הדלקת נרות חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,862 בתים ,  23 בדצמבר 2016
מ
הגהה
מ (הגהה)
מ (הגהה)
שורה 29: שורה 29:
*כשמניחים את הנרות בפתח יש להניחם מצד שמאל של הפתח (ומה טוב בתוך עובי הפתח{{מקור}}) ולמטה מעשרה טפחים{{מקור}}.
*כשמניחים את הנרות בפתח יש להניחם מצד שמאל של הפתח (ומה טוב בתוך עובי הפתח{{מקור}}) ולמטה מעשרה טפחים{{מקור}}.
*הרבי עודד שהילדים ידליקו בפתח חדרו האישי (כמובן בבטיחות).{{מקור}}
*הרבי עודד שהילדים ידליקו בפתח חדרו האישי (כמובן בבטיחות).{{מקור}}
===הברכה===
*לפני הדלקת הנרות מברכים שני ברכות ברכה ראשונה:{{ציטוט|תוכן=ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר חנוכה.}}
ברכה שניה: {{ציטוט|תוכן=ברוך... מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה}}
*בפעם הראשונה שמדליק מוסיף לאחריהם: {{ציטוט|תוכן=ברוך... מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה}}


===בבית הכנסת===
===בבית הכנסת===
שורה 40: שורה 35:
*כדי להוסיף בהתעוררות של נרות חנוכה - אמר [[הרבי]] שכדאי שתהיה מנורה דלוקה ב[[בית הכנסת]], במשך כל שעות היממה, אם אין חשש כלל שישחקו התינוקות{{הערה|שיחת שבת חנוכה תש"נ.}}.
*כדי להוסיף בהתעוררות של נרות חנוכה - אמר [[הרבי]] שכדאי שתהיה מנורה דלוקה ב[[בית הכנסת]], במשך כל שעות היממה, אם אין חשש כלל שישחקו התינוקות{{הערה|שיחת שבת חנוכה תש"נ.}}.


===החנוכיה===
==ברכות ההדלקה==
לפני הדלקת הנרות מברכים שתי ברכות. הברכה הראשונה:{{ציטוטון|ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר חנוכה}}. הברכה השניה: {{ציטוטון|ברוך... מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה}}.
 
בהדלקה הראשונה מוסיפים ברכה שלישית: {{ציטוטון|ברוך... מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה}}.
 
===הברכות בתורת החסידות===
בברכות הדלקת הנרות, מתבטאת מעלתה המיוחדת של מצות נר חנוכה וההמשכה העליונה הנמשכת על ידה (כדלהלן{{הערה|בפסקא [[#דרגת ההמשכה]].}}):
 
*'''להדליק נר חנוכה''': המילה "להדליק" (עם הכולל) בגימטריא של שלושת השמות (ה[[מילויים]]) [[ע"ב]], [[ס"ג]], [[ב"ן]]. בכך נרמז שהמשכת [[שם הוי"ה]] שבהדלקת הנרות היא המשכה משם [[הוי"ה]] כפי שהוא במילוי האות [[יו"ד]] (שם[[ ע"ב]]), שהוא השם המתלבש ב[[ספירת החכמה]]. ולכן, אומר האריז"ל{{הערה|פרי עץ חיים שער החנוכה}} שבעת הברכה "להדליק נר חנוכה" יש לכוון על המשכת השמות [[ע"ב]] [[ס"ג]] [[מ"ה]] - שכולם נמשכים בשם [[ב"ן]], היא [[ספירת המלכות]], המקבלת מכולם.
 
:ענין זה מראה על מעלתה הגבוהה של ההמשכה שעל ידי נרות חנוכה; שכן בשלושת הרגלים מאירה ההמשכה אך ורק מ[[ספירת החסד]] ומטה, ואילו על ידי נרות חנוכה מאירה ההמשכה מספירת החכמה ולמעלה ממנה{{הערה|שם=דרמ"צ|דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה.}}.
 
