הפצת המעיינות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 178 בתים ,  20 בפברואר 2017
מ
הגהה קלה
מ (הגהה קלה)
שורה 1: שורה 1:
'''הפצת המעיינות''' הינו מושג בסיסי בתנועת ה[[חסידות]]. פרוש המילה מעיינות הוא [[תורת החסידות]] ובהפצתה תלוי ביאת ה[[גאולה]].  
{{לעריכה|לא אנציקלופדי}}
'''הפצת המעיינות''' הינו מושג בסיסי בתנועת ה[[חסידות]]. פרוש המילה מעיינות הוא [[תורת החסידות]] ובהפצתה תלוי ביאת [[הגאולה]].  
מקורה בסיפור עליית ה[[נשמה]] של ה[[בעש"ט]].  
מקורה בסיפור עליית ה[[נשמה]] של ה[[בעש"ט]].  


==המקור==
==המקור==


ב[[ראש השנה]] שנת [[תק"ז]] עשה ה[[בעל שם טוב]] עליית [[נשמה]] והגיע עד להיכלו של מלך ה[[משיח]]. שאל ה[[בעל שם טוב]] את [[מלך המשיח]]: "אימתי קאתי מר" (מארמית: מתי בא אדון) ענה לו המשיח: "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה"{{הערה|[[כתר שם טוב]] בתחילתו.}}, כשכוונתו על מעיינות תורת ה[[חסידות]], אותה גילה ולימד ה[[בעל שם טוב]] וכאשר תורתו תתפרסם ותופץ, תבוא ה[[גאולה]].
ב[[ראש השנה]] שנת [[תק"ז]] עשה ה[[בעל שם טוב]] עליית [[נשמה]] והגיע עד להיכלו של מלך ה[[משיח]]. על עליית נשמה זו הוא מספר באיגרתו לגיסו, רבי [[גרשון מקיטוב]]{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/1/1 כתר שם טוב בתחילתו].}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ושאלתי את פי משיח: אימת אתי מר?{{ש}}והשיב לי: בזאת תדע, בעת שיתפרסם למודך ויתגלה בעולם ויפוצו מעיינותיך חוצה מה שלמדתי אותך והשגת, ויוכלו גם המה לעשות יחודים ועליות כמוך, ואז יכלו כל הקליפות ויהיה עת רצון וישועה.}}


מאז, במשך כל הדורות עסקו [[רבותינו נשיאינו|נשיאי]] [[חסידות חב"ד]] בלהט להפיץ את ה[[חסידות]] לכל אחד ואחד עד הקטן שבקטנים, דבר שלפני התגלות ה[[בעש]] לא היה מצוי כלל ורק ה[[צדיק]]ים הגדולים שהיו אז נסתרים היו לומדים את סודות ה[[תורה]] בחלק הפנימי של ה[[תורה]].
מאז, במשך כל הדורות עסקו [[רבותינו נשיאינו|נשיאי]] [[חסידות חב"ד]] בלהט להפיץ את החסידות לכל אחד ואחד עד הקטן שבקטנים, דבר שלפני התגלות הבעש"ט לא היה מצוי כלל ורק הצדיקים הגדולים שהיו אז נסתרים היו לומדים את סודות התורה בחלק הפנימי של התורה.


==חשיבות המעיינות חסידות==
==חשיבות המעיינות חסידות==
שורה 17: שורה 19:
==הקטרוג על ההפצה==
==הקטרוג על ההפצה==


