אדם הראשון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,721 בתים ,  4 בפברואר 2019
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''אדם הראשון''' הוא הזיןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןן בתחתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתתאדם הראשון שנברא ב[[עולם הזה]]. ביום השישי של הבריאה יצר [[הקב"ה]] את האדם עפר מן האדמה, ונפח באפיו נשמת חיים. אדם הראשון נבדל מן
'''אדם הראשון''' הוא האדם הראשון שנברא ב[[עולם הזה]]. ביום השישי של הבריאה יצר [[הקב"ה]] את האדם עפר מן האדמה, ונפח באפיו נשמת חיים. אדם הראשון נבדל מן שאר הברואים שהוא נברא בצלמו ובדמותו של הקב"ה.
 
בתחילת בריאתו של אדם הראשון היה ב[[גן עדן]], אלא שלאחר [[חטא עץ הדעת]] גורש מגן עדן. לאדם הראשון ול[[חוה]] נולדו שני בנים: [[קין]] ו[[שת]] כאשר עם קין נולד גם תאומה ועם הבל שתים, ואיתם הם התחתנו. (הבן [[הבל]] נהרג על ידי [[קין]] אחיו), ומהם יצאו כל העמים על פני הארץ.
 
אדם הראשון חי תשע מאות שלושים שנה וזאת לאחר שנתן שבעים שנה מחייו ל[[דוד]] המלך לאחר שראה ב[[רוח הקודש]] שהיה אמור למות בלידתו.
 
ב[[תורת החסידות]] מבואר כי ענין אדם הראשון הוא [[נשמה]] כללית הכוללת את כל [[נשמות ישראל]], ויש אומרים שניצוץ זה נקרא בשם [[ניצוץ משיח]]{{הערה|ראה בערך הנ"ל בשם המגיד מקוז'ניץ}}. ומבואר כי לפני [[חטא עץ הדעת]] היה הכיסוי וההעלם דק ביותר, ולכן הניחהו ב[[גן עדן]] לעבדה ולשמרה. ולאחר החטא הוא בחינת הכיסוי ביותר שהוא בחינת [[קליפת נוגה]], וזהו ענין כתנות [[עור]] שלאחר החטא.
 
==אייכה==
 
כאשר אדם הראשון היה בגן עדן לאחר חטאו ב[[עץ הדעת]], נשמעה [[בת קול]] של ה[[שכינה]] הפונה לאדם הראשון בשאלה "אייכה"? (כלומר היכן אתה), שאלה זו לכארוה מעוררת תמיהה, שהרי אין דבר שנסתר מ[[הקדוש ברוך הוא]] וכמובן שגם את מקום הימצאו של אדם הראשון בשעה ההיא ידע, את ההסבר על הדבר נתן [[אדמו"ר הזקן]] (לצאר הרוסי בעת שביקרו בזמן מאסרו בכלא), בשאלה אייכה היתה שזורה כוונה יותר פנימית, לא שאלה על מקום הימצאו הפיזי והגשמי אלא על מצבו הרוחני, כיצד הגיע לכזה מקום של חטא.
==בעולמות==
יש שכתבו{{הערה|רבי משה וואלי תלמיד הרמח"ל בספריו כמו ספר הליקוטים ע' רפ ועוד}} כי אדם הראשון מכוון בעולמות כנגד [[אדם קדמון]], כי אדם הראשון כלל את כל הנשמות כמו שהם נכללו בשרשם באדם קדמון, וכן מבואר בספרי [[אדמו"ר האמצעי]]{{הערה|[[נר מצוה ותורה אור]] עמ' 110-112}}. ובביאור יותר מבאר [[אדמו"ר הצמח צדק]] כי מציאותו החיצונית של אדם הראשון מכוונת כנגד [[אבא]], ופנימיותו של פרצוף [[אבא]] היא פנימיות [[עתיק]] שהיא [[מלכות]] ד[[אדם קדמון]]{{הערה|[[אור התורה]] משלי ע' תרל"ז}}. מקור הדברים הוא בספר מאורי אור{{הערה|אות א' סעיף לב}}, שמבאר כי פרצוף אבא הוא הפרצוף הראשון שמתגלה באצילות{{הערה|כמובא בדברי [[אדמו"ר הרש"ב]], בשעה שהקדימו תער"ב א'קפ"ד}}.
 
הסיבה שאדם הראשון נקרא בשם זה, הוא מכיון שנשמת אדם הראשון שכולל את כל הנשמות, הוא שעלה ב[[מחשבה]] תחילה, ולכן אדם הראשון מכוון כנגד אדם קדמון{{הערה|לשון [[אדמו"ר הרש"ב]], בשעה שהקדימו ח"ג א'תי"ט: "והיינו כי [[אדם קדמון]] הוא בחינת אדם הראשון שעלה ב[[מחשבה]] באין סוף הקדמון לכל הקדומים, ונאמר על זה כי בצלם אלקים עשה כו' שעל שם זה נקרא בשם אדם קדמון כו'}}.
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
משתמש אלמוני

תפריט ניווט