שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,855 בתים ,  13:33, 23 בדצמבר 2016
קיצרתי בסוף (במקום שאמרו להאריך..)
==משמעות הנס ברוחניות==
===המלחמה===
בחסידות מובא (כנ"ל), שעיקר המלחמה מבאור כי קליפת יוון מהותה חכמה דקליפה. ומטרתם הייתה לטמאות את הקדושה שבחכמת התורה. ולכן עיקר רצונם היה לבטל את ה[[אמונה]] של היהודי ואת [[עיקרי הדת|יסודות התורה]] שאינם מושתתים על הביטול והקבלת שכל. ובעבודת ה' הפריע להם רגש ה[[קבלת עול ]] מלכות שמים, וכפי שמודגש גם בנוסח "ועל הניסים": שרצונם היה "להשכיחם תורת'''ך''', ולהעבירם מ'''חוקי רצונך'''", שהפריע להם הביטול לה' שלמעלה משכל האדם.
עיקר העניין של המצוות שלמעלה משכלה האדם הוא בעיקר בעניין של טומאה וטהרה שהוא למעלה מהשכל, וכמו שכותב הרמב"ם{{הערה|הלכות מקוואות פ' יא, הל' יב.}} ש"לא המת מטמא ולא המים מטהרין, אלא חוקה חקקתי, גזירה גזרתי, ואין לך רשות להרהר".טומאת השמנים בבית המקדש היה ביטוי לרצונם זה לעקור את האמונה והביטול שמעל השכל (וכמה נקודות בזה):
והביטוי למלחמתם של היוונים היתה בכך שהם טמאו את כל השמנים(א) הפריע להם דווקא הדלקת המנורה בשמן. ומשמעות הדבר היא: "[[שמן]]" עניינו הוא החכמה שבנפשחכמה, וזה שהם טימאו והיוונים להיותם חכמה דקליפה התנגדו בעיקר לעניין השמן. (ב) אולם מסיבה זו אכן לא שפכו את השמנים מורה , לפי שרצונם לא היה בביטול החכמה אדרבה להיותם בדרגת החכמה הכירו במעלת העמקות וההפלאה של חכמת התורה, אלא שרצונם היה שחכמת התורה תהיה כחמתם המיוסדת רק על כך שהם שכל אנושי. (ג) ולכן גם ההפרעה נעשתה בצורה של טומאה. טומאה וטהרה הן חוקים שאינם מיוסדים על השכל, וכמו שכותב הרמב"ם{{הערה|הלכות מקוואות פ' יא, הל' יב.}} ש"לא רצו לשנות את הדבר עצמוהמת מטמא ולא המים מטהרין, אלא לשנות את התפיסה שלו. והיינוחוקה חקקתי, גזירה גזרתי, ואין לך רשות להרהר", שהם רצו להשוות את ולכן הביטוי למלחמתם בחכמה דקדושה היה על ידי פגם בעניין שמעלה מהשכל ולא בענייני השכל האלקי עם שאר החכמות החיצוניות, שהיא גם כן תהיה נתונה לשליטת שכל האדםשבתורה עצמה.{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ב בהוספות לחנוכה ס"ד-ה.}}.
והיינו, שגם כאשר לומדים תורה===הנצחון===בכדי לנצח את היוונים היה דרוש לחשמונאים גילוי אלוקי וכח נעלה ביותר. טעם הדבר, אלא שנותנים מקום גם לחכמה יוונית (בתוך היכל היות וחכמת התורה)מצד עצמה לא יכלה לעמוד נגדם שהרי בטומאתם הם הצליחו לטמאות את השמנים, זוהי טומאהכלומר, וצריך למסור על כך לפגום בקדושת התורה. את הנפש{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק המשכה זו פעלו הלוחמים - חשמונאים - שעל ידי מסירות נפשם שלמעלה משכל התורה פעלו והמשיכו אור אלוקי נעלה בחכמה דקדושה שבכחה תתבטל ההשפעה והטומאה של חכמה דקליפה. המשכה זו והתוצאה שעל ידה - ביטול חכמה דקליפה - מתבטאים בנס פך השמן ובשני השלבים שבו; א. מציאת הפך חתום בחותמו של הכהן גדול. ב בהוספות לחנוכה ס"ד-ה.}}שהדליקו ממנו שמונה ימים:והביאור:
