יבסקציה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 778 בתים ,  13 ביולי 2018
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 3: שורה 3:
הוועידה הראשונה של היבסקציה נערכה ב[[חשון]] [[תרע"ט]] (אוקטובר 1918). מרבית אנשיה היו יהודים, ובמשך רוב זמן קיומה הונהגה היבסקציה בידי שמעון דימנשטיין. היבסקציה פורקה בשנת [[תרפ"ט]] (1929) לאחר יצירת 'האזור היהודי האוטונומי'. רבים מחברי היבסקציה חוסלו יחד עם מקביליהם הלא יהודים, במהלך 'הטיהורים הגדולים' שביצע סטלין בשנת [[תרח"צ]] (1938).
הוועידה הראשונה של היבסקציה נערכה ב[[חשון]] [[תרע"ט]] (אוקטובר 1918). מרבית אנשיה היו יהודים, ובמשך רוב זמן קיומה הונהגה היבסקציה בידי שמעון דימנשטיין. היבסקציה פורקה בשנת [[תרפ"ט]] (1929) לאחר יצירת 'האזור היהודי האוטונומי'. רבים מחברי היבסקציה חוסלו יחד עם מקביליהם הלא יהודים, במהלך 'הטיהורים הגדולים' שביצע סטלין בשנת [[תרח"צ]] (1938).


שינוי עמדה ביחס ליבסקציה
==שינוי עמדה ביחס ליבסקציה==
במשך שנים רבות שררה בציבור היהודי הרחב (פרט לחוגים קומוניסטיים ואוהדיהם) ובחלק ניכר של ההיסטוריוגרפיה היהודית, גישה שלילית קיצונית, או לפחות ביקורתית מאד לגבי היבסקציה (קיצור השם הרוסי "יֶבְריֵיסְקאַיאַ סֶקְצִיַה", לאמור הסקציה היהודית במפלגה הקומוניסטית בברית המועצות).  
במשך שנים רבות שררה בציבור היהודי הרחב (פרט לחוגים קומוניסטיים ואוהדיהם) ובחלק ניכר של ההיסטוריוגרפיה היהודית, גישה שלילית קיצונית, או לפחות ביקורתית מאד לגבי היבסקציה (קיצור השם הרוסי "יֶבְריֵיסְקאַיאַ סֶקְצִיַה", לאמור הסקציה היהודית במפלגה הקומוניסטית בברית המועצות).  


המונח "יֶבְסֶק", שתחילתו, לכאורה, כציון לאדם הפעיל או המשתייך ליבסקציה, הפך ברבות הימים לשם גנאי, בעל משמעות שלילית שריח של בגידה לאומית נודף ממנו. למשל, במילון השמות והמונחים בספר השומר הצעיר משנת 1956 (כרך א' עמ' 857) נאמר שהמונח הזה משמש לציון "לקומוניסטים היהודים הקוסמופוליטיים, המתנגדים באיבתם הבלתי מתפשרת לציונות ולתרבות העברית" ואשר פעולתם ברחוב היהודי מתבטאת ב"כרסום התרבות הלאומית היהודית, על כל גילוייה" (הדגשה שלי - ד. ל.). מאז נכתבו דברים אלה, עברו כבר כמחצית יובל שנים, אך עוד לפני כך נחתך גורלה של היבסקצייה לשבט: המסגרת המוסדית בוטלה, מרבית פעיליה הוצאו להורג ומורשתה הרוחנית חוסלה.
המונח "יֶבְסֶק", שתחילתו, לכאורה, כציון לאדם הפעיל או המשתייך ליבסקציה, הפך ברבות הימים לשם גנאי, בעל משמעות שלילית שריח של בגידה לאומית נודף ממנו. למשל, במילון השמות והמונחים משנת 1956 (כרך א' עמ' 857) נאמר שהמונח הזה משמש לציון "לקומוניסטים היהודים הקוסמופוליטיים, המתנגדים באיבתם הבלתי מתפשרת לציונות ולתרבות העברית" ואשר פעולתם ברחוב היהודי מתבטאת ב"כרסום התרבות הלאומית היהודית, על כל גילוייה" מאז נכתבו דברים אלה, עברו כבר כמחצית יובל שנים, אך עוד לפני כך נחתך גורלה של היבסקצייה לשבט: המסגרת המוסדית בוטלה, מרבית פעיליה הוצאו להורג ומורשתה הרוחנית חוסלה.


