שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,004 בתים ,  10:10, 14 בפברואר 2020
אין תקציר עריכה
'''רשע''' הוא אחד מן הדרגות היסודיות בהם נחלקים הבריותאחת משלושת{{הערה|באופן פרקי יותר ישנן חמש דרגות: שתי דרגות בצדיק, וענינו שנתגבר בו ה[[ישות]]שתי דרגות ברשע, ואינו בטל ל[[הקבובינוני. ובאופן פרטי יותר גם בבינוני יש שלוש דרגות}} הדרגות באופן התגלות הנפש האלוקית באדם. הרשע הוא יהודי שהנפש הבהמית{{הערה|הנפש המחיה את הגוף. לעיתים נקראת "בהמית" על שם דמיונה לנפש הבהמה ולעיתים נקראת "הטבעית"ה]] בכוונתו ומעשיו בעולם הזהעל שם שהיא טבע האדם - השכל והרגש שלו}} עליו והוא נכשל בעבירות{{הערה|במחשבה, בדיבור או אפילו במעשה}}. עניינו של הרשע (ושתי הדרגות שבו) מבואר ב[[ספר התניא]] מבואר כי ישנם חמש דרגות יסודיות מבין הבריות: [[צדיק גמורליקוטי אמרים - פרק י"א]], [[צדיק שאינו גמור]], [[בינוני]], רשע שאינו גמור, רשע גמור. מבואר כי שני הדרגות האחרונות הן בכלל רשע, ואף העובר עבירה נקרא רשע באותה השעה.כחלק מחטיבת הפרקים המתארת את מלחמת הנפשות שבאדם{{הערה|פרקים ט-יב}}
==רשע גמור ורשע שאינו גמור==
שם הכללי של רשע נחלק לשני ישנן שתי דרגותכלליות ברשעים: רשע גמור ורשע שאינו גמור. רשע גמור נקרא גם בשם "רשע ורע לו", ומבואר ענינו שה[[נפש הבהמית]] שולטת שליטה מוחלטת על ה[[נפש האלוקית]]. רשע שאינו גמור נקרא גם בשם "רשע וטוב לו", וענינו הוא שאף על פי שה[[גוף]] נמצא בשליטה מוחלטת של ה[[יצר הרע]], הרי שיש מציאות ל[[נפש האלוקית|נפשו האלוקית]], שהיא כמוסרת דעתה במשפט.
===רשע גמור===נקרא גם "רשע ורע לו", ענינו הוא שה[[נפש הבהמית]] שולטת שליטה מוחלטת על ה[[נפש האלוקית]], ואין לו הרהורי תשובה לעולם. רשע גמור הוא נקרא על שם מצבו (רשע "לגמרי"), ורשע ורע לו הוא נקרא על שם שאין בו עוד "טוב" (כל הטוב שהיה בו - הנפש האלוקית - הסתלקה ממנו ואינה מאירה בו כלל). ===רשע לפי שעהשאינו גמור===מבואר כי נקרא גם "רשע וטוב לו". גם אצלו ניצחה הנפש הבהמית את האלוקית, אך אצלו הנפש האלוקית עדיין נלחמת, ומדי פעם (לעיים קרובות או רחוקות יותר, כל מי שעובר עבירה אחד לפי דרגתו) יש לו הרהורי תשובה. "רשע שאינו גמור" הוא נקרא באותה שעה על שם מצבו (עדיין אינו רשע"לגמרי"). "רשע וטוב לו" הוא נקרא על שם שעדיין יש "טוב" בנפשו (הנפש האלוקית עדיין מאירה בו קצת), ומדי פעם מצליחה לפעול לפחות על מחשבתו (אם כי לא על הדיבור והמעשה) שיהיו לו הרהורי תשובה.
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
1,518

עריכות

תפריט ניווט