ליקוטי אמרים - פרק מ"ג: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
  |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים כללי}}}}
  |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים כללי}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק מ"ג מספר התניא''' עוסק ב[[יראה תתאה]] ו[[יראה עילאה]]. יראה תתאה היא יראה מתוך [[התבוננות]] בגדלות השם, אך היא יראה חיצונית, מכיון שאין היא מה[[מלך]] עצמו אלא רק מ[[לבושים|לבושיו]], שהם [[נברא|הברואים]]. לעומת זאת יראה עילאה היא יראה מה[[קדוש ברוך הוא]] עצמו, מפנימיות העולמות שהיא [[עצמות]]. הפרק עוסק גם ב[[אהבה רבה]] ו[[אהבת עולם]]. אהבה רבה היא אהבה בתענוגים להתענג על ה', והדרך היא להקדים לאהבה זו יראה תתאה, ורק לפעמים מתגלית ב[[אתערותא דלעילא]] האהבה קודם היראה.
'''פרק מ"ג - דרגות האהבה והיראה'''
 
==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
בהמשך לביאור ראשית העבודה עיקרה ושורשה{{הערה|שהתבאר בשני הפרקים הקודמים ([[תניא - פרק מ"א|מ"א]]-[[תניא - פרק מ"ב|מ"ב]]), יראת ה' במובנה הפשוט ביותר - כעומד לפני המלך.}}, מוסברות בפרק זה ארבע הדרגות הכלליות בעבודת ה' - שתי דרגות היראה ושתי דרגות האהבה: ההבדלים ביניהן, כיצד מתגלה כל אחת מהן{{הערה|וכן '''למי''' מתגלה כל אחת מהן, איזו שייכת אצל כל אחד ואיזו רק ליחידי סגולה.}} וסדר העבודה (לאיזו דרגה צריך אדם לשאוף בתחילה).


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 13: שורה 15:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
ההבדל בין שתי דרגות היראה דומה להבדל בין פחד ממלך (פחד מכוחו) ליראה מצדיק (בושה מאישיותו):
:*יראה תתאה - כעומד לפני המלך{{הערה|כפי שהתבאר בשני הפרקים הקודמים ([[תניא - פרק מ"א|מ"א]]-[[תניא - פרק מ"ב|מ"ב]]), או מגדולתו שבבריאת העולמות{{הערה|כפי שמתבאר בתחילת פרק זה.}}.
:*יראה עילאה  - יראה מעצמותו.


ההבדל בין שתי דרגות האהבה נובע מהדרגה בנפש ממנה הן מגיעות (מעצם הנפש, או מכוחותיה הגלויים):
:*אהבה רבה - הוא טבעה של הנפש האלוקית - אך אין ביכולת האדם לגלותה בכוחות עצמו. היא מתגלה מעצמה למי ששלם ביראה.
:*אהבת עולם - מתגלה, כשאחרי שחושב בגדולת ה' (אותה התבוננות שמביאה ליראה תתאה), מתבונן: שכל הנאות ותענוגי העולם הם אין ואפס לעומת ה' (ש'''הוא''' מקור החיים והתענוגים).
לאחר הסבר ההבדלים מסכם [[אדמו"ר הזקן]], שסדר העבודה הרגיל הוא קודם כל יראה תתאה ואחר כך אהבת עולם{{הערה|שאליהן שייך כל אחד ואחת. מה שאין כן יראה עילאה מתגלה בלב האדם רק אחרי מאמץ גדול ואחרי שהשיג שלימות מסויימת, ואהבה רבה אינה תלויה בעבודתו כלל}}.
==צילום הפרק==
==צילום הפרק==


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[יראה תתאה]] - יראה חיצונית, המתגלית על ידי [[התבוננות]] בנבראים שהם [[לבושים|לבושי המלך]].
*[[יראה תתאה]] - יראה חיצונית, המתגלית על ידי [[התבוננות]] בנבראים שהם [[לבושים|לבושי המלך]].
*[יראה עילאה]] - יראה מחמת [[התבוננות]] בחכמה=ת ה' הממלאת את כל העולמות וסובבת אותם.
*[[יראה עילאה]] - יראה מחמת [[התבוננות]] בחכמה=ת ה' הממלאת את כל העולמות וסובבת אותם.
*[[אהבה רבה]] - [[אהבה בתענוגים]].
*[[אהבה רבה]] - [[אהבה בתענוגים]].
* [[אהבת עולם]].
*[[אהבת עולם]].
 
{{הערות שוליים}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק מ"ב|פרק מ"ב]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק מ"ד|פרק מ"ד]]}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק מ"ב|פרק מ"ב]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק מ"ד|פרק מ"ד]]}}


[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
1,617

עריכות

תפריט ניווט