ליקוטי אמרים - פרק כ"ב: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "אדה"ז" ב־"אדמו"ר הזקן")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק כ"ב''' של [[ספר התניא]] ממשיך לבאר את ענין [[אחדות ה'|אחדותו של הקב"ה]]. בפרק זה מבואר שאף ה[[קליפה]] ו[[סטרא אחרא]] יונקים את חיות מן [[הקב"ה]] אלא שהם יונקים מ[[אחוריים דקדושה]], ולא מפנימיות שלה.
'''פרק כ"ב - מהותם של כפירה ועבודה זרה'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
לאחר שבפרק הקודם ביאר אדמו"ר הזקן איך שכל העולמות חיותם היא רק מדבר ה' המקיים את כולם, שב וממשיך אדמו"ר הזקן לבאר כי אפילו כוחות הסטמציאותם וקיומם היא מדבר ה', באופן [[מקיף]].
כפירה ועבודה זרה הם היפוכה הגמור של האמונה באחדות השם{{הערה|שנלמדה בשני הפרקים הקודמים}}. בפרק זה יתבאר כיצד תיתכן מציאות שכופרת במקור חיותה, והנובע מכך. גם עניין זה יסביר [[אדמו"ר הזקן]] על פי משל מדיבור{{הערה|כלומר, שלושת הפרקים (העניינים) המבארים את אחדות השם מוסברים ע"י שלושה משלים שונים מעניין הדיבור: א) זה שאין לעולמות ערך הוא כדוגמת הדיבור '''לעומת''' עצם הנפש. ב) זה שהעולמות בטלים במציאות הוא כדוגמת הדיבור '''בעודו כלול'' בעצם הנפש'''. ג) זה שהנבראים מרגישים נפרדים הוא כדוגמת הדיבור '''שנפרד''' מהאדם.}}


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 9: שורה 9:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
*הסטרא אחרא אינה כופרת במציאות ה' אלא רק שמחזיקים עצמם ליש ומציאות עצמית.
למרות שמצד האמת בטלים הנבראים במקורם ושורשם{{הערה|כמבואר בשני הפרקים הקודמים}} - יחד עם זה הם גם מציאות נפרדת באמת. הדברים אינם סותרים, כי הצמצום לא עושה שינוי במהות האור אלא בפעולתו בלבד: שפעולתו לברוא את העולמות תהיה באופן שהעולמות (והנבראים) יהיו נפרדים.
*ההשפעה לסט"א באה בדרך אחוריים כאדם שמשפיע לשונאו מאחורי כתפיו.
 
כלומר, מצד האור והחיות המהווה את הנבראים - אין שום שינוי, והנבראים בטלים במקורם ושורשם. אך זה שהנבראים אינם מרגישים את שורשם אינו דמיון - הצמצום פועל שהם לא יוכלו להרגיש את מקורם{{הערה|דהיינו, הרגשתם כ"נפרדים" אינה דמיון, אלא היא היא פעולת הצמצום.}}.
 
 
מצד שני טעמים נקראות ה[[קליפה]] ו[[סטרא אחרא]] "אלוקים אחרים":
===א. יונקות רק מאחוריים===
למרות שהם יונקות מ[[הקב"ה]] חיותן היא רק מבחינת [[אחוריים דקדושה]]{{הערה|אחורים של הרצון נקרא הרצון באמצעי הנדרש להשיג את הדבר אותו רוצים. לדוגמא: אדם חולה רוצה תרופה כדי להיות בריא, הרי אין הוא רוצה בתרופה מצד עצמה אלא רק כאמצעי להיות בריא. הרצון לתרופה נקרא אחורי הרצון ואילו הרצון להיות בריא נקרא פנימיות הרצון. כך הקב"ה לא רוצה בקליפות מצד עצמן, אלא כביכול "מוכרח" להוותן כדי שתהיה לאדם בחירה}} ולא מפנימיותה.
 
===ב. מרגישות עצמן "אחרות"===
חיות זו המצומצמת {{הערה|מבחינת אחוריים, המחיה אותם}} אינה מלובשת בהם ב[[פנימיות]] אלא מחיה אותם באופן [[מקיף]], ולכן אינן מרגישות את מקורן, מתכחשות לו וכופרות באחדות השם - נמצא, שמהותן זהה למהותה של עבודה זרה.


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
1,616

עריכות

תפריט ניווט