יש מאין: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 896 בתים ,  7 ביוני 2017
קצת.
(הרחבה, כדאי שמשהו יעבור לבדוק שלא כתבתי שטויות (הגהה תוכנית))
(קצת.)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{להשלים|כל הערך=כן}}
'''יֵשׁ מֵאַיִן''' הוא ביטוי המקובל בחסידות, לתיאור התהוותה של [[ישות]] כלשהי שמקורה הוא [[אין]], זאת בניגוד להתהוות של [[עילה ועלול|עלול מעילה]] - [[יש מיש]]. המושג של "אין" בא לתאר מצב בו הנאצל והנברא מתכללים לגמרי במקורם - [[אור אין סוף]], ובו הם מרגישים שאינם מציאות נפרדת מאלוקות, ולכן נחשבים לאין.
'''יֵשׁ מֵאַיִן''' הוא מונח המייחס להתהוות של [[ישות]] כלשהי מהעדרו. ("התהוות "דבר" מ"לא דבר"".) והוא בניגוד להתהוות של [[עילה ועלול|עלול מעילה]] או ל[[יש מיש]]. בחסידות מוסבר, כי למרות כי בהתהוות של כל דבר ישנו ה'כח המהווה' הבורא אותו שי מאין, כח המהווה נחשב ל[[אין]] והעדר ביחס למציאות ה[[יש]], לכח זה אין כל שייכות ליש, ומציאות היש נעדרת ממנו לגמרי לכן התהוותו ממנו היא התהוות של מציאות מהעדרו. לכך לעיתים התיאור של התוות שי מאין מכונה "התהוות באין ערוך"{{מקור}}


תחילת [[סדר השתלשלות]] היא היווצרות הדרגות שנקראות "יש" - שבהם ניתן לחשוב ח"ו שיש מציאות נפרדת מאלוקות, מה"אין" - דרגות האלוקות שבהם מורגש שאין שום מציאות מלבד [[עצמות ומהות|הקב"ה בעצמו]]. משל לזה - זיו השמש, כשהוא מאיר בארץ הרי הוא נחשב למציאות בפני עצמו, אך בעודו כלול בשמש - לפני שיצא מהשמש להאיר בארץ - אין לו משמעות ומציאות עצמית כלל, אלא כל מציאותו היא השמש בלבד.
פעולת היש מאין נקראת [[בריאה]] והיא פעולה הנמצאת רק בכוחו של הקב"ה ("בחיק הבורא").
 
בסדר השתלשלות ישנם ריבוי דרגות בהתהוות היש, ישנם היש של הנבראים - יש של [[בי"ע]] או היש הגשמי. וישנו גם היש שבאלקות מציאות ה[[כלים דאצילות]]. ובכל אחד מהם היה התהוות יש מאין. מלבד ההתעסקות בהתהוות היש שבנבראים עוסקת חסידות ותורת הקבלה רבות בהתהוות היש שבכל סדר ההשתלשלות.
 
בהתהוות יש מאין שלשה כוחות כלליים: כח ואור פרטי ([[ממלא]]) - ככל פעולה המחייבת התלבשות כח הפועל בנפעל. כח מקיף ([[סובב]]) - התהוות של דבר מלא דבר הוא מעבר של הכח להוות דבר שבאין ערוך אליו, ודרוש לשם כך כח בלתי מוגבל שיכול להתבטא בעולם שבאין ערוך אליו. [[כח העצמות]] - בכדי להוות יש עם תחושה שמציאותו מעצמותו דרוש כח מהעצמות שהוא - ה[[עצמות]] - בלבד מציאותו מעצמותו.


==מדוע המקור נקרא אין==
==מדוע המקור נקרא אין==
5,403

עריכות