*'''שעשה ניסים לאבותינו''': ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות ה[[מידות]] - [[ז"א דאצילות]], על כל פנים בדרך [[מעביר]]; כיוון שכל המשכה צריכה להיות על ידי המידות. אמנם, כדי שיוכלו המידות להשפיע הארה עליונה כזו, עליהן להתרומם ממקומן אל ה[[כתר]], ושם מקבלות השפעה מהמידות שבכתר, ועל ידה בכוחן להאיר.
 
:וזו משמעות הברכה: "'''שעשה נסים'''" - [[נס]], פירושו הגבהה, היינו שהגביה "'''לאבותינו'''" - את המידות, שנקראים אבותינו{{הערה|כיוון ששלושת האבות, [[אברהם]] [[יצחק]] ו[[יעקב]], מקבילים לשלושת המידות העיקריות: [[חסד]] גבורה]] תפארת]].}}; "'''בימים ההם'''" - אל המידות שבכתר, שמקראים "ימים ההם" ו"ימי קדם"{{הערה|"ימים" - כיוון שששת המידות מקבילות לששת הימים שבהם ברא הקב"ה את העולם; וימי "'''קדם'''" על שם היותם נעלות ומרוממות מהמידות שבאצילות.}}, "'''בזמן הזה'''" - ומהמידות שבכתר נמשכת ההארה לספירת המלכות, שהיא שורש ומקור ה[[זמן]]{{הערה|שם=דרמ"צ}}.
 
 
==החנוכיה==
[[קובץ:חנוכי' - הרבי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|החנוכיה בה השתמש בדרך כלל הרבי]]
[[קובץ:חנוכי' - הרבי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|החנוכיה בה השתמש בדרך כלל הרבי]]
{{ערך מורחב|ערך=[[חנוכיה]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[חנוכיה]]}}
שורה 46: שורה 58:
*הציווי "זה א-לי ואנוהו - התנאה לפניו במצות", כולל בנוגע לחנוכה - מנורת חנוכה נאה.
*הציווי "זה א-לי ואנוהו - התנאה לפניו במצות", כולל בנוגע לחנוכה - מנורת חנוכה נאה.


===לשמוע מה הנרות מספרים===
==לשמוע מה הנרות מספרים==
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר פתגם והוראה שהוזכרו על ידי [[הרבי]] פעמים רבות: "צריכים להתבונן ולהקשיב לסיפורם של נרות חנוכה"{{הערה|במקור באידיש: "מ'דארף צוקוקן און צוהערן זיך צו דעם וואס די ליטעלאך דערציילן". שיחת כ"ז כסלו תש"ו, נדפסה בקונטרס דיבר המתחיל "ברוך שעשה לי ניסים", ברוקלין, תשי"א}}. כאשר ילד או ילדה, יבוא לביתו יבקש מההורים והילדים הקטנים יבקשו מאחיהם ואחיותיהם המבוגרים להוסיף ולספר להם, בכל לילה ולילה, ומה טוב - גם בימים, מה הנרות מספרים. ויוסיפו ויספרו לכם עוד יותר בעניני חנוכה בכלל - סיפורים מדברי ימי ישראל שתוכנם הוא שאף עך פי "שאתם המעט מכל העמים", בכל זה "אתה בחרתנו מכל העמים" ו[[הקב"ה]] נתן ל[[בני ישראל]] ה[[תורה]] ומצוותיה{{הערה|1=[http://otzar770.com/library/?nPageNumber=47&cPartLetter=B&nBookId=36 שיחת כ"ו כסלו תשמ"ט], באתר otzar770}}.
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר פתגם והוראה שהוזכרו על ידי [[הרבי]] פעמים רבות: "צריכים להתבונן ולהקשיב לסיפורם של נרות חנוכה"{{הערה|במקור באידיש: "מ'דארף צוקוקן און צוהערן זיך צו דעם וואס די ליטעלאך דערציילן". שיחת כ"ז כסלו תש"ו, נדפסה בקונטרס דיבר המתחיל "ברוך שעשה לי ניסים", ברוקלין, תשי"א}}. כאשר ילד או ילדה, יבוא לביתו יבקש מההורים והילדים הקטנים יבקשו מאחיהם ואחיותיהם המבוגרים להוסיף ולספר להם, בכל לילה ולילה, ומה טוב - גם בימים, מה הנרות מספרים. ויוסיפו ויספרו לכם עוד יותר בעניני חנוכה בכלל - סיפורים מדברי ימי ישראל שתוכנם הוא שאף עך פי "שאתם המעט מכל העמים", בכל זה "אתה בחרתנו מכל העמים" ו[[הקב"ה]] נתן ל[[בני ישראל]] ה[[תורה]] ומצוותיה{{הערה|1=[http://otzar770.com/library/?nPageNumber=47&cPartLetter=B&nBookId=36 שיחת כ"ו כסלו תשמ"ט], באתר otzar770}}.


