1,323
עריכות
אין תקציר עריכה |
(בתהליך עריכה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ספירות}} | {{ספירות}} | ||
'''ספירת החכמה''' הינה הספירה הראשונה מ[[עשר הספירות | '''ספירת החכמה''' הינה הספירה הראשונה מ[[עשר הספירות]]. | ||
וכן הספירה הראשונה מבין ספירות המוחין, ספירות [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]]. | |||
==ענינה== | ==ענינה== | ||
ענינה של ספירת החכמה הוא ה[[ביטול]]. ספירת החכמה מורכבת משתי מילים "כח מה", שמשמעותם ביטול ספירת החכמה לכח נעלה ממנה. | ענינה של ספירת החכמה הוא ה[[ביטול]]. ספירת החכמה מורכבת משתי מילים "כח מה", שמשמעותם ביטול ספירת החכמה לכח נעלה ממנה. | ||
==ל"ב נתיבות חכמה== | ==כינוייה== | ||
===ראשית=== | |||
ספירת החכמה נקראת גם בשם "[[ראשית]]", כמאמר הכתוב "ראשית חכמה יראת ה'". וכן תרגום יונתן לפתיחת התורה למילה "בראשית" הוא "בחכמתא". והענין הוא שספירת החכמה היא ראשית התגלות הספירות. | |||
===קודש=== | |||
ספירת החכמה נקראת בשם "[[קודש]]" שענינו הוא הקודש עצמו, בניגוד ל"[[קדוש]]" שהוא הדבר שנקרא על שם ה[[קודש]]. עוד מבואר כי ספרה זו נבדלת משאר הספירות, ולכן נקראת בשם "[[קודש]]". | |||
===אמת=== | |||
ספירת החכמה נקראת גם בשם "[[אמת]]", שהוא חותמו של הקב"ה. | |||
==התחלקותה ובחינותיה== | |||
===פנימיות החכמה וחיצוניות החכמה=== | |||
ספירת החכמה מתחלקת לשני בחינות: פנימיות החכמה וחיצוניות החכמה. מבואר כי פימ | |||
===ל"ב נתיבות חכמה=== | |||
ספירת החכמה מחולקת ל[[ל"ב נתיבות חכמה]], המוזכרות ב[[ספר יצירה]]. | ספירת החכמה מחולקת ל[[ל"ב נתיבות חכמה]], המוזכרות ב[[ספר יצירה]]. | ||
==כתר וחכמה== | ==יחסה לספירות אחרות== | ||
===כתר וחכמה=== | |||
ספירת החכמה היא תחילת המשכת האור הפנימי, לעומת [[ספירת הכתר]] ששייכת לאור המקיף. על קשר זה נאמר "[[וחכמה מאין תמצא]]", כלומר שהחכמה, שהיא תחילת היש, נמשכת מן הכתר שהוא האין. | ספירת החכמה היא תחילת המשכת האור הפנימי, לעומת [[ספירת הכתר]] ששייכת לאור המקיף. על קשר זה נאמר "[[וחכמה מאין תמצא]]", כלומר שהחכמה, שהיא תחילת היש, נמשכת מן הכתר שהוא האין. | ||
==חכמה ובינה== | ===חכמה ובינה=== | ||
{{ערך מורחב|ערך=חכמה ובינה}} | {{ערך מורחב|ערך=חכמה ובינה}} | ||
ספירת החכמה וספירת הבינה מיוחדות תדיר, ועליהם נאמר "[[תרין ריעין דלא מתפרשין]]". כמו כן, הם מכונים בשם "אבא ואמא", והם מולידים את שאר הספירות. | ספירת החכמה וספירת הבינה מיוחדות תדיר, ועליהם נאמר "[[תרין ריעין דלא מתפרשין]]". כמו כן, הם מכונים בשם "אבא ואמא", והם מולידים את שאר הספירות. | ||
שורה 19: | שורה 36: | ||
המחשה להגדרת ההבדל בין [[ספירת החכמה]] ל[[ספירת הבינה]] ניתן למצוא במקרה בו 'נופל' לאדם רעיון במוחו אך אין לאדם עדיין את המילים להסביר לזולתו וגם לעצמו מה הרעיון בדיוק. רק כאשר הרעיון עובר את [[ספירת הבינה]] ניתן לפשטו, להסבירו, וממילא לאחר-מכן גם לבצעו. כאשר הוא עדיין נמצא ב[[ספירת החכמה]] אזי הרעיון עדיין בבחינת 'נעלם', רק הנקודה שלו ישנה. הברקה זו נקראת "חכמה", הורדת הרעיון לכלי השכל נקראת "בינה". | המחשה להגדרת ההבדל בין [[ספירת החכמה]] ל[[ספירת הבינה]] ניתן למצוא במקרה בו 'נופל' לאדם רעיון במוחו אך אין לאדם עדיין את המילים להסביר לזולתו וגם לעצמו מה הרעיון בדיוק. רק כאשר הרעיון עובר את [[ספירת הבינה]] ניתן לפשטו, להסבירו, וממילא לאחר-מכן גם לבצעו. כאשר הוא עדיין נמצא ב[[ספירת החכמה]] אזי הרעיון עדיין בבחינת 'נעלם', רק הנקודה שלו ישנה. הברקה זו נקראת "חכמה", הורדת הרעיון לכלי השכל נקראת "בינה". | ||
==חכמה ומלכות== | ===חכמה ומלכות=== | ||
קשר מיוחד יש בין ספירת החכמה ל[[ספירת המלכות]]. קשר זה נעוץ בכך כי "[[נעוץ תחילתן בסופן]]", ולכן, הספירה האחרונה, ספירת המלכות, קשורה אל הספירה הראשונה, ספירת החכמה. על קשר זה נאמר "[[אבא יסד ברתא]]", כלומר, שספירת החכמה היא היסוד והשורש של ספירת המלכות. | קשר מיוחד יש בין ספירת החכמה ל[[ספירת המלכות]]. קשר זה נעוץ בכך כי "[[נעוץ תחילתן בסופן]]", ולכן, הספירה האחרונה, ספירת המלכות, קשורה אל הספירה הראשונה, ספירת החכמה. על קשר זה נאמר "[[אבא יסד ברתא]]", כלומר, שספירת החכמה היא היסוד והשורש של ספירת המלכות. | ||
עריכות