כל אלה, בנוסף לתמורות הקיצוניות שחלו בתוך העם היהודי כתוצאה מהשואה והקמת מדינת ישראל, גרמו במידה רבה לדעיכת הוויכוח האידיאולוגי החריף שהתנהל במשך שנים רבות בציבור היהודי בין הציונים ואחרים לבין הקומוניסטים בכלל והיבסקצים למיניהם בפרט. מכוון שניטל כבר, למעשה, עוקצו של הפולמוס המר והמתמשך, והדברים הפכו בעיקרם לנחלת ההיסטוריה, ניתן כיום ביתר קלות לדון בהם הן מתוך ראייה היסטורית מפוכחת והן מתוך בחינת הדברים לגופם.


לידתן של הסקציות היהודיות
==לידתן של הסקציות היהודיות==
לידתן של הסקציות [מיגזרים,] היהודיות במפלגה הקומוניסטית ברוסיה חלה ב-1918, תוך מאבק פנימי עז בתוך המפלגה בשאלה זו. בעוד שמזכיר הוועד המרכזי יעקב סברדלוב התנגד נמרצות להקמת מסגרת ארגונית נפרדת לפעולה יהודית, הסכים לכך לנין, וזאת כנראה מתוך חישוב תועלתני גרידא, שמסגרות אלה עשויות לקדם את התעמולה הקומוניסטית בקרב האוכלוסייה היהודית. אחד מיוזמי רעיון הסקציות היהודיות ראש הקומיסריון היהודי, שמעון דימאנשטיין, נימק את נחיצותן גם "מתוך הייחוד הלשוני ומתוך ההבדלים הפסיכולוגיים שבין הפועל היהודי לבין הפועל הרוסי", באותו זמן ובימים שלאחר מכן נמצאו מספר פעילים קומוניסטיים יהודיים, שלא הסכימו לצמצום היבסקציה לדרגת מכשיר ביצועי בלבד של המפלגה הקומוניסטית, וביקשו לראות בה "ארגון שיש לו מדיניות קומוניסטית יהודית מיוחדת משלו".
לידתן של הסקציות [מיגזרים,] היהודיות במפלגה הקומוניסטית ברוסיה חלה ב-תרע"ח, תוך מאבק פנימי עז בתוך המפלגה בשאלה זו. בעוד שמזכיר הוועד המרכזי יעקב סברדלוב התנגד נמרצות להקמת מסגרת ארגונית נפרדת לפעולה יהודית, הסכים לכך לנין, וזאת כנראה מתוך חישוב תועלתני גרידא, שמסגרות אלה עשויות לקדם את התעמולה הקומוניסטית בקרב האוכלוסייה היהודית. אחד מיוזמי רעיון הסקציות היהודיות ראש הקומיסריון היהודי, שמעון דימאנשטיין, נימק את נחיצותן גם "מתוך הייחוד הלשוני ומתוך ההבדלים הפסיכולוגיים שבין הפועל היהודי לבין הפועל הרוסי", באותו זמן ובימים שלאחר מכן נמצאו מספר פעילים קומוניסטיים יהודיים, שלא הסכימו לצמצום היבסקציה לדרגת מכשיר ביצועי בלבד של המפלגה הקומוניסטית, וביקשו לראות בה "ארגון שיש לו מדיניות קומוניסטית יהודית מיוחדת משלו".


