31,496
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 20: | שורה 20: | ||
==הקשר בין ענן הקטורת של יום הכיפורים למקיפים דבינה של סוכות== | ==הקשר בין ענן הקטורת של יום הכיפורים למקיפים דבינה של סוכות== | ||
מבאר אדמו"ר מהר"ש {{הערה|בהמאמר דחג הסוכות סוכה שצילתה מרובה מחמתה תרמ"א}}, | מבאר אדמו"ר מהר"ש {{הערה|בהמאמר דחג הסוכות סוכה שצילתה מרובה מחמתה תרמ"א}}, שה[[סכך]] של ה[[סוכה]] נעשה מ[[ענן הקטורת]] של [[יום הכיפורים]]: הסכך הוא זכר ל[[ענני הכבוד]], וענני הכבוד נמשכים מענן הקטורת, דענן הוא כמו צל, אלא שביום הכפורים הוא בהעלם עדיין (בכסא) ובא בגילוי בחג הסוכות (ליום חגינו). | ||
והעניין בזה מבואר {{הערה|תורה אור, ראה ריח בני}}. שתשובה הוא כמו [[ריח]]: כמו שבגשמיות נעשה ריח טוב וחזק רק מדברים חריפים וחמוצים, כך ברוחניות דוקא תשובה גורמת לריח רוחני טוב וחזק. וכמו שבגשמיות כשנותנים לאדם שהתעלף (שהסתלקו המוחין שלו) להריח ריח חזק הוא מתעורר, כך ברוחניות פועל הריח שנוצר מהתשובה הארת השכל במידות. וההבדל בין יום הכיפורים לסוכות הוא, שביום הכיפורים לא מדובר על שכל ממש (אלא רק שכל בהעלם, נקודת השכל. כי נקודת ההתבוננות היא רק צער על הריחוק מאלוקות אך לא התבוננות פרטית בגדלות ה') אבל בסוכות (אחרי ש"נשברה" הקליפה על ידי התשובה של יום הכיפורים) כבר אפשר להתבונן בעמקות ובאריכות בפרטי גדלות ה', ומתעוררת שמחה בפועל. | והעניין בזה מבואר {{הערה|תורה אור, ראה ריח בני}}. שתשובה הוא כמו [[ריח]]: כמו שבגשמיות נעשה ריח טוב וחזק רק מדברים חריפים וחמוצים, כך ברוחניות דוקא תשובה גורמת לריח רוחני טוב וחזק. וכמו שבגשמיות כשנותנים לאדם שהתעלף (שהסתלקו המוחין שלו) להריח ריח חזק הוא מתעורר, כך ברוחניות פועל הריח שנוצר מהתשובה הארת השכל במידות. וההבדל בין יום הכיפורים לסוכות הוא, שביום הכיפורים לא מדובר על שכל ממש (אלא רק שכל בהעלם, נקודת השכל. כי נקודת ההתבוננות היא רק צער על הריחוק מאלוקות אך לא התבוננות פרטית בגדלות ה') אבל בסוכות (אחרי ש"נשברה" הקליפה על ידי התשובה של יום הכיפורים) כבר אפשר להתבונן בעמקות ובאריכות בפרטי גדלות ה', ומתעוררת שמחה בפועל. |
עריכות