שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בתחלת ימי [[מלחמת העולם השניה]], היה האדמו"ר בווארשא הכבושה על ידי הנאצים ימ"ש במשך תקופה של כמה חדשים, עד אשר בשלהי חורף [[ת"ש]] יצא משם עם בני ביתו ומזכיריו; בתחלה עברו דרך ברלין לריגא, שטוקהולם, ומשם הגיעו לנ. י.
אוסף הספרים נשאר ב[[פולין]] הכבושה. חלקו עבר במשך שנה וחצי, על ידי אלו שעסקו בהעברת האוצר הזה ממקום למקום ובדרך לא דרך בדרכי חתחתים תוך כדי המלחמה, עד אשר הגיע לנ. י. לניו יורק בשלהי שנת תש"א, אז הוקדשה לספריה זו קומת הקרקע של מרכז חב"ד החדש [[770]] איסטערן פארקוויי.
חלק נוסף של האוסף היקר והקדוש הזהאוסף זה, אבד שם למשך שלושים ושמונה שנים. אמנם ה' ברחמיו המרוביםלא השבית חסדו מעלינו, וכעבור שנים רבות נמצא האוסף בספריה בווארשא, ובראשית ורק בשנת תשל"ז התגלה ובעקבות עסקנות ופעלתנות נמרצת חזר לבעלות הספרייה בראשית שנת תשל"ח הוחזר לספרייה המרכזית בנ{{הערה|1=[http://www.teshura.com/teshurapdf/Ceitlin-Shemtov%20-%20Kislev%205%2C%205778.pdf פרשת החזרת הספרים בצירוף מסמכים והשתלשלות הפרשה בתוך תשורה מנישואי משפחת צייטלין]. י}}.
חלק נוסף של האוסף הופקד בשגרירות האמריקאית בווארשא, אך הנאצים בזזו את השגרירות, ועם תום המלחמה עברו הספרים מידם לידי הצבא הרוסי, שאיחסן שאחסן אותם באחד ממחסניו הרבים, ובמשך שנים רבות לא נודע מה עלה בגורלם.
בשנת תשנ"ז מצא אספן ספרים (חסיד קרלין) את הספרים בחיפושיו במחסני הצבא הרוסי, ועל פי הוראת רבו הודיע על כך לחסידי חב"ד. מערכת "אוצר החסידים" צילמה את הספרים בעלות אסטרונומית, אך הממשלה הרוסית מסרבת להחזירם עד היום הזה, על אף פניות חוזרות ונשנות של חסידות חב"ד ושל הממשל האמריקאי.
30,187

עריכות

תפריט ניווט