ראוי לציין כי היבסקציה; לא הייתה המצאה יהודית גרידא. היו גם היו סקציות של מיעוטים לאומיים אחרים, כגון, הליטאים, הסלאבים, הפולנים ואחרים. כל הסקציות הללו התהוו במפלגה הקומוניסטית בשלהי מלחמת העולם הראשונה. אולם בעוד שהנהגת המפלגה אישרה את קיומן, רבתה בה הביקורת על הקמת היבסקציה, וזאת, כפועל יוצא מהעיקרון הבולשביסטי הידוע, שהיהודים אינם לאום, וממילא אין הם זכאים למעמד המוענק למיעוטים לאומיים אחרים. לכן גם הלכו ונשנו בכל תקופת קיימה של היבסקציה הצהרות בנוסחאות שונות, ש'אין לה מטרות לאומיות'.
ראוי לציין כי היבסקציה; לא הייתה המצאה יהודית גרידא. היו גם היו סקציות של מיעוטים לאומיים אחרים, כגון, הליטאים, הסלאבים, הפולנים ואחרים. כל הסקציות הללו התהוו במפלגה הקומוניסטית בשלהי מלחמת העולם הראשונה. אולם בעוד שהנהגת המפלגה אישרה את קיומן, רבתה בה הביקורת על הקמת היבסקציה, וזאת, כפועל יוצא מהעיקרון הבולשביסטי הידוע, שהיהודים אינם לאום, וממילא אין הם זכאים למעמד המוענק למיעוטים לאומיים אחרים. לכן גם הלכו ונשנו בכל תקופת קיימה של היבסקציה הצהרות בנוסחאות שונות, ש'אין לה מטרות לאומיות'.


עם זאת הוענקו למעשה ליבסקציה סמכויות רבות יותר מאשר לשאר מסקציות הלאומיות, דהיינו: בנוסף לתעמולה הוטלו עליה גם משימות של ייעוץ למוסדות הסובייטיים בנושאים יהודיים מובהקים. בין היתר, נקבע בתקנון של היבסקציות (בנובמבר 1920), כי ברפובליקה האוקראינית, ברפובליקה הבילורוסית-הליטאית ("ליטביל") ובפלכים של ויטבסק, הומל, סמולנסק וסאמארה מוקמות יבסקציות בכל יישוב, שבו נמצאים לפחות עשרים חברי מפלגה המכירים בנחיצות קיומן.
עם זאת הוענקו למעשה ליבסקציה סמכויות רבות יותר מאשר לשאר מסקציות הלאומיות, דהיינו: בנוסף לתעמולה הוטלו עליה גם משימות של ייעוץ למוסדות הסובייטיים בנושאים יהודיים מובהקים. בין היתר, נקבע בתקנון של היבסקציות (תרפ"א), כי ברפובליקה האוקראינית, ברפובליקה הבילורוסית-הליטאית ("ליטביל") ובפלכים של ויטבסק, הומל, סמולנסק וסאמארה מוקמות יבסקציות בכל יישוב, שבו נמצאים לפחות עשרים חברי מפלגה המכירים בנחיצות קיומן.


תקופת קיומה הקצרה יחסית של היבסקציה מ-1918 עד 1930 מתחלקת לארבעת השלבים הבאים:  
תקופת קיומה הקצרה יחסית של היבסקציה מ-תרע"ח עד תר"צ מתחלקת לארבעת השלבים הבאים:  
 
==השלב הראשון תרע"ח-תרפ"א==


השלב הראשון (1921-1918)
שלב זה מאופיין במאבקיה על מעמדה הארגוני: בתחילה התקיימה כארגון קומוניסטי יהודי הנהנה ממצב אוטונומי בתוך המפלגה. לבסוף, בדומה לסקציות לאומיות אחרות, הפכה למדור בתת-המחלקה למיעוטים לאומיים במחלקה לאגיטאציה ולפרופגאנדה ("אגיטפרופ") של המפלגה הקומוניסטית. מאבקיהם של עסקני היבסקציה, להרחיב סמכויותיה ומסגרתה מעבר לכך, נכשלו, לפחות בשלב זה.
שלב זה מאופיין במאבקיה על מעמדה הארגוני: בתחילה התקיימה כארגון קומוניסטי יהודי הנהנה ממצב אוטונומי בתוך המפלגה. לבסוף, בדומה לסקציות לאומיות אחרות, הפכה למדור בתת-המחלקה למיעוטים לאומיים במחלקה לאגיטאציה ולפרופגאנדה ("אגיטפרופ") של המפלגה הקומוניסטית. מאבקיהם של עסקני היבסקציה, להרחיב סמכויותיה ומסגרתה מעבר לכך, נכשלו, לפחות בשלב זה.