בשנת [[תקל"ט]] [[אדמו"ר הזקן]] נכנס למאסר על ידי השלטונות הרוסיים עקב ההלשנה מצד ה[[מתנגדים]] אך הסיבה האמיתית למאסרו היתה כתוצאה מהפצת המעיינות-חסידות שעשה, שגרם לקיטרוג גדול (יותר מהקיטרוג שהיה בזמן [[המגיד]] ואותו ביטל [[אדמו"ר הזקן]] באמצעות נתינת המשל הנ"ל) בשמים על כך שהוא מגלה את הסודות והנסתרות עד כדי כך שנגזר עליו מלמעלה גזר דין מוות, אך לבסוף השתחרר וקיבל הסכמה ברורה מפי רבותיו [[המגיד ממעזריטש]] ו[[הבעש]] בעצמם שהתגלו אליו בעת מאסרו והורו לו שבצאתו ימשיך ביתר שאת ועוז בלימוד והפצת תורת ה[[חסידות]].
בשנת [[תקל"ט]] [[אדמו"ר הזקן]] נכנס למאסר על ידי השלטונות הרוסיים עקב ההלשנה מצד ה[[מתנגדים]] אך הסיבה האמיתית למאסרו היתה כתוצאה מהפצת המעיינות-חסידות שעשה, שגרם לקיטרוג גדול (יותר מהקיטרוג שהיה בזמן [[המגיד]] ואותו ביטל אדמו"ר הזקן באמצעות נתינת המשל הנ"ל) בשמים על כך שהוא מגלה את הסודות והנסתרות עד כדי כך שנגזר עליו מלמעלה גזר דין מוות, אך לבסוף השתחרר וקיבל הסכמה ברורה מפי רבותיו [[המגיד ממעזריטש]] והבעש"ט בעצמם שהתגלו אליו בעת מאסרו והורו לו שבצאתו ימשיך ביתר שאת ועוז בלימוד והפצת תורת החסידות.


==ההפצה בדור השביעי==
==ההפצה בדור השביעי==


ב[[דור השביעי]] [[הרבי]] הפך את המושג הפצת המעיינות לעבודת [[הדור השביעי]] ובעיקר דגש על המילה "חוצה" שגם במקום שהוא הכי "חוץ" ומנותק כביכול מ[[חסידות]] גם שם יופץ ויחדור ה[[חסידות]] ולצורך כך הקים [[הרבי]] את מפעל השלוחים העצום ותיקן את [[עשרת המבצעים]] ושלח שלוחים לכל חור שיפיצו יהדות וחסידות על מנת לזרז את ה[[גאולה]] שכאמור תלויה בהפצת המעינות.
ב[[דור השביעי]] הרבי הפך את המושג הפצת המעיינות לעבודת הדור השביעי, ואף התבטא כמה פעמים שזהו הענין הכי כללי בדורנו, המצוה המיוחדת שבה צריכים להזהר אנשי דורנו{{הערה|ראה אגרות קודש חלק יב ע' רפא. חלק יד ע' קסה. ועוד.}}. לצורך כך הקים הרבי את מפעל ה[[שלוחים]] ו[[בתי חב"ד]] ותיקן את [[עשרת המבצעים]] שהביאו את תורת החסידות לכל מקום ומקום.


ב[[שיחת כ"ח ניסן]], הודיע הרבי לראשונה שהאחריות עובר אל העם, "ויהי רצון שיטכסו עיצה, מה לעשות ואיך לעשות..." זאת אומרת שניתנה הרשות ליוזמות אישיות להבאת הגאולה והפצת המעיינות (בתנאי כמובן שאינם סותרות את הכללים הניתנים מרבותינו נשיאנו).
בשנים האחרונות הודיע הרבי שהסתיימה עבודת הפצת המעיינות, ואין כבר עוד מעכב לבוא הגאולה; צריכים רק להכין את אנשי הדור ואת העולם ל[[קבלת פני משיח]]{{הערה|1=ראה שיחות: [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15968&st=&pgnum=37 ש"פ וישב תנש"א סעיף יא]. [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15993&st=&pgnum=197 ש"פ עקב סעיף יד ואילך]. ש"פ חיי שרה תשנ"ב סעיף יג.}}.
 
ב[[שבת]] פרשת חיי שרה [[תשנ"ב]] הודיע [[הרבי]] שהסתיימה עבדות הפצת המעיינות ואין כבר עוד מעכב לבוא ה[[גאולה]] וצריך רק להכין את אנשי הדור ואת העולם לקבל את [[משיח]].
 
בשנת ה'[[תשס"ח]] הוציא [[מכון ליובאוויטש]] שעל ידי [[צעירי אגודת חב"ד]] ספר בשם "הפצת היהדות", המלקט את דברי הרבי בנושא.


==ראו גם==
==ראו גם==

תפריט ניווט