שבת הגדול: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,013 בתים ,  22 במרץ 2017
שורה 22: שורה 22:
נס מלחמת הבכורים שהתרחש בשבת הגדול נחשב לנס ייחודי, בעוד שאר הניסים שארעו לעם ישראל הם ניסים שהיהודים שלטו והכניעו את אויביהם או שנשמדו ובאו על עונשם, בנס זה אירע משהו חריג. באירוע זה הגיעו האויבים עצמם (וללא השפעה מיוחדת של היהודים) להכרה כי עליהם להיכנע לה' ולעשות את רצונו, ולהכרה חזקה כל כך עד שהובילה למלחמה והריגה בתוך מחנם שלהם. ובמובן מסויים הרי זה בגדר [[אתאפכא]] שנעשה באוייב עצמו אשר שרשו מ[[שלש קליפות הטמאות]], דרגה שעל פי תורה ובסדר הרגיל אינה ברת שינוי ו[[בירור]], והרי זה נס וחידוש אפילו ביחס לסדר העולם על פי תורה. ולמרות שבפשטות בנס זה לא נצלו ישראל במאומה במצבם הגשמי, השינוי שחל בבכורי מצרים היא תוצאה של גילוי אלוקי נעלה.{{הערה|שם=יב|לקוטי שיחות חלק יב עמוד 33 ואילך.}}  
נס מלחמת הבכורים שהתרחש בשבת הגדול נחשב לנס ייחודי, בעוד שאר הניסים שארעו לעם ישראל הם ניסים שהיהודים שלטו והכניעו את אויביהם או שנשמדו ובאו על עונשם, בנס זה אירע משהו חריג. באירוע זה הגיעו האויבים עצמם (וללא השפעה מיוחדת של היהודים) להכרה כי עליהם להיכנע לה' ולעשות את רצונו, ולהכרה חזקה כל כך עד שהובילה למלחמה והריגה בתוך מחנם שלהם. ובמובן מסויים הרי זה בגדר [[אתאפכא]] שנעשה באוייב עצמו אשר שרשו מ[[שלש קליפות הטמאות]], דרגה שעל פי תורה ובסדר הרגיל אינה ברת שינוי ו[[בירור]], והרי זה נס וחידוש אפילו ביחס לסדר העולם על פי תורה. ולמרות שבפשטות בנס זה לא נצלו ישראל במאומה במצבם הגשמי, השינוי שחל בבכורי מצרים היא תוצאה של גילוי אלוקי נעלה.{{הערה|שם=יב|לקוטי שיחות חלק יב עמוד 33 ואילך.}}  


בטעם שקבעוהו בשבת מבואר; שהיות וביום זה חלה מיתת צדיקים - מרים הנביאה - ומיתת צדיקים מכפרת אף על עוונות שהנם משלש קליפות הטמאות, לפיכך דחו את החג מיום י' בניסן פי שביום זה ישנו הגילוי מצד היותו יום מיתת צדיקים.{{הערה|שם=יב}}
בטעם שקבעוהו בשבת מבואר:
* היות וביום זה חלה מיתת צדיקים - מרים הנביאה - ומיתת צדיקים מכפרת אף על עוונות שהנם משלש קליפות הטמאות, לפיכך דחו את החג מיום י' בניסן פי שביום זה ישנו הגילוי מצד היותו יום מיתת צדיקים.{{הערה|שם=יב}}
* ישנה שייכות מיוחדת בין ייחודיות הנס ליום השבת. יום השבת הוא אחד מהימים שברא הקב"ה בבריאת העולם (בניגוד לימים שלאחר מכן שהם רק "חידוש הישנות") ובריאת הזמן של יום השבת היא באופן שמהות הזמן הוא "יום שביתה" שעניינה השבתה של כל המזיקים (כמסופר במדרש שבשבת ההיא לא היו החיות מזיקות ולא היה חושך כלל בעולם למרות שהיה אחרי ה[[חטא עץ הדעת|חטא]]) כפי שהיה בשבת הראשונה ויהיה שוב בגלוי [[לעתיד לבוא]]. ולכן אירוע הנס הייחודי של מלחמת הבכורים שהיא יותר מכל הניסים מעין העניין של אתאפכא והשבתה מלאה ונעלית של המזיקים התרחשה דווקא ביום השבת.{{הערה|לקוטי שיחות חלק יז עמוד 57 ואילך.}}


== מנהגי השבת ==
== מנהגי השבת ==
5,403

עריכות

תפריט ניווט