ליקוטי אמרים - פרק ו': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''הנפש הבהמית'''


==הקדמה==
==הקדמה==
'''פרק ו'''' של [[ספר התניא]] עוסק ב[[עשר הספירות]] של ה[[נפש הבהמית]] הנקראים בשם [[עשר כתרין דמסאבותא]]. וכן מבואר שני הדרגות השונות שיש בקליפות: [[קליפת נוגה]] ו[[שלוש הקליפות הטמאות]].
לאחר ביאור הנפש האלוקית ולבושיה (בפרקים א-ה), ניגש הרבי הזקן לבאר בקצרה את עניינה של הנפש הבהמית. הביאור נחלק '''לשלושה''' פרקים (ו-ח), כאשר הפרק הראשון (הנוכחי) מסביר מנין מגיעה הנפש הבהמית (מהו מקורה), מה מהותה ועניינה ומה הוא ה"מבוקש" שלה.  


==טקסט==
==טקסט==
שורה 8: שורה 9:


==סיכום==
==סיכום==
כוחות ה[[נפש]] של [[סטרא אחרא]] הם לעומת [[כוחות הנפש]] של [[נפש אלוקית|הנפש האלוקית]]. כמו שלנפש האלוקית יש עשרה כוחות - [[מוחין]] ו[[מידות]] - ו[[שלושה לבושים]], כן יש ל[[נפש הבהמית]] [[עשר כתרין דמסאבותא]], שבע מידת הבאות מ[[ארבעה יסודות רעים]] ושלוש [[מוחין]] ררעים, וכן לבושים רעים.
הנפש הבהמית ולבושיה נמשכים מה"סטרא אחרא" (=הצד האחר, כלומר- לא מהקדושה). ההבדל בין קדושה לטומאה הוא בביטול: ככל שנברא יותר "מרגיש את עצמו", הוא יותר נפרד מאלוקות.  


כל [[מעשה]] [[דיבור]] ו[[מחשבה]] אשר "אינו לה' הוא", לא רק שהוא רע אלא גם לא טוב, הרי הוא שורשו מלבושים הרעים הנ"ל.


זו גם משמעות המושג [[סטרא אחרא]] - "צד אחר", כל מה שאינו לצד הקדושה, שייך לצד האחר.
אלא שבטומאה שתי דרגות זו למטה מזו:


בקליפות עצמם ישנם ב' מדריגות - המדרגה התחתונה היא [[שלוש קליפות הטמאות]] שאין בהם טוב וכלל ומהם נמשכות נפשות וגופי [[אומות העולם]], דברים אסורים ו[[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]] של [[שס"ה מצוות לא תעשה]].
א. הנפש הבהמית עצמה נלקחה מקליפת נוגה (שהיא '''ממוצע''' בין הקדושה לשלוש קליפות הטמאות לגמרי). עניינה ומהותה הוא לחיות את הגוף ולכן כל חפצה ותשוקתה הם ענייני הגוף (ממון, כבוד ותענוגות), אך מצד עצמה אינה '''מנגדת''' לאלוקות.
 
ב. אך לבושיה טמאים יותר ממנה - והם משלוש קליפות הטמאות. ולכן מחשבה דיבור ומעשה של איסור (ואפילו "סתם" - בלי כוונה, או שאינם מועילים לקדושה) מטמאים את הנפש '''יותר ממה שהיא מצד עצמה''' (ומורידים אותה לשלוש קליפות הטמאות לגמרי).


==צילום דפוס התניא==
==צילום דפוס התניא==
1,603

עריכות

תפריט ניווט