שורה 67: שורה 79:


===דרגת ההמשכה===
===דרגת ההמשכה===
דרגת ההמשכה כפי שהוא ב[[שם הוי"ה]] הוא המשכה משם [[הוי"ה]] כפי שהוא במילוי האות [[יו"ד]] (שם[[ ע"ב]]), שלכן אומר האריז"ל{{הערה|פרי עץ חיים שער החנוכה}} שבעת הברכה להדליק נר חנוכה יש לכוון על המשכת שם [[ע"ב]] [[ס"ג]] [[מ"ה]] בשם [[ב"ן]], (מילוי השם באות יו"ד מבטא את דרגתו הגבוהה של הגילוי האלוקי הנמשך בשם זה, בניגוד להמשכה הרגילה שנמשך משם מ"ה שהוא במילוי האות [[אל"ף]] שלמרות שגם הוא מורכב משני יו"דין אבל סוף סוף מבטא צמצום ביחס ליו"ד הגלוי).{{הערה|שם=דרמ"צ|דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה.}}


בהמשכת האור כפי שהוא בעניין ה[[ספירות]] כמה עניינים:
בהמשכת האור כפי שהוא ב[[ספירות]] כמה עניינים:


:עיקר ההמשכה הוא המשכת פנימיות האור של [[ספירת החכמה]] שיתגלה בחכמה וממנו באמצעות [[ספירת הוד]] ב[[ספירת המלכות]] שהוא מקור חיות העולם והקליפות, ובדרך ממילא יתבטלו הקליפות המחשיכים על חיצוניות החכמה. בדרגות גבוהות יותר המשכת פנימיות החכמה עניינה שנמשך מקור החכמה הוא [[חכמה סתימאה]] שב[[כתר]].
:עיקר ההמשכה הוא המשכת פנימיות האור של [[ספירת החכמה]] שיתגלה בחכמה וממנו באמצעות [[ספירת הוד]] ב[[ספירת המלכות]] שהוא מקור חיות העולם והקליפות, ובדרך ממילא יתבטלו הקליפות המחשיכים על חיצוניות החכמה. בדרגות גבוהות יותר, המשכת פנימיות החכמה עניינה שנמשך מקור החכמה, שהוא [[חכמה סתימאה]] שב[[כתר]].


:אלא שגילוי זה מחכמה סתימאה אינו יכול להמשך ולהתגלות ללולא יהיה איזה הארה שתכריח ותפעל בחכמה סתימאה את עניין הגילוי{{הערה|דרך מצוותיך שם: "כי גם כדי שיהיה אור החכמה סתימאה נמשך למטה צריך לזה המשכת כח מא"ס ב"ה, מאחר שהיא בעצם בבחי' העלם עד שנקרא: שכל הנעלם מכל רעיון".}}, פעולה זו נעשית על ידי גילוי נעלה יותר מ[[עתיק יומין]] המתגלה בחכמה סתימאה דרך הארת פנים מדרגת [[ואמת]] שב[[אריך אנפין]].
:אלא שחכמה סתימאה מצד עצמה היא בהעלם שאינו יכול לבוא בגילוי, וכדי שתוכל להמשך ולהתגלות - הוא על ידי הארה ממקום עליון יותר, שתכריח ותפעל בחכמה סתימאה את עניין הגילוי{{הערה|דרך מצוותיך שם: "כי גם כדי שיהיה אור החכמה סתימאה נמשך למטה צריך לזה המשכת כח מא"ס ב"ה, מאחר שהיא בעצם בבחי' העלם עד שנקרא: שכל הנעלם מכל רעיון".}}. וענין זה נעשה על ידי גילוי מ[[עתיק יומין]] המתגלה בחכמה סתימאה, דרך הארת פנים מדרגת [[ואמת]] שב[[אריך אנפין]].


