שמיטה (בעולמות): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 873 בתים ,  8 בספטמבר 2009
אין תקציר עריכה
(ערך בתהליך יצירה)
 
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==הקדמה==
==הקדמה==
בספר התמונה נכתב כי זה העולם הוא שמיטה שניה ולפניה היה גם כן שמיטה אחת שהיתה נמשכת ממדת החסד. והשמיטה דעכשיו הוא ממדת הפחד ולכן דרכיה חזקים וקשים ורעים. ולכן בשמיטה זו היה בה חורבן בית ראשון ושני. מה שאין כן בשמיטה הראשונה שהיתה ממדת [[חסד]], היתה העבודה באופן אחר וגם התורה הי' באופן אחר יעו"ש והיו רק טוב וחסד כו' כך דעת ס' התמונה ואחריו נמשכו המקובלים האחרונים לדון מזה שמוכרח להיות עוד חמש שמיטות אחר שמיטה זו כי צ"ל ז' שמיטות כנגד ז' מדות עליונות כו' (וכמ"ש שם בסה"ת) אבל האריז"ל פליג ע"ז במה שלמדו שצ"ל עוד ה' שמיטות וגם בענין מה שעוה"ז הוא שמיטה שניה עם היות דס"ל ג"כ כן. ולכן פתחה התורה בבי"ת בראשית לומר שכבר היתה שמיטה א' ועכשיו היא שמיטה שני'. אבל פי' האריז"ל דאין הכונה לומר שהי' עולם גשמי כמו עוה"ז דעכשיו עם שמים וארץ גשמיים ודצח"מ כי זה לא הי' רק בשמיטה זו דוקא לבד וענין השמיטה שהיתה לפני זו הוא ענין עולם התהו דהיינו ענין ז' מלכין קדמאין דתהו שמתו שהוא ענין ספירות רוחניי' כנודע וענין שמיטה דעכשיו הוא ענין עולם התקון שנעשה אח"כ (ועיין בלק"ת פ' קדושים ובעמ"ה שער עולם התהו פמ"ו ד' כ"ה ע"א) וכנודע בכהאריז"ל:
בספר התמונה נכתב כי זה העולם הוא שמיטה שניה ולפניה היה גם כן שמיטה אחת שהיתה נמשכת ממדת החסד. והשמיטה של עכשיו הוא ממדת הפחד ולכן דרכיה חזקים וקשים ורעים. ולכן בשמיטה זו היה בה חורבן בית ראשון ושני. מה שאין כן בשמיטה הראשונה שהיתה ממדת [[חסד]], היתה העבודה באופן אחר וגם התורה היה באופן אחר, והיו רק טוב וחסד. וזהו דעת ספר התמונה, ואחריו נמשכו המקובלים האחרונים לדון מזה שמוכרח להיות עוד חמש שמיטות אחר שמיטה זו, כי צריך להיות שבע שמיטות כנגד שבע מדות עליונות.


ופי' עדמ"ש בס' התמונה דהאי עלמא הוא בחי' שמיטה שניה שמיטת הפחד ולכן הי' בו חורבן בהמ"ק וצרות רבות ומקודם הי' שמיטה ראשונה ונק' שמיטת החסד והיו בנ"א במעלה יתירה כמלאכים ולכן פתחה התורה בבי"ת בבראשית לומר שהוא שמיטה שניה ושני נשמות לבד נמשכו משמיטה ראשונה לתקן שמיטה זו והם חנוך ומשה כי בחנוך נאמר ויתהלך חנוך את האלהים (בראשית ה' כ"ב) שכבר נתהלך פ"א בשמיטה ראשונה ובמשה כתיב מן המים משיתיהו משמיטת החסד הנק' מים, והנה באמת ע"פ קבלת האריז"ל יציבא מילתא אך לא כמ"ש בס' הנ"ל שהי' עולם ממש כעוה"ז אלא הענין הוא שהוא ענין עולם התהו שהי' לפני התיקון
אבל דעת ה[[אריז"ל]] חולק על זה במה שלמדו שצריך להיות עוד חמש שמיטות. וגם בענין מה שעולם הזה הוא שמיטה שניה פירש ה[[אריז"ל]] שאין הכונה לומר שהיה עולם גשמי כמו עולם הזה של עכשיו עם שמים וארץ גשמיים, כי זה לא היה אלא רק בשמיטה זו בלבד. וענין השמיטה שהיתה לפני זו הוא ענין [[עולם התוהו]] שהוא ענין שבע מלכין קדמאין דתהו שמתו, שהוא ענין ספירות רוחניות, וענין שמיטה של עכשיו הוא ענין [[עולם התיקון]] שנעשה אחר כך.
 
שני [[נשמות]] לבד נמשכו משמיטה ראשונה לתקן שמיטה זו והם [[חנוך]] ו[[משה]], כי בחנוך נאמר "ויתהלך חנוך את האלקים" שכבר נתהלך פעם אחת בשמיטה ראשונה, ובמשה כתוב "מן המים משיתיהו", משמיטת החסד הנקרית מים.


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
1,323

עריכות

תפריט ניווט