===הנצחון===וזה היה הנס, שמצאו א. "כד שמן חתום בחותמו של כהן גדול": "פך שמן" רומז על החכמה אמנם היא בבחינה שהיא חתומה בחותם המוכיח כי אין בכוחם של היוונים לטמאות שמן זה{{הערה|דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה. דף עב, א.}} היות והוא מפנימיות החכמה שעליה נאמר "שמן משחת קדש", שזוהי הדרגא של "קדש" שלמעלה (מחכמה) ומהעולם וסדר ההשתלשלות. ולכן לא רק שאין ליוונים אפשרות לשלוט בזה, אלא להיפך, שה"שמן משחת קודש" מנצח ומבטל את קליפת יוון לגמרי{{הערה|לקוטי שיחות חלק כו עמ' 246.}}.
ה"פך שמן" הוא הבחינה ולכן החותם היה חותם של "שמן משחת קדש"[[כהן גדול]], היות ודרגת הכהן גדול רומז על חסד עליון (שמעל החכמה) שב[[דיקנא]] ד[[אריך אנפין]], ושרשו נמשך מ[[מוחא סתימאה]] שהוא פנימיות החכמה, שזוהי הדרגא שכנגד דרגה זו אין לחכמה דקליפה שליטה. ובעבודת ה' עניינו של "קדש" הכהן גדול הוא שהוא ממשיך [[אהבה רבה|אהבת ה']] שלמעלה (מחכמה) ומהעולם וסדר ההשתלשלותמטעם ודעת. ולכן לא רק שאין ליוונים אפשרות לשלוט בזה{{הערה|תורה אור מא, אלא להיפך, שהא ושם ג. שערי אורה ד"שמן משחת קודש" מנצח ומבטל ה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaam/orah/2/42b.htm כי אתה נרי פרק יז]}} והיות המשכת האור מדרגה גבוהה זו היא באופן של [[מקיף]] לכן היא במטלת את קליפת יוון לגמרייניקת החיצונים{{הערה|לקוטי שיחות חלק כו עמ' 246[http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/10/34a.htm תורה אור לד, א].}}.
והכח להמשיך את השמן הזהעניין זה גם בא לביטוי בכהן גדול עצמו, לאחר שנטמאו כל השמנים, הוא על ידי הכהן הגדול ש"תפארתו וכבודו שיהי' יושב במקדש כל היום כו' ויהיה ביתו בירושלים (יראה שלם) ואינו זז משם"{{הערה|רמב"ם בהל' כלי המקדש פ' ה, הל' ז.}}. שעניינו של הכהן הגדול הוא נקודת היהדות שבאדם - ה[[יחידה]] שבנפש, שכנגדה אין לעומת זה, ולכן היא תמיד בשלימות, וממנה באה הביטול לה', עד כדי מסירות נפש, שהיא למעלה מטעם ודעת לגמרי.
והתעוררות זו (גם קודם שבא לידי נסיון), באה על ידי ההתקשרות בכהן הגדול (יחידה) שבכללות, שהוא ראש אלפי ישראל, כיוון שהוא יושב כל היום במקדש ואינו זז משלמות היראה, והוא נותן לכל אחד ואחד מהמתקשרים בו פך של שמן שממנו הוא יוכל להאיר את נר נשמתו אף שטמאו מתחלה את השמנים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל עמ' 298.}}. וזה היה הנס - שמצאו וגילו את המסירות נפש שלמעלה מטעם ודעת על ידי החשמונאים - "כהניך הקדושים", ובכח זה הם ניצחו את היוונים{{הערה|לקוטי שיחות חלק לה שיחה לוישב-חנוכה ס"ז.}}.
 
ב. "הדליקו ממנו שמונה ימים"
 
שמונה רומז על הגילויים של ימות המשיח -גילוי [[פנימיות עתיק]], כמו"כ הגילוי של שמן משחת קודש האיר בשמונה ימים הרומז על כל הכוחות שביטל את היניקה של קליפה בכל דרגה ודרגה.
==לקריאה נוספת==
5,403

עריכות

תפריט ניווט