1,023
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''התנגדות לחסידות''' | ה'''התנגדות לחסידות''' החלה עם התייסדות תנועת החסידות על ידי תלמידי [[הבעל שם טוב]] ותלמידי [[המגיד ממזריטש]], ובראשם [[אדמו"ר הזקן]] - מייסד [[חסידות חב"ד]]. ההתנגדות לחסידות יצרה מחלוקת בקנה מידה גדול בין החסידים למתנגדיהם, והחלה בעקבות הטעיה של עסקנים שלא נמנו על עדת החסידים. לאחר שלושה דורות של מחלוקת - שככו הדי המחלוקת תקופה ארוכה, אך בדור האחרון הוחזרו שוב על-ידי אנשים מחרחרי ריב ומחלוקת, והמחלוקת הפכה להיות "שלא לשם שמיים". | ||
==ההתנגדות | ==מניע ההתנגדות== | ||
בתחילת תקופת החסידות | ההתנגדות בתחילת התהוותה היתה "לשם שמיים". הסיבה להתנגדות לתנועת החסידות היא בשל העובדה כי היא התגלתה לרבים לאחר תקופת משיח השקר שבתאי צבי ימ"ש. לכן, כשהתגלתה תנועת החסידות היו שחששו כי תנועה זו הינה עוד תנועה בדוגמת תנועת השבתאיות. | ||
כמו כן באותה התקופה הסתובבו שמועות רבות שהחסידים אינם יראי שמיים ואינם מקפידים על קיום המצוות כנדרש. | |||
עובדה מרכזית נוספת שעוררה את ההתנגדות, היתה כי החסידות העלתה את ערכם של היהודים פשוטי העם, שעד אז היו חסרי ערך לעומת תלמידי חכמים. טענת ההתנגדות היתה כי על ידי קירוב היהודים הפשוטים נעשה זלזול בתורה. | |||
==ההתנגדות בתחילתה== | |||
בתחילת תקופת החסידות, ריכז [[וועד ארבע הארצות]] את החרם נגד החסידים. | |||
החסידות | גם הגר"א - הגאון רבי אליהו מוילנא - יצא נגד החסידות והחסידים, וזאת בשל טעות שהוטעה על ידי המתנגדים. מסופר שכמה מן המתנגדים נשבעו בפני הגר"א שהחסידים אכלו ושתו ב[[תשעה באב]] ורקדו עם ילדה. האמת שעמדה מאחורי שבועתם היתה, כי תשעה באב חל באותה השנה ב[[שבת]] (וממילא האכילה והשתיה מותרים), ואחד החסידים רקד כשילדתו התינוקת היתה על ידיו. | ||
==פעולות ההתנגדות== | ==פעולות ההתנגדות== | ||
שורה 26: | שורה 26: | ||
==ההתנגדות בדורנו== | ==ההתנגדות בדורנו== | ||
בתחילת דרכה של החסידות היה מקום לחשש | בתחילת דרכה של החסידות היה מקום לחשש שהתגובות בעקבות הקמתה יביאו לירידה בקיום התורה והמצוות, ומחלוקת זו היתה "לשם שמיים". אך לאחר כל השנים שעברו מאז, ניכרת פעולתה של החסידות על החסיד ועל המושפעים מהתנהגותו, ותנועת החסידות גרמה להוספה בקיום התורה והמצוות, אין להתנגדות סיבה אמיתית, וניצני המחלוקת הקיימים כיום הינם "שלא לשם שמיים", ואינם שייכים למחלוקת העתיקה בין החסידים למתנגדיהם. | ||
[[קטגוריה:מושגים בחסידות חב"ד]] | [[קטגוריה:מושגים בחסידות חב"ד]] |
עריכות