מלאכת סותר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,444 בתים ,  19 בנובמבר 2019
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{לעריכה}}'''מלאכת סותר''' היא אחת מל"ט מלאכות שבת שאיסורה הוא משום איסור [[מלאכת בונה]]. מהתורה חייב רק הסותר ע"מ לבנות אך באם אח"כ לא בנה חייב רק מדרבנן.
'''מלסותר''' היא אחת ממלאכותדבר שיש בו משום איסור [[מלאכת בונה]].
 
==המלאכה==
כל דבר שאסור לבנות מכיוון שנחשב לבניין אסור לסתור, ובלבד שתהיה בכך תועלת, וכגון כדי לאפשר לבנות. הבנייה בכלים גם היא אסורה{{הערה|ראה [[מסכת שבת]] דף קב עמוד ב תוספות ד"ה 'האי'. [[רמב"ם]] הלכות שבת פרק י' הלכה י"ג}}. ה[[משנה]]{{הערה|מסכת שבת שם.}} קובעת כי הבונה "כל שהוא" בשבת חייב, וזאת דוגמת ה[[משכן]], שכאשר אחד מקרשי המשכן היה מתליע, היו סותמים אותו בעופרת, וכשם שבמשכן הייתה בנייה באופן זעיר, כך גם במלאכות שבת. גם הגורר בסיד חייב משום סותר.
 
==סתירה בכלים==
קיים כלל האומר כי {{ציטוטון|אין בנייה וסתירה בכלים}}, כלומר בכלים שאינם מחוברים לקרקע. אבל ה[[ראשונים]] מוכיחים כי כלל זה קיים דווקא כאשר הבנייה איננה בנייה גמורה, כלומר הוא אינו מחדש או סותר כליל דבר של ממש, וכן התיקון אינו מצריך מעשה אומנות או לתקוע דבר חזק{{הערה|מסכת שבת בתוס' שם}}. לדוגמה, חבית של עץ שנשברה והדביק את שבריה בזפת, וגודלה גם אינה בשיעור חשוב של ארבעים סאה, מותר לשבור אותה בשבת{{הערה|ולפי ה[[רשב"א]] (מובא בביאור הלכה), מותר לשבור אותה גם אם יש בה ארבעים סאה, מכיוון שגם אז אין מעשה זה נחשב לסתירה, כיון שהחבית רעועה כל כך.}}. אבל אסור מן התורה לשבור חבית שלימה וראויה. כך גם אדם התוקע בפטיש את ידית העץ שבה אוחזים את הפטיש, הרי מעשה זה נחשב לבנייה גמורה שאסורה, וזאת למרות שהפטיש הוא רק כלי ולא בניין המחובר לקרקע{{הערה|מסכת שבת שם. ומובא גם ב[[שולחן ערוך]] סימן שי"ד סעיף ט'.}}.
{{הערות שוליים}}
{{לט מלאכות}}
[[קטגוריה:מלאכות שבת]]

תפריט ניווט