פריחת מטה אהרן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,825 בתים ,  25 ביוני 2017
מ
הרחבה, הגהה
(הוספת ערך)
 
מ (הרחבה, הגהה)
שורה 11: שורה 11:
בביאור ההוכחה שאותה הנס הגיע להוכיח, וכן הסיבה שבני ישראל הוצרכו למבחן זה - ולא הסתפקו בניסים שאירעו קודם: שריפת מאתים וחמישים מקטירי ה[[קטורת]], בליעת קרח באדמה, ועצירת המגפה על ידי אהרן הכהן - נאמרו כמה טעמים על ידי המפרשים.
בביאור ההוכחה שאותה הנס הגיע להוכיח, וכן הסיבה שבני ישראל הוצרכו למבחן זה - ולא הסתפקו בניסים שאירעו קודם: שריפת מאתים וחמישים מקטירי ה[[קטורת]], בליעת קרח באדמה, ועצירת המגפה על ידי אהרן הכהן - נאמרו כמה טעמים על ידי המפרשים.


* [[אברבנאל]] מסביר שבני ישראל טענו שמותם של מקטירי הקטורת היה רק בגלל שהקטורת שלהם היתה זרה, כמו [[נדב ואביהוא]] שמתו בגלל הקרבת אש זרה. לכן היה צורך להוכיח על ידי נס נוסף את בחירת ה' באהרן{{הערה|שם=אברבנאל|1=[http://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=14388&ocr=%u05D9%u05D7%u05D9%u05D7%u05D9#p=92&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr= אברבנאל על הפרשה].}}.
* כמה מהמפרשים מסבירים שטענת קרח - שהיה לוי - היתה נגד כהונת '''אהרן''', אבל כלל בני ישראל טענו נגד בחירת שבט לוי גופא. לכן הגיע נס המטה להוכיח את הבחירה בשבט לוי מבין שאר השבטים{{הערה|1=ראה רמב"ן עה"פ יז, כה. עקידת יצחק סוף שער עח. [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14129&st=&pgnum=136&hilite= רבינו בחיי עה"פ יז, כ].}}.
* כמה מהמפרשים מסבירים שטענת קרח - שהיה לוי - היתה נגד כהונת '''אהרן''', אבל כלל בני ישראל טענו נגד בחירת שבט לוי גופא. לכן הגיע נס המטה להוכיח את הבחירה בשבט לוי מבין שאר השבטים{{הערה|1=ראה רמב"ן עה"פ יז, כה. עקידת יצחק סוף שער עח. [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14129&st=&pgnum=136&hilite= רבינו בחיי עה"פ יז, כ].}}.
* לאידך, [[רש"י]] אומר{{הערה|עה"פ שם, כה.}} שמטרת הנס היא {{ציטוטון|לזכרון שבחרתי באהרן לכהן ולא ילינו עוד על הכהונה}}; זאת אומרת שההוכחה היא על כהונת אהרן. כמה מהמפרשים מסבירים שהדבר מוכח מכך שהקב"ה ציווה לכתוב את שם נשיא כל שבט, ולא די לכתוב את שם השבט - ומכאן שהמטרה היא להוכיח את הבחירה באהרן בפרט{{הערה|נחלת יעקב עה"פ שם, כה.}}.
* לאידך, [[רש"י]] אומר{{הערה|עה"פ שם, כה.}} שמטרת הנס היא {{ציטוטון|לזכרון שבחרתי באהרן לכהן ולא ילינו עוד על הכהונה}}; זאת אומרת שההוכחה היא על כהונת אהרן. כמה מהמפרשים מסבירים שהדבר מוכח מכך שהקב"ה ציווה לכתוב את שם נשיא כל שבט, ולא די לכתוב את שם השבט - ומכאן שהמטרה היא להוכיח את הבחירה באהרן בפרט{{הערה|נחלת יעקב עה"פ שם, כה.}}.
* [[אברבנאל]] מסביר שבני ישראל טענו שמותם של מקטירי הקטורת היה רק בגלל שהקטורת שלהם היתה זרה, כמו [[נדב ואביהוא]] שמתו בגלל הקרבת אש זרה. לכן היה צורך להוכיח על ידי נס נוסף את בחירת ה' באהרן{{הערה|שם=אברבנאל|1=[http://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=14388&ocr=%u05D9%u05D7%u05D9%u05D7%u05D9#p=92&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr= אברבנאל על הפרשה].}}.
* [[אור החיים]] מסביר שבני ישראל פקפקו - אולי הסיבה למותם של קרח ועדתו היא רק בגלל שחלקו על '''משה רבינו''', אך עדיין ייתכן לומר שה' לא בחר ב'''אהרן הכהן'''{{הערה|עה"פ שם, כ.}}.
* [[הרבי]] מסביר שבני ישראל אמנם ידעו שה' ציווה לאהרן לכהן, אך עדיין טענו שציווי זה לא מוכיח שאהרן באמת ראוי לכך '''מצד עצמו''', וייתכן שישנם ראויים ממנו. על כך הגיע הנס של פריחת המטה שהוכיח שבחירת ה' משנה את טבעו של המטה (וכך גם של אהרן) והופכת אותו לראוי לכך{{הערה|שם=לקוש|לקוטי שיחות חלק כ"ג שיחת קרח א.}} (כדלהלן).
* [[הרבי]] מסביר שבני ישראל אמנם ידעו שה' ציווה לאהרן לכהן, אך עדיין טענו שציווי זה לא מוכיח שאהרן באמת ראוי לכך '''מצד עצמו''', וייתכן שישנם ראויים ממנו. על כך הגיע הנס של פריחת המטה שהוכיח שבחירת ה' משנה את טבעו של המטה (וכך גם של אהרן) והופכת אותו לראוי לכך{{הערה|שם=לקוש|לקוטי שיחות חלק כ"ג שיחת קרח א.}} (כדלהלן).


