1,617
עריכות
מ (החלפת טקסט – "==צילום דפוס התניא==" ב־"") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''פרק יט - עניינה של האהבה המסותרת''' | |||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
בפרק זה מסתיים ביאור עניינה של האהבה המסותרת שהותחל בפרק הקודם. בפרק הקודם התבארו שורשה וכיצד היא ירושה לנו, ובפרק זה מבואר עניינה וכיצד היא כוללת בתוכה גם יראה. | |||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
שורה 7: | שורה 8: | ||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
===עניינה=== | |||
האהבה המסותרת הפוכה מכל שאר סוגי האהבות שבעולם: | |||
אהבה היא משיכה. אך בעוד שאר כל האהבות{{הערה|ה"נושא" שלהן.}} הן להשיג '''לעצמו''' את הדבר האהוב{{הערה|כלומר, המרכז הוא ה"אני".}}, באהבה זו לא רק שהנשמה לא רוצה להשיג לעצמה כלום אלא להיפך ממש: היא "מחפשת" רק להכלל ולהתבטל (באלוקות){{הערה|דהיינו, לא זו בלבד שאינה נובעת מ"חשבון" שכלי, אלא הרי זה היפך השכל ממש. שהרי כאשר יתמלא רצונה - תתבטל מציאותה.}} וכמשל אור הנר, שכשיפרד מהפתילה תתבטל לגמרי מציאותו, ואף על פי כן זהו טבעו. לכן לא נקראת אהבה זו "שכלית" אלא "[[אהבה טבעית]]"{{הערה|לומר לך, שאינה נובעת מהשכל אלא הרי היא ה"טבע" של הנשמה.}}. | |||
===כוללת בתוכה יראה=== | |||
מכיוון שמגודל אהבתה ותשוקתה לאלוקות '''פוחדת''' הנשמה ממה שמפריד אותה - הרי היא כוללת בתוכה גם יראה. | |||
===נקראת [[אהבה מסותרת]]=== | |||
כי כל עוד שולטת הנפש הבהמית באדם{{הערה|והנשמה האלוקית נמצאת בגלות אצלה.}} היא מסתירה על "טבע" זה של הנשמה, והאדם אינו מודע כלל לקיומו. | |||
===עצם הנשמה לא יכול להיות בגלות=== | |||
פעולת הנשמה בגוף יכולה להיות בגלות, אך לא עצם הנשמה{{הערה|כלומר, לב האדם יכול להמשך לגשמיות, אך לא האמונה והאהבה של עצם הנשמה.}}. והעיקר{{הערה|על עניין זה מבוסס כל המשך ההסבר בששת הפרקים הבאים}}: '''נסיון בדבר אמונה מעיר את עצם הנשמה''', ואהבתה המסותרת מתגלה. | |||
==מושגים יסודיים בפרק== | ==מושגים יסודיים בפרק== |
עריכות