310
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 17: | שורה 17: | ||
== תוכנה == | == תוכנה == | ||
אחרי[[ מכת צפרדע]] השם אמר למשה לאמור לאהרן להכות עם [[מטה אהרן| המטה]] (של אהרן) את אדמת מצרים, ועל ידי זה יהיה כינים בכל ארץ [[מצרים]]. | אחרי[[ מכת צפרדע]] השם אמר למשה לאמור לאהרן להכות עם [[מטה אהרן| המטה]] (של אהרן) את אדמת מצרים {{הערה|משה לא היכה כי האדמה הצילה אותו. [[רש"י]] פרק ח' פסוק י"ב. (את הסיפור המלא ראה [[פרשת שמות]] פרק ב' פסוקים י"א-ט"ז.)}}, ועל ידי זה יהיה כינים בכל ארץ [[מצרים]]. אהרן היכה את האדמה והיה כינים בכל ארץ מצרים. החרטומים ניסו לברוא גם הם כינים ולה הצליחו {{הערה|כי אי אפשר לשלוט על בריאה שהיא פחות משעורה. [[רש"י]] פרק ח' פסוק י"ד.}}. הם אמרו לפרעה ש'אצבע אלוקים היא', במכות הקודמות הם הצליחו גם כן ליצור גם הם מכה, אבל במכה זו לא עלתה בידם, והם הודו לפרעה שיש דבר שנקרא כח עליון ושאנשים רגילים ואפילו מכשפים לא יכולים לעשות כמוהו. פרעה הקשה את לבו ולא שמע אליהם. | ||
== במפרשים == | |||
למה נאמר הַכִּנָּם ולא הַכִנִּים? האבן עזרא מסביר{{הערה|שם, פסוק י"ג.}} שזה כמו שנאמר: 'ותעל הצפרדע', ביחיד ולא ברבים, והכוונה ותהי הכינה. מלשון שם השורש. ה[[רשב"ם]] סובר גם כן ככה, רק שהוא מוסיף שהמם שבמקום ההא היא כמו המילה ריקם ולא ריקה. | |||
הסיפורנו מסביר {{הערה|שם פסוק י"ב.}} שברוב המכות ה' ציוה ל[[משה]] להזהיר קודם המכה את פרעה, ובמכה הזאת (וגם ב[[מכת שחין]] וב[[מכת חושך]]) לא. הוא מסביר כי שתי מכות משה התריע ומכה אחת לא, ככה שלוש פעמים. כי פעם ראשונה ושניה צריך התראה, אבל פעם שלישית לא צריך, כך היא דרכו של העולם. | |||
== בחסידות == | |||
== הערות == |