==הנס==
==הנס==
משה רבינו אכן קיים את ציווי ה', לקח שנים עשר מטות מ[[שנים עשר השבטים]], והניח אותם באוהל מועד. ה[[מדרש]] אומר שכל המטות נלקחו מקרש אחד, על מנת שלא יוכלו לטעון שיש הבדל ביניהם, וכך יהיה ברור יותר הנס בפריחת מטה אהרן{{הערה|שם=רבה|במדבר רבה יח, כג.}}. בנוסף הניח משה את מטה אהרן בין המטות, כדי שלא יאמרו שבגלל שהוא הקרוב ביותר ל[[קודש הקדשים]] לכן פרח{{הערה|רש"י קרח יז, כא.}}.
משה רבינו אכן קיים את ציווי ה', לקח שנים עשר מטות מ[[שנים עשר השבטים]], והניח אותם באוהל מועד. ה[[מדרש]] אומר שכל המטות נלקחו מקרש אחד, על מנת שלא יוכלו לטעון שיש הבדל ביניהם, וכך יהיה ברור יותר הנס בפריחת מטה אהרן{{הערה|שם=רבה|במדבר רבה יח, כג. הובא באור החיים עה"פ שם, יח.}}. בנוסף הניח משה את מטה אהרן בין המטות, כדי שלא יאמרו שבגלל שהוא הקרוב ביותר ל[[קודש הקדשים]] לכן פרח{{הערה|רש"י עה"פ שם, כא. וראה ביאור הרבי בפנימיות הענינים להלן בסוף הפרק [[#הנס]].}}.


למחרת הגיע משה רבינו וראה את הנס שהתרחש:
למחרת הגיע משה רבינו וראה את הנס שהתרחש:
שורה 29: שורה 30:
וַיֹּצֵא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמַּטֹּת מִלִּפְנֵי ה' אֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיִּרְאוּ וַיִּקְחוּ אִישׁ מַטֵּהוּ}}
וַיֹּצֵא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמַּטֹּת מִלִּפְנֵי ה' אֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיִּרְאוּ וַיִּקְחוּ אִישׁ מַטֵּהוּ}}


כאשר בני ישראל לקחו את המטות, כל אחד את מטהו, הם בעצם הודו שנוכחו לראות שה' בחר באהרן דווקא{{
כאשר בני ישראל לקחו את המטות, כל אחד את מטהו, הם בעצם הודו שנוכחו לראות שה' בחר באהרן דווקא{{מקור}}. ויש מפרשים שהוצרכו לקחת את המטות, כדי לבדוק שאלו הם המטות שהביאו ולא הוחלפו{{הערה|ספורנו עה"פ שם, כד.}}.
 
[[הרבי]] מסביר - על פי פנימיות הענינים - שלקיחת המטות על ידי בני ישראל הראתה שיש בנס שתי קצוות: מצד אחד, רואים שאהרן הוא הנבחר ע"י הקב"ה והוא נעלה הרבה יותר משאר ישראל; ומצד שני, מעלתו הנעלית אהרן נמשכת וחודרת גם אצל שאר ישראל. זו היתה גם הסיבה שמשה הניח את "מטה אהרן '''בתוך''' מטותם", להראות שמעלת אהרן נמשכת ופועלת על שאר המטות. וההוראה מכך היא, שמצד אחד צריכים לדעת ש[[נשיא הדור]] הוא נעלה באין ערוך לשאר היהודים, ומצד שני לדעת שהוא נותן כח לכל אחד בעבודתו הפרטית{{הערה|1=שיחת ש"פ קרח תשמ"ט ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16011&st=&pgnum=165 סה"ש ח"ב ע' 558] ואילך]).}}.


