משתמש:חלוקת דולרים/הלכתא למשיחא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרחבה
(←‏המקור לביטוי: הרחבה קטנה)
(הרחבה)
שורה 1: שורה 1:
המושג "'''הלכתא למשיחא'''" מבטא את חוסר הרלוונטיות של הנושא המדובר, שיקבל מושג מעשי רק בימות המשיח, ובמילא אין צורך להתעמק בו יתר על המידה. מקורו  בש"ס{{הערה|מסכת סנהדרין דף נא עמוד ב. מסכת זבחים דף מ"ה עמוד א.}}, ונעשה בו שימוש נרחב בשיח התורני{{הבהרה|צריך למצא שם מתאים יותר}}. בשנת ה'תשנ"א אמר הרבי שלימוד הלכות בית הבחירה צריך להיות בידיעה שתיכף ההלכות נעשים "הלכה למעשה", ולא ללמוד רק באופן של "הלכתא למשיחא" {{הערה|{{ציטוטון|ועוד ועיקר - שהלימוד הוא מתוך ידיעה והכרה בוודאות גמורה שאין זה "{{קו תחתון|הלכתא למשיחא}}", כי אם, הלכה למעשה בפועל ברגע שלאח"ז, כיון ש"מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל (כבר עתה למעלה, ותיכף) יגלה ויבוא משמים" ברגע כמימרא!|[[דבר מלכות (שיחות)|דבר מלכות]] בלק תנש"א}}}}.
המושג "'''הלכתא למשיחא'''" מבטא את חוסר הרלוונטיות של הנושא המדובר, שיקבל מושג מעשי רק בימות המשיח, ובמילא אין צורך להתעמק בו יתר על המידה. מקורו  בש"ס{{הערה|מסכת סנהדרין דף נא עמוד ב. מסכת זבחים דף מ"ה עמוד א.}}, ונעשה בו שימוש נרחב בשיח התורני{{הבהרה|צריך למצא ניסוח יותר טוב}}. בשנת ה'תשנ"א אמר הרבי שלימוד הלכות בית הבחירה צריך להיות בידיעה שתיכף ההלכות נעשים "הלכה למעשה", ולא ללמוד רק באופן של "הלכתא למשיחא" {{הערה|{{ציטוטון|ועוד ועיקר - שהלימוד הוא מתוך ידיעה והכרה בוודאות גמורה שאין זה "{{קו תחתון|הלכתא למשיחא}}", כי אם, הלכה למעשה בפועל ברגע שלאח"ז, כיון ש"מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל (כבר עתה למעלה, ותיכף) יגלה ויבוא משמים" ברגע כמימרא!|[[דבר מלכות (שיחות)|דבר מלכות]] בלק תנש"א}}}}.


==המקור לביטוי==
==המקור לביטוי==
מקור הביטוי הוא בש"ס, במסכת קידושין ובמסכת זבחים. בסוגיות אלו הגמרא דנה בהלכות עם השלכה מעשית בגאולה בלבד{{הערה|במסכת קידושין הגמרא דנה במיתות בית דין, ובמסכת זבחים הגמרא דנה בהלכות פיגול. שתיהם יונהגו רק בגאולה (כשיחזור הסנהדרין ועבודת הקורבנות).}}. פסיקה. שאלה.
מקור הביטוי הוא בש"ס, במסכת סנהדרין ובמסכת זבחים. בסוגיות אלו הגמרא דנה בהלכות שההשלכה המעשית בהם, תהייה רק בגאולה{{הערה|במסכת סנהדרין הגמרא דנה במיתות בית דין, ובמסכת זבחים הגמרא דנה בהלכות פיגול. שתיהם יונהגו רק בגאולה (כשיחזור הסנהדרין ועבודת הקורבנות).}}. בהמשך הסוגיה רב נחמן פוסק דין, ומיד שואלים אליו{{הערה|במסכת סנהדרין השואל הוא רב יוסף, ובמסכת זבחים השואל הוא רבא}}: הלכתא למשיחא?! - כלומר; הרי דין זה יחול רק בביאת המשיח, למה פסקת את הדין עכשיו?


===הסבר השאלה===
הלימוד בדברים שלא נוהגים בזמן הזה, חשובה, או כלשון הגמרא: "דרוש - וקבל שכר"{{הערה|שם}}. לעומת זאת פסיקת ההלכה אינה נצרכת כשאין לה השלכה מעשית. אם כן, בשביל מה להזדקק לפסיקת ההלכה?{{הבהרה|מה הקושי בלפסוק הלכה?}} {{הבהרה|למה הרמב"ם כן פוסק?}}
{{הערות שוליים}}
<includeonly>


הלכה שתהיה מעשית רק בימות המשיח.  
הלכה שתהיה מעשית רק בימות המשיח.  
כלל הוא, שאין פוסקים הלכה בדברים שאינם נוהגים בזמן הזה. אף על פי שעוסקים בדברי תורה גם בדינים שאינם נוהגים בזמן הזה, אין קובעים בהם הלכה במקום שיש מחלוקת. זאת מפני שאין קביעת הלכה באה אלא להורות הלכה למעשה, במה שנוהג עכשיו.  
כלל הוא, שאין פוסקים הלכה בדברים שאינם נוהגים בזמן הזה. אף על פי שעוסקים בדברי תורה גם בדינים שאינם נוהגים בזמן הזה, אין קובעים בהם הלכה במקום שיש מחלוקת. זאת מפני שאין קביעת הלכה באה אלא להורות הלכה למעשה, במה שנוהג עכשיו.  
במשא ומתן התלמודי, במקום שהיה מי שפסק הלכה כדבר שאינו נוהג עכשיו, ותמהו עליו: "הלכתא למשיחא?!".
למשל, רב נחמן פסק הלכה לגבי מיתות בית דין. תמה עליו רב יוסף: "הלכתא למשיחא?". כלומר, להלכה זו נזדקק רק בימות המשיח, כשישובו דיני מיתות בית דין להיות נוהגים.


הרמב"ם פוסק גם הלכתא למשיחא{{דרוש מקור|שיחת ש"פ חוקת תשכ"ג סעיף ב}}
הרמב"ם פוסק גם הלכתא למשיחא{{דרוש מקור|שיחת ש"פ חוקת תשכ"ג סעיף ב}}


==ראב"ע==
==השימוש בימינו==
 
==שימוש בימינו==
הלכה שתהיה בימות המשיח
הלכה שתהיה בימות המשיח


==ספרים בשם זה==
==ספרים בשם זה==
{{הערות שוליים}}
2,381

עריכות

תפריט ניווט