:אולם ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות המדות - [[ז"א דאצילות]] על כל פנים בדרך [[מעביר]], ולכן בשביל המשכה זו מרוממות המדות לקבל את הגילוי למעלה מדרגתם ולמעלה אפי יותר מ[[חב"ד]] עד דרגת הכתר ומקבלים משם את השפעת החכמה, ושוב ממשיכים אותה במלכות.
:אולם ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות המדות - [[ז"א דאצילות]] על כל פנים בדרך [[מעביר]], ולכן בשביל המשכה זו מרוממות המדות לקבל את הגילוי למעלה מדרגתם ולמעלה אפי יותר מ[[חב"ד]] עד דרגת הכתר ומקבלים משם את השפעת החכמה, ושוב ממשיכים אותה במלכות (כדלעיל{{הערה|בפסקה [[#הברכות בתורת החסידות]].}}).


המשכות אלו מתבטאים במצווה: השמן עניינו מקור החכמה ([[מים]] הם חכמה (בניגוד ליין שהוא בינה), ושמן שצף על גבי מים הוא מקור החכמה), אולם השמן מצד עצמו הוא חשוך ואינו מאיר, מצוות הדלקת הנר עניינה הפעולה בחכמה סתימאה להאיר, והוא על ידי המשכת עתיק במקור החכמה. וברכת שעשה ניסים לאבותינו  מבטאת את עליית המדות המרומזים ב[[אבות|אבותינו]] שהם נגד הספירות [[חג"ת]] שנעשה להם נס ועליה עד לדרגת "שעשה" שעניינה הגילוי [[ש"ע נהורין]] המתגלים מעתיק יומין.{{הערה|שם=דרמ"צ}}
המשכות אלו מתבטאים במצווה: השמן עניינו מקור החכמה ([[מים]] הם חכמה (בניגוד ל[[יין]] שהוא [[בינה]]), ושמן שצף על גבי מים הוא מקור החכמה), אולם השמן מצד עצמו הוא חשוך ואינו מאיר, מצוות הדלקת הנר עניינה הפעולה בחכמה סתימאה להאיר, והוא על ידי המשכת עתיק במקור החכמה.


אופן התגלות האור הוא באופן [[מקיף]], לפי שההמשכה ממקום נעלה ביותר. לכן נמשכת רק דרך ספירת ההוד ולנבראים המקבלים אין בה השגה (ואינו אוסר את היום במלאכה כי אם בשעה שהנרות דולקים), ורק באופן של [[הודאה]] וביטול.{{הערה|שם=דרמ"צ}} והיות ומטרת ההמשכה הוא ביטול החיצונים זה נעשה ביותר על ידי המקיפים דווקא.{{הערה|תורה אור לד, א ואילך.}}
אופן התגלות האור הוא באופן [[מקיף]], לפי שההמשכה ממקום נעלה ביותר. לכן נמשך אור זה רק דרך [[ספירת ההוד]] - היינו שלנבראים המקבלים אין בו השגה (ואינו אוסר את היום במלאכה כי אם בשעה שהנרות דולקים), ורק באופן של [[הודאה]] וביטול{{הערה|שם=דרמ"צ}}. כמו כן, היות ומטרת ההמשכה הוא ביטול החיצונים, זה נעשה ביותר על ידי המקיפים דווקא{{הערה|תורה אור לד, א ואילך.}}.


==דיני ההדלקה בתורת החסידות==
==דיני ההדלקה בתורת החסידות==

תפריט ניווט