אריך אנפין: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
←ענינו
(Cat-a-lot: העביר מקטגוריה:ערכים בחסידות לקטגוריה:חסידות) |
(←ענינו) |
||
שורה 14: | שורה 14: | ||
[[כתר עליון]] שהוא ה[[כתר]] של [[עולם האצילות]] בנוי משני [[פרצוף|פרצופים]]: פרצוף [[עתיק יומין]] - פנימיות הכתר, ופרצוף אריך אנפין - חיצוניות הכתר. | [[כתר עליון]] שהוא ה[[כתר]] של [[עולם האצילות]] בנוי משני [[פרצוף|פרצופים]]: פרצוף [[עתיק יומין]] - פנימיות הכתר, ופרצוף אריך אנפין - חיצוניות הכתר. | ||
בכללות כל הכתר העליון הוא בכלל [[עולמות האין סוף]]. וזאת בשונה מה[[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]] שאף שבהם מתאחד [[אור אין סוף|אור האין סוף]] באחדות גמורה, עד שנאמר עליהם "[[איהו וחיוהי וגרמוהי חד]]", מכל מקום, הם נמשלו לבחינת [[אותיות הכתב]]; אבל בחינת [[עתיק יומין]] ואריך אנפין הם נמשלו לבחינת [[אותיות החקיקה]]. | בכללות כל הכתר העליון הוא בכלל [[עולמות האין סוף]]. וזאת בשונה מה[[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]] שאף שבהם מתאחד [[אור אין סוף|אור האין סוף]] באחדות גמורה, עד שנאמר עליהם "[[איהו וחיוהי וגרמוהי חד]]", מכל מקום, הם נמשלו לבחינת [[אותיות הכתב]]; אבל בחינת [[עתיק יומין]] ואריך אנפין הם נמשלו לבחינת [[אותיות החקיקה]]. בחסידות מובא משל נוסף להבדל ביניהם: שהספירות כפי שהן ב[[אצילות]] הן בבחינת שלהבת גלויה לעומת הספירות כפי שהן כלולות באריך אנפין הן בדוגמת אש שבתוך הגחלת: למרות שלא נראית אש, הרי זהו העלם הקרוב לגילוי. דהיינו, כבר יש מציאות ממשית של אש - רק שאין רואים אותה. | ||
וזהו מה שנאמר "בריש הורמנותא דמלכא גליף גליפו בטהירו עילאה", שבהעלות הרצון לפניו יתברך להאציל את ה[[עשר ספירות]], אזי מתחיל ב"גליף גליפו" (-חקק חקיקה), שהוא על דרך [[משל]] התהוות בחינת חקיקה בהאור הפשוט לחקוק את שרשי העשר ספירות. אך ב[[עולם האצילות]] יש בחינת [[כלים]] ממש לאורות של ה[[עשר ספירות]], ולכן הן נמשלו לאותיות הכתב - דיו על קלף לבן, שהקלף הוא [[משל]] לכלים שאינם ממהות האור הפשוט. מה שאין כן ב[[עתיק יומין]] ואריך אנפין שאין ה[[כלים]] ניכרים ומתגלים בהם עדיין אלא בהעלם גדול ונמשלו ל[[אותיות החקיקה]] שאינם דבר זר כדיו וקלף. | וזהו מה שנאמר "בריש הורמנותא דמלכא גליף גליפו בטהירו עילאה", שבהעלות הרצון לפניו יתברך להאציל את ה[[עשר ספירות]], אזי מתחיל ב"גליף גליפו" (-חקק חקיקה), שהוא על דרך [[משל]] התהוות בחינת חקיקה בהאור הפשוט לחקוק את שרשי העשר ספירות. אך ב[[עולם האצילות]] יש בחינת [[כלים]] ממש לאורות של ה[[עשר ספירות]], ולכן הן נמשלו לאותיות הכתב - דיו על קלף לבן, שהקלף הוא [[משל]] לכלים שאינם ממהות האור הפשוט. מה שאין כן ב[[עתיק יומין]] ואריך אנפין שאין ה[[כלים]] ניכרים ומתגלים בהם עדיין אלא בהעלם גדול ונמשלו ל[[אותיות החקיקה]] שאינם דבר זר כדיו וקלף. | ||
מאחר ואריך אנפין הוא הרצון שיהיו עולמות, ועיקר העולמות הן שבע הספירות{{הערה|חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות}}, לכן שורש הספירות כפי שהן באריך אנפין גם הוא במספר שבע{{הערה|ומוחא סתימאה אינו אלא לצורך חיות העולמות ולא לעצם קיומם, וכן הדבר בעולמות עצמם, ויובן על דרך משל מכוחות הנפש: עיקר האדם הוא הרגש והשכל בדרך כלל אינו אלא משמש אותו, וכידוע שאדם המצביע על עצמו "אני" לא מראה באצבעו על ראשו אלא על חזהו - מקום משכן המידות}}. | |||
==ענינו בנפש== | ==ענינו בנפש== |