רבי יהודה הנשיא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
יש מחלוקת אם הוא גם כתב את המשנה, או רק סידר אותה בעל פה.  
יש מחלוקת אם הוא גם כתב את המשנה, או רק סידר אותה בעל פה.  


שיטת ה[[רמב"ם]] היא {{הערת שוליים|בהקדמתו לספר היד החזקה.}} אשר "רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל '''וכתבוה''' כולו". וכן סוברים ראשונים נוספים {{הערת שוליים|מבוא התלמוד לר"ש הנגיד בתחילתו. תוס' רי"ד [[גיטין]] ס,ב. מאירי בפתיחה למס' אבות. ועוד}}.
שיטת ה[[רמב"ם]] היא {{הערת שוליים|בהקדמתו לספר היד החזקה.}} אשר {{ציטוטון|רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל '''וכתבוה''' כולו}}. וכן סוברים ראשונים נוספים {{הערת שוליים|מבוא התלמוד לר"ש הנגיד בתחילתו. תוס' רי"ד [[גיטין]] ס,ב. מאירי בפתיחה למס' אבות. ועוד}}.


אך בדעת [[רש"י]] {{הערת שוליים|1=[[עירובין]] סב, ב.}} יש הטוענים שהוא סובר שרבי רק סידר את המשנה, ולא כתבה.  
אך בדעת [[רש"י]] {{הערת שוליים|1=[[עירובין]] סב, ב.}} יש הטוענים שהוא סובר שרבי רק סידר את המשנה, ולא כתבה.  
שורה 15: שורה 15:
מ[[הרבי]] מלך המשיח ישנם לכך ב' התייחסויות:
מ[[הרבי]] מלך המשיח ישנם לכך ב' התייחסויות:


באגרות קודש {{הערת שוליים|1=[[אגרות קודש]] כרך כה, ט' תל.}} כותב "במענה למכתבו בו שואל דעתי בנוגע זמן כתיבת המשנה, והנה גם הוא מזכיר במכתבו ע"ד השיטות בזה, דדעת רש"י (עירובין סב, ב) וכמה מרבותינו ז"ל שאפילו בימי האמורא אביי "לא הי' דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת, חוץ ממגילת תענית, ושיטת הרמב"ם (בהקדמתו לספר היד החזקה) אשר "רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל וכתבוה כולו".
באגרות קודש {{הערת שוליים|1=[[אגרות קודש]] כרך כה, ט' תל.}} כותב {{ציטוטון|במענה למכתבו בו שואל דעתי בנוגע זמן כתיבת המשנה, והנה גם הוא מזכיר במכתבו ע"ד השיטות בזה, דדעת רש"י (עירובין סב, ב) וכמה מרבותינו ז"ל שאפילו בימי האמורא אביי "לא הי' דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת, חוץ ממגילת תענית, ושיטת הרמב"ם (בהקדמתו לספר היד החזקה) אשר "רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל וכתבוה כולו".
ומובן שאין להכניס ראש בין הרים הגדולים, אף שלכאורה הי' מקום לומר שהרמב"ם שראה כתבי הגאונים דעתו נמצאת באגרת דרבנו שרירא גאון, ואולי לא ראה רש"י אגרת זו (שהרי נמצא בריחוק מקום מבבל וכו' משא"כ הרמב"ם) ולכן כתב כנ"ל, משא"כ אילו היתה האגרת באה לידו".
ומובן שאין להכניס ראש בין הרים הגדולים, אף שלכאורה הי' מקום לומר שהרמב"ם שראה כתבי הגאונים דעתו נמצאת באגרת דרבנו שרירא גאון, ואולי לא ראה רש"י אגרת זו (שהרי נמצא בריחוק מקום מבבל וכו' משא"כ הרמב"ם) ולכן כתב כנ"ל, משא"כ אילו היתה האגרת באה לידו}}.


אך בלקוטי שיחות {{הערת שוליים|1=[[לקוטי שיחות]] כרך יב, ע' 89, הע' 35.}} כתב "והנה י"א שלרש"י רבינו רק סידר המשניות, אבל לא כתבם . . ועפ"ז: מחולק רש"י על כהנ"ל, לא אשתמיט רש"י בשום מקום לבאר (לרמז, עכ"פ) מי כתבה . . ועד כהנה שצ"ע". וע"כ מבאר [[הרבי]] מלך המשיח, ובלשונו הק' "בדוחק עכ"פ - להסיר תמיהות הנ"ל", שגם לדעת רש"י '''כתב''' את המשנה, ולא רק סידרה.
אך בלקוטי שיחות {{הערת שוליים|1=[[לקוטי שיחות]] כרך יב, ע' 89, הע' 35.}} כתב {{ציטוטון|והנה י"א שלרש"י רבינו רק סידר המשניות, אבל לא כתבם . . ועפ"ז: מחולק רש"י על כהנ"ל, לא אשתמיט רש"י בשום מקום לבאר (לרמז, עכ"פ) מי כתבה . . ועד כהנה שצ"ע}}. וע"כ מבאר [[הרבי]] מלך המשיח, ובלשונו הק' {{ציטוטון|בדוחק עכ"פ - להסיר תמיהות הנ"ל}}, שגם לדעת רש"י, רבי '''כתב''' את המשנה, ולא רק סידרה.


== לא נהנה מהעולם ==
== לא נהנה מהעולם ==
4

עריכות

תפריט ניווט