המלך בשדה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 302 בתים ,  24 באוגוסט 2017
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות" ב־"קטגוריה:תורת החסידות")
שורה 9: שורה 9:


==דיוקי המשל והנמשל==
==דיוקי המשל והנמשל==
במשל זה מבואר, הן מהותו של האור האלוקי שמאיר בחודש אלול: דרגתו ואופן התגלותו. והן במקבלי הגילוי - עם ישראל: דרגתם, השפעת ההתגלות האלוקית עליהם בעבודתם, מצבם בשעת הקבלה, ופעולתם לקבל פני המלך.
הדיוקים במשל זה רבים הם. ומתבארים על ידו עומקים ופרטים רבים במהות הגילוי האלוקי של חודש אלול. המשל מגדיר את דרגת הגילוי ואופן וצורת התגלותו. כמו כן המשל מבאר ומגדיר את מקבלי הגילוי - עם ישראל: אישה דרגה בעם ישראל שייכים לגילוי זה, מהי השפעת ההתגלות האלוקית עליהם בעבודתם, ואיזה סוג עבודה נדרש מהם בעקבות כך.


====דרגת הגילוי====
====דרגת הגילוי====
החלק העוסק בירידתו של המלך לשדה ממחיש את התגלותו של האור האלוקי בחודש אלול, שבה שלשה פרטים:
החלק במשל העוסק בירידתו של המלך לשדה ממחיש את התגלותו של האור האלוקי בחודש אלול, שבה שלשה פרטים:
* גילוי אלוקי מצד הזמן.
* גילוי אלוקי מצד הזמן. המרומז בעצם העובדה שהמלך בשדה "מקבלין פניו ב[[שדה]]" - גילוי פני המלך ב[[שדה]] מצד הזמן (חודש אלול) שלא כתוצאה מעבודת ישראל.
* גילוי אלוקי מצד התענוג שנוצר בעקבות עבודת ה[[תשובה]] בחודש אלול.
* גילוי אלוקי מצד התענוג שנוצר בעקבות עבודת ה[[תשובה]] בחודש אלול. מרומז במשל בלשון: "מקבל את כולם בסבר פנים יפות" - התענוג האלוקי ("פנים יפות") שבא כתוצאה מ[[קבלת עול מלכות]] על ידי העם והרצון של ישראל לעשות תשובה (ולכן הלשון "מקבל"- שהלשון מקבל נופל על דבר שישנו עוד קודם שקיבל (והוא עבודת ישראל) והוא מקבל את הדבר)  
* גילוי אלוקי מצד התענוג שיש לקב"ה ב[[נשמה|נשמות]] ישראל מצד עצמם (ללא התייחסות לעבודתם אלא בעצם קיומם).
* גילוי אלוקי מצד התענוג שיש לקב"ה ב[[נשמה|נשמות]] ישראל מצד עצמם (ללא התייחסות לעבודתם אלא בעצם קיומם). ונרמז בלשון: "ומראה פנים שוחקות לכולם" - הוא התענוג שב[[נשמה|נשמות]] מצד עצמם (שלכן הלשון "מראה" שהוא מתגלה מצד למעלה משום שהתענוג לא נוצר על ידי עבודת התחתונים).{{הערה|שם=כ"ו}}
שלשה דרגות אלו מתגלים מידי שנה בחודש אלול ונרמזים במשל א. "מקבלין פניו ב[[שדה]]" - גילוי המלך ב[[שדה]] מצד עצמו שלא בסיבת עבודת ישראל (אלא מצד הזמן) ב. "מקבל את כולם בסבר פנים יפות" - התענוג ("פנים יפות") שבא מסיבת קבלת עול מלכות על ידי העם והרצון של ישראל לעשות תשובה ("מקבל"- שהלשון מקבל נופל על דבר שישנו עוד קודם שקיבל והוא מקבל את הדבר) ג. "מראה פנים שוחקות לכולם" - הוא התענוג שב[[נשמה|נשמות]] מצד עצמם (שלכן הלשון "מראה" שהוא מתגלה מצד למעלה משום שהתענוג לא נוצר על ידי עבודת התחתונים).{{הערה|שם=כ"ו}}


בעוד ההתגלות הראשונה של המלך (מצד הזמן) מטרתו נתינת כח 'לפני' ובשביל עבודת הנבראים, גילוי התענוג (שבעבודת התשובה ומנשמות ישראל) הוא תוצאה ומתגלה דווקא על ידי עבודת הנבראים.{{הערה|שם=כ"ו}}
בעוד ההתגלות הראשונה של המלך (מצד הזמן) מטרתו נתינת כח 'לפני' ובשביל עבודת הנבראים, גילוי התענוג (שבעבודת התשובה ומנשמות ישראל) הוא תוצאה, ומתגלה דווקא על ידי עבודת הנבראים.{{הערה|שם=כ"ו}}


====אופן הגילוי====
====אופן הגילוי====
5,403

עריכות

תפריט ניווט