אהבת ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2,753 בתים ,  20 בפברואר 2017
מ
לא אנציקלופדי
מ (לא אנציקלופדי)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|לא אנציקלופדי}}
[[קובץ:שלט אהבת ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שלט על אהבת ישראל ב[[תלמוד תורה חב"ד קרית שמואל|תלמוד תורה בקריות]]]]
[[קובץ:שלט אהבת ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שלט על אהבת ישראל ב[[תלמוד תורה חב"ד קרית שמואל|תלמוד תורה בקריות]]]]
מצוות '''אהבת ישראל''' היא [[מצוות עשה]], לאהוב כל אדם מ[[עם ישראל|ישראל]], כמו שנאמר: "[[ואהבת לרעך כמוך]]". אהבת ישראל היא אחד מיסודותיה של [[תורת החסידות]].
מצוות '''אהבת ישראל''' היא [[מצוות עשה]], לאהוב כל אדם מ[[עם ישראל|ישראל]], כמו שנאמר: "[[ואהבת לרעך כמוך]]". אהבת ישראל היא אחד מיסודותיה של [[תורת החסידות]].
שורה 9: שורה 10:
אהבת ישראל היא "כל התורה כולה" (כמאמר הידוע של הלל הזקן), וזו המטרה הראשית של חסידות בכלל ושל הרבי בפרט. רואים את זה גם כן בשיחתו של הרבי ביוד שבט [[תשי"א]] בעת קבלת הנשיאות באופן רשמי, וזה לשון השיחה:
אהבת ישראל היא "כל התורה כולה" (כמאמר הידוע של הלל הזקן), וזו המטרה הראשית של חסידות בכלל ושל הרבי בפרט. רואים את זה גם כן בשיחתו של הרבי ביוד שבט [[תשי"א]] בעת קבלת הנשיאות באופן רשמי, וזה לשון השיחה:


בבואו ל[[ארה"ב]] אמר הרבי: "אזלת לקרתא עבד כנימוסא". כאן באמריקא אוהבים לשמוע כרוז, הצהרה ("סטייטמענט"), דבר חידוש, ומה טוב - דבר המבהיל את הרעיון. אינני יודע אם יש צורך בסדר כזה, אבל - "אזלת לקרתא עבד כנימוסא":
ביום [[קבלת הנשיאות]] אמר הרבי: "אזלת לקרתא עבד כנימוסא". כאן באמריקא אוהבים לשמוע כרוז, הצהרה ("סטייטמענט"), דבר חידוש, ומה טוב - דבר המבהיל את הרעיון. אינני יודע אם יש צורך בסדר כזה, אבל - "אזלת לקרתא עבד כנימוסא":


'''שלשת האהבות, אהבת השם, אהבת התורה ואהבת ישראל, כולא חד. אי אפשר לחלק ביניהם, כיון שכולא חד, כעצם אחד. - ב[[תורת החסידות]] מובא מאמרו של [[הבעש"ט]] בשם ראשונים: העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו. ובנדו"ד, כיון שג' האהבות הם עצם אחד, מובן, שבכל א' מהם יש שלשתם, כי, כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו.'''
'''שלשת האהבות, אהבת השם, אהבת התורה ואהבת ישראל, כולא חד. אי אפשר לחלק ביניהם, כיון שכולא חד, כעצם אחד. - ב[[תורת החסידות]] מובא מאמרו של [[הבעש"ט]] בשם ראשונים: העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו. ובנדו"ד, כיון שג' האהבות הם עצם אחד, מובן, שבכל א' מהם יש שלשתם, כי, כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו.'''
שורה 19: שורה 20:
וכאשר יהיו שלשת האהבות יחדיו, יהיה זה "חוט המשולש" ש"לא ינתק".
וכאשר יהיו שלשת האהבות יחדיו, יהיה זה "חוט המשולש" ש"לא ינתק".


ועל ידי זה תבוא גם הגאולה, שכן, כשם שהסיבה ל"גלינו מארצנו" בגלות האחרון היא בגלל ההיפך דאהבת ישראל, כך על ידי אהבת ישראל תבוא הגאולה במהרה בימינו ממש.{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/26/210 משיחת יוד שבט [[תשי"א]] בעת קבלת הנשיאות באופן רשמי]}}
ועל ידי זה תבוא גם הגאולה, שכן, כשם שהסיבה ל"גלינו מארצנו" בגלות האחרון היא בגלל ההיפך דאהבת ישראל, כך על ידי אהבת ישראל תבוא הגאולה במהרה בימינו ממש.{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/26/210 משיחת יוד שבט תשי"א].}}
 
בתורה נאמר הציווי: "ואהבת לרעך כמוך" ורבי עקיבא אמר, כי "זה כלל גדול בתורה". אך בעיני רבים נשמעת ההדגשה "כמוך" כמליצה ולא כדרישה מעשית מהאדם; כי האמנם יכול האדם לאהוב את זולתו ממש כשם שהוא אוהב את עצמו?
 
אולם [[חסידות חב"ד]] מלמדת, כי אין זו מליצה וכי הכוונה היא מעשית מאד. היא מסבירה, כי לאמיתו של דבר הזולת הוא חלק ממני, אמנם לא בגופו אבל בנשמתו.
 
תורת [[חב"ד]] מבהירה, כי נשמתו של כל [[יהודי]] היא "חלק אלוק ממעל ממש", חלק מהאלוקים! ויתירה מזו: נשמותיהם של כל היהודים הם כאילו, [[נשמה]] אחת גדולה שהתפצלה בגופים רבים. מכאן, שכאשר אני אוהב את הזולת, אני פשוט אוהב את... עצמי!
 
גישה זו הביאה לידי כך, שה[[חסידים]] רואים בכל יהודי "יהלום" יקר, ואת העובדה שיש לו מגרעות שונות - כבוץ ועפר המכסים על ה"יהלום". ואם כן - האם משום כך יש לדחותו?! להפך, יש לאהבו ומתוך אהבה זו להשתדל לעזור לו "לנקות את עצמו מהבוץ".
 
הדגשים אלה על הצורך באהבת-ישראל אמיתית יצרה אצל החסידים גישה חמה לכל יהודי וביניהם שררה אהבת אחים ממש. דורות רבים של חסידי [[חב"ד]] יישמו בפועל את האמרה החסידית: "פרוסת הלחם שבידי היא שלך כמו שלי" ("שלך" קודם ל"שלי").
 
== בריאות הרבי - הראש - תלויה בחסידים ==
 
הרב [[יהודה לייב גרונר]] ציין בנאומו כי "מבצע 'אהבת ישראל' של הרבי היה המבצע היחיד שהרבי הוציא קונטרס מיוחד בשם אותו מבצע ואף חילק אותו בעצמו לקהל הרחב. הרב גרונר סיפר כי ארע ש[[הרבי]] לא חש בטוב ואחד ה[[חסידים]] איחל לרבי: "דער רבי זאל זיין געזונט" (=שהרבי יהיה בריא). הרבי הגיב: "כשהחסידים יהיו בריאים - גם הרבי יהיה בריא". הרב גרונר הסביר כי "[[חסידים]] הם חלקים בגוף שהראש והלב שלו הוא הרבי. ממילא, כאשר יש פירוד לבבות ואין אחדות זה פוגע אפילו בלב".{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/News/NewsItem.asp?ArticleID=753&CategoryID=11 כנס אחדות ישראל]}}


==אהבת ישראל כיום==
==אהבת ישראל כיום==

תפריט ניווט