המשך יום טוב של ראש השנה תרס"ו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:המשך תרס ו.png|ממוזער|דף השער של המשך תרס"ו]]
[[קובץ:המשך תרס ו.png|ממוזער|דף השער של המשך תרס"ו]]
'''יום טוב של ראש השנה תרס"ו''' ('''[[המשך]] ס"ו'''; '''סָמֵ"ך וָא"ו''') הוא 'המשך' של שישים וששה [[מאמר חסידות (חב"ד)|מאמרי חסידות]], שנאמרו על ידי [[אדמו"ר הרש"ב]] במהלך שנות [[תרס"ו]], [[תרס"ז]] וראשית שנת [[תרס"ח]]. המשך זה הוא מהיסודיים והעיוניים בכתבי חב"ד, והוא הנלמד ביותר בישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש.
'''יום טוב של ראש השנה תרס"ו''' ('''[[המשך]] ס"ו'''; '''סָמֵ"ך וָא"ו''') הוא 'המשך' של שישים וששה [[מאמר|מאמרי חסידות]], שנאמרו על ידי [[אדמו"ר הרש"ב]] במהלך שנות [[תרס"ו]], [[תרס"ז]] וראשית שנת [[תרס"ח]]. המשך זה הוא מהיסודיים והעיוניים בכתבי חב"ד, והוא הנלמד ביותר בישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש.


== מדברי רבותינו אודות ההמשך ==
== מדברי רבותינו אודות ההמשך ==
שורה 10: שורה 10:
== רעיונות מרכזיים בספר ==
== רעיונות מרכזיים בספר ==
==== תכלית וסיבת הבריאה ====
==== תכלית וסיבת הבריאה ====
תכלית כוונת [[בריאת העולם]] היא המשכת גילוי [אור אין סוף]] שהיה קודם [[צמצום הראשון|הצמצום]] בעולמות [[אבי"ע]] באופן שהנבראים יכילו את הגילוי, וזאת באמצעות קיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]] על ידי [[עם ישראל]]. בנוסף, על ידי קיום התורה והמצוות יומשך גם גילוי אלוקי נעלה אף יותר מכמו שהיה קודם הבריאה. אידיאל זה הוא מפני ש[[הקב"ה]] 'נתאווה שתהיה לו [[דירה בתחתונים]]', כלומר שגילוי האלוקות יוחדר במציאות הגשמית.
תכלית כוונת [[בריאת העולם]] היא המשכת גילוי [[אור אין סוף]] שהיה קודם [[צמצום הראשון|הצמצום]] בעולמות [[אבי"ע]] באופן שהנבראים יכילו את הגילוי, וזאת באמצעות קיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]] על ידי [[עם ישראל]]. בנוסף, על ידי קיום התורה והמצוות יומשך גם גילוי אלוקי נעלה אף יותר מכמו שהיה קודם הבריאה. אידיאל זה הוא מפני ש[[הקב"ה]] 'נתאווה שתהיה לו [[דירה בתחתונים]]', כלומר שגילוי האלוקות יוחדר במציאות הגשמית.


בספרי הקבלה ניתנו הסברים שונים לסיבת הבריאה: (א) כדי שיתגלה כוחו של הקב"ה, (ב) כדי שהנבראים ידעוהו (אין הכוונה למצוות [[ידיעת ה']], שהיא עצם הידיעה שיש ה', אלא ידיעת מהות כוחותיו). אך [[הרבי הרש"ב]] מחדש ששניהם לא מכוונים לתכלית האמת, כי (א) אין כוחו העליון של הקב"ה מחוסר מעשה, ותיכף לרצונו נעשה דבר, ואם כן הוא שלם אף ללא בריאת העולם הגשמי, (ב) עניין הידיעה שייך רק בעולמות העליונים, ואם כן לא מובן למה ברא את העולם הזה הגשמי.
בספרי הקבלה ניתנו הסברים שונים לסיבת הבריאה: (א) כדי שיתגלה כוחו של הקב"ה, (ב) כדי שהנבראים ידעוהו (אין הכוונה למצוות [[ידיעת ה']], שהיא עצם הידיעה שיש ה', אלא ידיעת מהות כוחותיו). אך [[הרבי הרש"ב]] מחדש ששניהם לא מכוונים לתכלית האמת, כי (א) אין כוחו העליון של הקב"ה מחוסר מעשה, ותיכף לרצונו נעשה דבר, ואם כן הוא שלם אף ללא בריאת העולם הגשמי, (ב) עניין הידיעה שייך רק בעולמות העליונים, ואם כן לא מובן למה ברא את העולם הזה הגשמי.
שורה 20: שורה 20:


== מבנה הספר ==
== מבנה הספר ==
הספר מורכב משישים וששה [[מאמר חסידות (חב"ד)|מאמרים]] שנאמרו על סדר השנה, בכתיבתם האריך [[הרבי הרש"ב]] יותר מהנאמר.{{הערת שוליים|[[הרבי מלובביץ']], '''רשימת היומן''', הוצאת קה"ת, עמ' שנח.}} המאמרים הם רצף עניינים הכרוכים זה בזה, ועוסקים באותו עניין, ולכן נקראים בשם 'המשך'. לאורך הספר ישנן [[הגהה|הגהות]] מאת הרבי הרש"ב. החלק האחרון של הספר נקרא 'השלמת הדרוש' והוא לא נאמר בעל פה.{{הערת שוליים|'''יו"ט של ר"ה תרס"ו''', קה"ת, עמ' תשז.}}}}
הספר מורכב משישים וששה [[מאמר|מאמרים]] שנאמרו על סדר השנה, בכתיבתם האריך [[הרבי הרש"ב]] יותר מהנאמר.{{הערת שוליים|[[הרבי מלובביץ']], '''רשימת היומן''', הוצאת קה"ת, עמ' שנח.}} המאמרים הם רצף עניינים הכרוכים זה בזה, ועוסקים באותו עניין, ולכן נקראים בשם 'המשך'. לאורך הספר ישנן [[הגהה|הגהות]] מאת הרבי הרש"ב. החלק האחרון של הספר נקרא 'השלמת הדרוש' והוא לא נאמר בעל פה.{{הערת שוליים|'''יו"ט של ר"ה תרס"ו''', קה"ת, עמ' תשז.}}}}


על קטעים מסוימים מתוך המאמרים רשם כי אין להעתיקם. אך [[הרבי]] הורה להדפיסם בשולי הגיליון ולציין שנרשם עליהם "אין צריך להעתיק".{{הערת שוליים|'''[[תורת מנחם - התוועדויות]]''', תשמ"ב כרך ד, וועד הנחות בלה"ק, עמ' 2060 ואילך.}}
על קטעים מסוימים מתוך המאמרים רשם כי אין להעתיקם. אך [[הרבי]] הורה להדפיסם בשולי הגיליון ולציין שנרשם עליהם "אין צריך להעתיק".{{הערת שוליים|'''[[תורת מנחם - התוועדויות]]''', תשמ"ב כרך ד, וועד הנחות בלה"ק, עמ' 2060 ואילך.}}
שורה 32: שורה 32:
* הערות וביאורים להתחלת המשך תרס"ו, מ[[אדמו"ר הריי"ץ|אדמו"ר הריי"צ]]
* הערות וביאורים להתחלת המשך תרס"ו, מ[[אדמו"ר הריי"ץ|אדמו"ר הריי"צ]]
* תוכן העניינים (בסוף מהדורת קה"ת, תשע"א), נכתב על ידי הרב דוד פלדמן
* תוכן העניינים (בסוף מהדורת קה"ת, תשע"א), נכתב על ידי הרב דוד פלדמן
* שערי עיונים בדא"ח, ארבעה כרכים, מאת הרב מיכאל חנוך גולומב (משפיע ב[[ישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש|ישיבת תומכי תמימים המרכזית, 770]])
* שערי עיונים בדא"ח, ארבעה כרכים, מאת הרב מיכאל חנוך גולומב (משפיע ב[[תומכי תמימים המרכזית 770]])
* שיעורים בחסידות, מאת הרב [[זלמן גופין]] (משפיע בישיבת [[ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש המרכזית בישראל|ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש בכפר חב"ד]])
* שיעורים בחסידות, מאת הרב [[זלמן גופין]] (משפיע בישיבת [[תומכי תמימים כפר חב"ד]])
* שיעורים בתורת החסידות - המשך תרס"ו, מאת הרב [[יואל כהן]] (משפיע ב[[ישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש|ישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770]])
* שיעורים בתורת החסידות - המשך תרס"ו, מאת הרב [[יואל כהן]] (משפיע ב[[תומכי תמימים המרכזית 770]])
* שני קבצים בשם 'ניצוצי דא"ח', יו"ל על ידי 'מפעל החסידות'
* שני קבצים בשם 'ניצוצי דא"ח', יו"ל על ידי 'מפעל החסידות'


326

עריכות

תפריט ניווט