאה שורשו בגבורה דעתיק. שההארה הבאה ל[[מוחא סתימאה]] היא בבחינת גבורה וצמצום של [[קו המידה]], ולכן נמשך מגבורה דעתיק, מה שאין כן בגלגלתא, ששם נמשך למעלה מ[[קו המידה]], מ[[חסד דעתיק]].
 
==החילוק בינה לבין כתר==
בכללות דרגת גלגלתא נקראת בשם [[כתר]] לפי שהיא בחינת [[מקיף]], כמו שמבואר{{הערה|תורה אור יתרו קי, א-ב. וראה מאמר ד"ה "בחודש השלישי" ה'תשכ"ט (מלוקט ג') אות ח ובהערה 47.}} עניין גלגלתא הוא [[כתר]] של פרצוף [[אריך אנפין]]. אמנם עיקר ה[[כתר]] הוא למעלה מגלגלתא{{הערה|המשך תרס"ו ע' רעג.}}, כי גלגלתא מורה על בחינת ה[[מקיף]] השייך ל[[פנימי]], בדוגמת הגולגולת שבאדם שאמנם מקיפה את המוח, אבל שייכת אליו, שהרי הגולגולת היא מגופו כמו המוח. אך המקיף של כתר הוא מקיף שלמעלה משייכות לפנימי, בדוגמת כתר כפשוטו שהוא עטרה על המוח והגולגולת ואין לו קשר אליהם (שהרי הכתר הוא מאבנים טובות ואינו מגוף האדם).
 
משל לחילוק ביניהם הוא מכוח ה[[רצון]], שהוא מקיף על כל הכוחות והאברים, שבו יש שתי מדריגות{{הערה|ראה המשך תרס"ו ע' רפא.}}. הרצון לעשות איזה דבר ע"י הכוחות שלו, שרצון זה עם היותו שולט על כל הכוחות שהרי הוא מקיף עליהם, מ"מ, זה עצמו שהוא רוצה בפעולת הכוחות, הוא הוכחה שיש לו שייכות אליהם. רצון זה הוא בדוגמת המקיף של בחינת גלגלתא.
 
הרצון עצמו איך שהוא למעלה מהרצון לעשות, שזה כבחינת המקיף שלמעלה משייכות לפנימי, הוא דוגמה למקיף של כתר.


גם בגולגלתא יש ענין של [[מח סתום מאוד|מוח סתום ונעלם מאוד]] בבחינת כתר שבכתר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/18/49d&search=%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%90+%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99%D7%9D לקוטי תורה]}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים|}}
[[קטגוריה:אריך אנפין]]
[[קטגוריה:אריך אנפין]]
[[קטגוריה:חסידות]]
1,449

עריכות

תפריט ניווט