ליקוטי אמרים - פרק ד': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ד'''' של [[ספר התניא]] מבאר את שלושת הלבושים של ה[[נפש האלהית]]. שהם [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]]. ועל ידי קיום התורה ומצוותיה, מתקשר עם [[הקב"ה]] בשלושה לבושים אלו.
'''פרק ד' - לבושי הנפש ומעלתם.'''


==הקדמה==
==הקדמה==
ב[[תניא - פרק ג'|פרק הקודם]] בוארו עשר הכחות של ה[[נפש האלוקית]]. מלבד עשר כחות אלו יש לנפש האלוקית שלושה לבושים: [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]]. בפרק זה מבוארים שלושה לבושים אלו, וכן כיצד על ידי קיום התורה והמצוות בשלושה לבושים אלו מתקשר עם הקב"ה. בפרק מבואר החילוק שבין השגת [[זיו השכינה]] לבין ההתקשרות על ידי קיום המצוות בשלושת הלבושים, שהוא נעלה הרבה יותר.
לנפש האדם (שכללות עניינה התבאר בפרק הקודם) ישנם שלושה לבושים (מחשבה, דיבור ומעשה). הלבושים הם ממוצעים המאפשרים לנפש הרוחנית להתגלות ולפעול בעולם הגשמי '''ואינם חלק מהנפש''' עצמה.
 
כשם שלבוש אינו חלק מהגוף, כך מחשבה דיבור ומעשה אינם חלק מהאדם: האדם יכול לעשות ולהפסיק מלעשות, לדבר ולהפסיק, ואף את המחשבה יכול הוא ברצונו להחליף באחרת.
 
לבושי הנפש '''האלוקית''' הם לימוד והבנת התורה, הדיבור בדברי תורה, ומעשה המצוות (מחשבה, דיבור ומעשה אחרים אינם שייכים לנפש האלוקית).


==טקסט==
==טקסט==
שורה 17: שורה 21:
==סיכום==
==סיכום==


הנפש פועלת בעולם באמצעות כח המחשבה הדיבור והמעשה. פעולת הנפש באמצעות שלושה כוחות אלו נמשלת ללבושים שהנפש מתלבשת בהם, אך בפרט מסויים הנמשל '''הפוך''' מהמשל:
במשל '''האדם נעלה''' באין ערוך מהלבוש (כי האדם חי ומדבר והלבוש דומם) אך בנמשל זה הפוך: '''הלבושים נעלים''' מהנפש עד אין קץ (שהרי המצוות הן '''רצונו''' של הקב"ה, והתורה היא '''חכמתו''' של הקב"ה).
וכשעוסק האדם בתורה ומצוותיה יורדים רצון וחכמת השם, ועוטפים ומלבישים את נפשו (כלבוש המקיף את האדם מראשו ועד רגלו).


==מושגים יסודיים==
==מושגים יסודיים==
1,562

עריכות

תפריט ניווט