3,771
עריכות
(כתיב) תגית: עריכה ממכשיר נייד |
חייל של המלך (שיחה | תרומות) (←מקור) |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[חז"ל]] מיד לאחר חורבן [[בית המקדש השני]]: {{ציטוט|תוכן=מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח|מקור=תלמוד ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. מתורגם}}. | דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[חז"ל]] מיד לאחר חורבן [[בית המקדש השני]]: {{ציטוט|תוכן=מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח|מקור=תלמוד ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. מתורגם}}. | ||
אין הכוונה שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשנ"א]] חלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}} | אין הכוונה בהכרח שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות [[תשנ"א]] חלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}}. | ||
על יסוד זה כתב רבי עובדיה מברטנורא{{הערה|בפרושו למגילת רות.}}: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל". | על יסוד זה כתב רבי עובדיה מברטנורא{{הערה|בפרושו למגילת רות.}}: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל". | ||
וכן בשו"ת [[חתם סופר]]{{הערה|חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.}}: "ומיום שחרב בית המקדש, מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו ה' יתברך וישלחו.. ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוים לכך, אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה ה' יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו". | וכן בשו"ת [[חתם סופר]]{{הערה|חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.}}: "ומיום שחרב בית המקדש, מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו ה' יתברך וישלחו.. ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוים לכך, אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה ה' יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו". | ||
בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין{{הערה|פרשת דברים, אות י"ג.}}: "בכל דור יש [[נפש]] אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי". | בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין{{הערה|פרשת דברים, אות י"ג.}}: "בכל דור יש [[נפש]] אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי" ומכיוון שונה כתב הרד"ק {{הערה|בפירושו לתהלים פט, מח}} "בכל דור ודור יתאוה מי מזרע דוד שתהיה בימיו הישועה ויהיה הוא מלך המשיח". | ||
כהוכחה לכך, כתב הרבי אל יהודי שתמה על ששמע מרב בית הכנסת שלו "אשר בכמה דורות, כולל גם [[דורנו]], חי איש המתאים על פי התכונה שלו, להיות [[משיח צדקנו]].. ובפרט בדורנו האחרון"{{הערה|לשון הרבי במכתב}} ש"מוכרח הדבר גם מנוסח ה'אני מאמין'.. "אחכה לו בכל יום שיבוא", שזה אפשרי רק באם כמה שנים לפני זה נולד ונתגדל{{הערה|מכתב מתאריך כ"ח ניסן תשכ"ה, נדפס בקובץ התוועדות שי"ל לאחרון של פסח תש"פ}}. במקום אחר ביאר הרבי בקשר ללידת משיח מיד לאחר ה[[חורבן]] {{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חכ"ט דברים ע' 14.}}:שדבר זה מוכרח הוא כי מאחר שכשישראל עושין [[תשובה]] "מיד הן נגאלין"{{הערה|רמב"ם הלכות תשובה פרק ז הלכה ה.}} והרי משיח הוא ילוד אשה שימלוך על ישראל, בהכרח אם כן שמיד ברגע שלאחרי החורבן, יהיה אחד הראוי להיות משיח כדי שתוכל להיות הגאולה - "מיד" כשעושין תשובה". | |||
ובאחד משיחותיו תיאר הרבי{{הערה|[[דבר מלכות]] שבת [[פרשת תזריע מצורע]] [[תשנ"א]]}} {{ציטוטון|משיח נמצא בעולם בזמן ומקום הגלות, ובמצב של גלות, שסובל תחלואי הגלות, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עיניים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך המשיח גואל את ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' גלות, כפסק דין [[הרמב"ם]] "יעמוד מלך מבית דוד וכו'}}. | ובאחד משיחותיו תיאר הרבי{{הערה|[[דבר מלכות]] שבת [[פרשת תזריע מצורע]] [[תשנ"א]]}} {{ציטוטון|משיח נמצא בעולם בזמן ומקום הגלות, ובמצב של גלות, שסובל תחלואי הגלות, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עיניים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך המשיח גואל את ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' גלות, כפסק דין [[הרמב"ם]] "יעמוד מלך מבית דוד וכו'}}. |
עריכות