השלב השני (1922-1921)
==השלב השני תרפ"א-תרפ"ב==
שלב זה עומד בסימן המשבר של היבסקציה שפקד אותה בעקבות ה"טיהור" (הוצאות משורות המפלגה) של רבים מפעיליה, וזאת על רקע האשמה של "בדלנות לאומנית". הדבר גרם לצמצום במספרם מחד, ולהטלת פחד על הנותרים, מאידך. במיוחד קשות היו התוצאות באוקראינה. עד כדי כך הגיעו הדברים, שפעילי היבסקציה שם נקטו פה ושם עמדה חיובית לגבי תופעות הטמיעה הלשונית של היהודים, בניגוד לדעת הלשכה הראשית של היבסקציה במוסקבה.
שלב זה עומד בסימן המשבר של היבסקציה שפקד אותה בעקבות ה"טיהור" (הוצאות משורות המפלגה) של רבים מפעיליה, וזאת על רקע האשמה של "בדלנות לאומנית". הדבר גרם לצמצום במספרם מחד, ולהטלת פחד על הנותרים, מאידך. במיוחד קשות היו התוצאות באוקראינה. עד כדי כך הגיעו הדברים, שפעילי היבסקציה שם נקטו פה ושם עמדה חיובית לגבי תופעות הטמיעה הלשונית של היהודים, בניגוד לדעת הלשכה הראשית של היבסקציה במוסקבה.


השלב השלישי - תרפ"ג-פ"ז
==השלב השלישי - תרפ"ג-פ"ז==
שלב זה מהווה במידה מסוימת את "תור הזהב" בתולדות היבסקציה, בין השאר גם הודות לקו החדש שאומץ אז על-ידי המפלגה כלפי הלאומים הלא-רוסיים, דהיינו: התחשבות יתר בלשונותיהם ובתרבויותיהם. כתוצאה מכך נוצרו סיכויים טובים שהמוסדות המרכזיים של המפלגה והממשלה יסייעו בהרחבת רשת החינוך ביידיש, בפיתוח מוסדות תרבות ומדע יהודיים וכדומה. אולם פחות חושבה העובדה, שבשנים הללו שרר יחס חיובי ביותר ליבסקציה מצד הרפובליקות הלאומיות ובמיוחד מצד אוקראינה ובילורוסיה. שכן הגורמים הלאומיים בהנהגות של המפלגה ברפובליקות אלו ראו ביבסקציה בעל ברית טבעי, בגלל שתי סיבות:  
שלב זה מהווה במידה מסוימת את "תור הזהב" בתולדות היבסקציה, בין השאר גם הודות לקו החדש שאומץ אז על-ידי המפלגה כלפי הלאומים הלא-רוסיים, דהיינו: התחשבות יתר בלשונותיהם ובתרבויותיהם. כתוצאה מכך נוצרו סיכויים טובים שהמוסדות המרכזיים של המפלגה והממשלה יסייעו בהרחבת רשת החינוך ביידיש, בפיתוח מוסדות תרבות ומדע יהודיים וכדומה. אולם פחות חושבה העובדה, שבשנים הללו שרר יחס חיובי ביותר ליבסקציה מצד הרפובליקות הלאומיות ובמיוחד מצד אוקראינה ובילורוסיה. שכן הגורמים הלאומיים בהנהגות של המפלגה ברפובליקות אלו ראו ביבסקציה בעל ברית טבעי, בגלל שתי סיבות:  
א) התנגדותם המשותפת לגורמים הרוסיפיקאטוריים (כולל יהודים נושאי התרבות הרוסית) באוקראינה ובבילורוסיה.  
א) התנגדותם המשותפת לגורמים הרוסיפיקאטוריים (כולל יהודים נושאי התרבות הרוסית) באוקראינה ובבילורוסיה.  
6,031

עריכות

תפריט ניווט