משתמש:הנחה/טיוטה - נר שבת: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 71: שורה 71:
נוהגים רבים שהתחלת קיום מצוות הדלקת נרות לרוב הוא לאחר החתונה{{הערה|וטעמו בפשטות לפי שבדרך כלל קודם החתונה הנער או הנערה סמוכים על שולחן אחרים ויוצאים בהדלקתם והכן כשאינם סמוכים חייבים מין הדין במצוות הדלקה כמבואר בשולחן ערוך (סימן רס"ג סעיף ו) אודות 'בחורים'}} אולם בדורות קדומים נהגו בנות לפני הנישואין להדליק נרות אף כשהן בבית הוריהם{{הערה|ערוך השולחן סימן רס"ג סעיף ח וראה אגרות קודש חלק ל עמוד בשלילת הביאור שהכוונה לנשואות.}} מנהג זה השתמר בהרבה משפחות מיוחסות עד לדורנו זה. המנהג כשלעצמו השתכח ברבים מהמשפחות עקב מלחמת העולם מחסור בנרות ושמן וחשש שריפות.{{אגרות קודש חלק {{מקור}}.}} מנהג זה יש לו אף סימוכין על מקור מצוות ההדלקה באמהות הקדושות [[שרה]] ו[[רבקה אמנו|רבקה]]{{הערה|1="שהוא מצווה שהנשים מוחזקות מהאמהות ז"ל הק' והלאה" [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40312&st=&pgnum=35 אשל אברהם סימן רס"ג] שהדליקו בגיל שלש עוד קודם הנישואין.{{הערה|כשיטת רוב הפרשנים בזה:הבהרה
נוהגים רבים שהתחלת קיום מצוות הדלקת נרות לרוב הוא לאחר החתונה{{הערה|וטעמו בפשטות לפי שבדרך כלל קודם החתונה הנער או הנערה סמוכים על שולחן אחרים ויוצאים בהדלקתם והכן כשאינם סמוכים חייבים מין הדין במצוות הדלקה כמבואר בשולחן ערוך (סימן רס"ג סעיף ו) אודות 'בחורים'}} אולם בדורות קדומים נהגו בנות לפני הנישואין להדליק נרות אף כשהן בבית הוריהם{{הערה|ערוך השולחן סימן רס"ג סעיף ח וראה אגרות קודש חלק ל עמוד בשלילת הביאור שהכוונה לנשואות.}} מנהג זה השתמר בהרבה משפחות מיוחסות עד לדורנו זה. המנהג כשלעצמו השתכח ברבים מהמשפחות עקב מלחמת העולם מחסור בנרות ושמן וחשש שריפות.{{אגרות קודש חלק {{מקור}}.}} מנהג זה יש לו אף סימוכין על מקור מצוות ההדלקה באמהות הקדושות [[שרה]] ו[[רבקה אמנו|רבקה]]{{הערה|1="שהוא מצווה שהנשים מוחזקות מהאמהות ז"ל הק' והלאה" [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40312&st=&pgnum=35 אשל אברהם סימן רס"ג] שהדליקו בגיל שלש עוד קודם הנישואין.{{הערה|כשיטת רוב הפרשנים בזה:הבהרה


הרב [[שלום דובער לוין]] בקונטרסו {{הערה|שם=נש"ק|נרות שבת קודש עמוד 29 ובהערה שם באריכות המקורות.}} מציין לחלק ממשפחות אלו: משפחת אלתר (חסידות [[גור]]) הגר ([[ויזניץ]]) הלברשטם ([[צאנז]] - [[באבוב]]) השיל ([[קופישניץ]] - [[אפטא]]) וינברג ([[סלונים]]) טוורסקי ([[טשרנוביל]] - [[רחמסטריווקא]]) סלוביצ'יק ([[בריסק]]){{הערה|1=[https://forum.otzar.org/download/file.php?id=44588 מודעה שפורסמה בעיתון המודיע] בשם בן הרב רפאל סולוביצ'יק בן ר' [[הגרי"ז|יצחק זאב סולוביצ'יק]].}}  פרידמן ([[סדיגורא]] - [[רוז'ין]]) קרליץ (ה'[[חזון איש]]') שניאורסון (חב"ד -[[ליובאוויטש]] רוקח ([[בעלז]]) שפירא ([[וולוז'ין - בריסק|וואלזין]]) וכן במשפחות ירושלמיות וותיקות ומצאצאי הרב [[יוסף חיים זוננפלד]] נהגו במנהג זה.{{מקור|חשוב למצוא מקורות כתובים מכל המשפחות הנ"ל.}}
הרב [[שלום דובער לוין]] בקונטרסו {{הערה|שם=נש"ק|נרות שבת קודש עמוד 29 ובהערה שם באריכות המקורות.}} מציין לחלק ממשפחות אלו: משפחת אלתר (חסידות [[גור]]) הגר ([[ויזניץ]]) הלברשטם ([[צאנז]] - [[באבוב]]) השיל ([[קופישניץ]] - [[אפטא]]) וינברג ([[סלונים]]) טוורסקי ([[טשרנוביל]] - [[רחמסטריווקא]]) סלוביצ'יק ([[בריסק]]){{הערה|1=[https://forum.otzar.org/download/file.php?id=44588 מודעה שפורסמה בעיתון המודיע] בשם בן הרב רפאל סולוביצ'יק בן ר' [[הגרי"ז|יצחק זאב סולוביצ'יק]].}}  פרידמן ([[סדיגורא]] - [[רוז'ין]]) קרליץ (ה'[[חזון איש]]') שניאורסון (חב"ד -[[ליובאוויטש]]) רוקח ([[בעלז]]){{הערה|ראה [[קובץ:מאורי השבת - בעלזא.pdf]].}} שפירא ([[וולוז'ין - בריסק|וואלזין]]) וכן במשפחות ירושלמיות וותיקות ומצאצאי הרב [[יוסף חיים זוננפלד]] נהגו במנהג זה.{{מקור|חשוב למצוא מקורות כתובים מכל המשפחות הנ"ל.}}


גיל התחלת ההדלקה שונה בין המשפחות יש המתחילות החל מגיל מצוות ויש שמתחילות בגיל ששה אולם המנהג במשפחת בית הרב הוא שהדליקו מגיל רך ביותר{{הערה|שם=נש"ק}}   
גיל התחלת ההדלקה שונה בין המשפחות יש המתחילות החל מגיל מצוות ויש שמתחילות בגיל ששה אולם המנהג במשפחת בית הרב הוא שהדליקו מגיל רך ביותר{{הערה|שם=נש"ק}}   
5,403

עריכות

תפריט ניווט