===אופן הפריחה וצמיחת השקדים===
===אופן הפריחה וצמיחת השקדים===
שורה 40: שורה 43:


===הטעם לצמיחת שקדים דווקא===
===הטעם לצמיחת שקדים דווקא===
הטעם שהמטה הצמיח דווקא שקדים מבואר במדרשי חז"ל, שהוא בגלל שישראל נמשלו לשקדים{{הערה|שם=רבה}}. וכן מכיוון שהשקד הוא פרי הצומח במהירות גדולה, וכך כל המעורר על הכהונה פורענותו ממהרת לבוא{{הערה|שם=כג|רש"י עה"פ שם, כג.}}.
הטעם שהמטה הצמיח דווקא שקדים{{הערה|אף על פי שלכאורה עדיף היה פרי אחר שצמיחתו '''איטית''' דוקא, שאז הנס היה גדול וברור יותר (אור החיים עה"פ שם, כג).}} - מבואר במדרשי חז"ל, שהוא בגלל שישראל נמשלו לשקדים{{הערה|במדבר רבה שם.}}. וכן מכיוון שהשקד הוא פרי הצומח במהירות גדולה, וכך כל המעורר על הכהונה פורענותו ממהרת לבוא{{הערה|שם=כג|רש"י עה"פ שם, כג.}}.


ב[[תורת החסידות]] מבואר בארוכה הקשר בין מהירות השקדים לבחירה באהרן הכהן: החידוש המיוחד של כהן הוא שבכחו להמשיך השפעה מלמעלה במהירות גדולה. בשונה מההשפעה הנפעלת על ידי [[תפילה]], שצריכה לעבור דין ומשפט האם האדם ראוי לשפע זה או לא - ההשפעה הנפעלת על ידי [[ברכת כהנים]] נעשית במהירות ללא חשבונות ועיכובים{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/19/55c.htm לקוטי תורה קרח נה, ג ואילך]. [http://chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/48/index.htm דרך מצותיך מצות ברכת כהנים]. ספר המאמרים מלוקט חלק ד' [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/57/index.htm ד"ה והנה פרח מטה אהרן תשל"ג]. ועוד.}}. וחידוש גדול יותר נעשה דוקא על ידי פריחת מטה אהרן - למרות שמעלת ההשפעה של ברכת כהנים היתה קיימת עוד לפני כן, אבל מכיון ש[[יתרון האור מן החושך|נעשה יתרון באור דווקא על ידי החושך]], לכן על ידי מחלוקת קרח והערעור על הכהונה התחזקה עוד יותר מעלת ההשפעה במהירות על ידי הכהנים{{הערה|ד"ה והנה פרח הנ"ל סעיף ט'.}}.
ב[[תורת החסידות]] מבואר בארוכה הקשר בין מהירות השקדים לבחירה באהרן הכהן: החידוש המיוחד של כהן הוא שבכחו להמשיך השפעה מלמעלה במהירות גדולה. בשונה מההשפעה הנפעלת על ידי [[תפילה]], שצריכה לעבור דין ומשפט האם האדם ראוי לשפע זה או לא - ההשפעה הנפעלת על ידי [[ברכת כהנים]] נעשית במהירות ללא חשבונות ועיכובים{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/19/55c.htm לקוטי תורה קרח נה, ג ואילך]. [http://chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/48/index.htm דרך מצותיך מצות ברכת כהנים]. ספר המאמרים מלוקט חלק ד' [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/57/index.htm ד"ה והנה פרח מטה אהרן תשל"ג]. ועוד.}}. וחידוש גדול יותר נעשה דוקא על ידי פריחת מטה אהרן - למרות שמעלת ההשפעה של ברכת כהנים היתה קיימת עוד לפני כן, אבל מכיון ש[[יתרון האור מן החושך|נעשה יתרון באור דווקא על ידי החושך]], לכן על ידי מחלוקת קרח והערעור על הכהונה התחזקה עוד יותר מעלת ההשפעה במהירות על ידי הכהנים{{הערה|ד"ה והנה פרח הנ"ל סעיף ט'.}}.

תפריט ניווט