נס פך השמן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,644 בתים ,  23 בדצמבר 2016
מ
(תמונה)
שורה 81: שורה 81:


==משמעות הנס ברוחניות==
==משמעות הנס ברוחניות==
==משמעות הנס ברוחניות==
===המלחמה===
בחסידות מובא (כנ"ל), שעיקר המלחמה הייתה על הביטול והקבלת עול מלכות שמים, וכפי שמודגש גם בנוסח "ועל הניסים": "להשכיחם תורת'''ך''', ולהעבירם מ'''חוקי רצונך'''", שהפריע להם הביטול לה' שלמעלה משכל האדם.
עיקר העניין של המצוות שלמעלה משכלה האדם הוא בעיקר בעניין של טומאה וטהרה שהוא למעלה מהשכל, וכמו שכותב הרמב"ם{{הערה|הלכות מקוואות פ' יא, הל' יב.}} ש"לא המת מטמא ולא המים מטהרין, אלא חוקה חקקתי, גזירה גזרתי, ואין לך רשות להרהר".
והביטוי למלחמתם של היוונים היתה בכך שהם טמאו את כל השמנים. ומשמעות הדבר היא: "שמן" עניינו הוא החכמה שבנפש, וזה שהם טימאו את השמנים מורה על כך שהם לא רצו לשנות את הדבר עצמו, אלא לשנות את התפיסה שלו. והיינו, שהם רצו להשוות את השכל האלקי עם שאר החכמות החיצוניות, שהיא גם כן תהיה נתונה לשליטת שכל האדם.
והיינו, שגם כאשר לומדים תורה, אלא שנותנים מקום גם לחכמה יוונית (בתוך היכל התורה), זוהי טומאה, וצריך למסור על כך את הנפש{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ב בהוספות לחנוכה ס"ד-ה.}}.
===הנצחון===
וזה היה הנס, שמצאו "כד שמן חתום בחותמו של כהן גדול":
ה"פך שמן" הוא הבחינה של "שמן משחת קדש", שזוהי הדרגא של "קדש" שלמעלה (מחכמה) ומהעולם וסדר ההשתלשלות. ולכן לא רק שאין ליוונים אפשרות לשלוט בזה, אלא להיפך, שה"שמן משחת קודש" מנצח ומבטל את קליפת יוון לגמרי{{הערה|לקוטי שיחות חלק כו עמ' 246.}}.
והכח להמשיך את השמן הזה, לאחר שנטמאו כל השמנים, הוא על ידי הכהן הגדול ש"תפארתו וכבודו שיהי' יושב במקדש כל היום כו' ויהיה ביתו בירושלים (יראה שלם) ואינו זז משם"{{הערה|רמב"ם בהל' כלי המקדש פ' ה, הל' ז.}}. שעניינו של הכהן הגדול הוא נקודת היהדות שבאדם - ה[[יחידה]] שבנפש, שכנגדה אין לעומת זה, ולכן היא תמיד בשלימות, וממנה באה הביטול לה', עד כדי מסירות נפש, שהיא למעלה מטעם ודעת לגמרי.
והתעוררות זו (גם קודם שבא לידי נסיון), באה על ידי ההתקשרות בכהן הגדול (יחידה) שבכללות, שהוא ראש אלפי ישראל, כיוון שהוא יושב כל היום במקדש ואינו זז משלמות היראה, והוא נותן לכל אחד ואחד מהמתקשרים בו פך של שמן שממנו הוא יוכל להאיר את נר נשמתו אף שטמאו מתחלה את השמנים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל עמ' 298.}}. וזה היה הנס - שמצאו וגילו את המסירות נפש שלמעלה מטעם ודעת על ידי החשמונאים - "כהניך הקדושים", ובכח זה הם ניצחו את היוונים{{הערה|לקוטי שיחות חלק לה שיחה לוישב-חנוכה ס"ז.}}.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==

תפריט ניווט