נס פך השמן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,477 בתים ,  23 בדצמבר 2016
מ
מ (תקלדה)
שורה 58: שורה 58:


==קביעת הזכרון לנס==
==קביעת הזכרון לנס==
הגמרא אומרת במענה לשאלה "מאי חנוכה?" - "על איזה נס קבעו" את היום טוב - שהיה זה בהמשך לנס פך השמן, ולכן חכמים קבעו ועשו ימים אלו ל"ימים טובים בהלל והודאה".


{{הערות שוליים}}
===ימי הלל===
ישנה קושיא ידועה, מפני מה לא קבעו את היום טוב על המלחמה אלא (רק) על נס השמן, והרי לכאורה "עשו מהטפל עיקר"{{הערה|לשון [[אדמו"ר האמצעי]] ב[[שערי אורה]] כב, א.}}?
 
לפי הרמב"ם ישנה חלוקה בין קביעת ימים אלו כימי שמחה - שזה היה מפני הנצחון במלחמה, לבין קביעתם כימי הלל והודאה - שזה מפני נס השמן. והיינו, ששמחה שייכת בעניינים שקשורים לגוף{{הערה|כמו שכתוב "אין שמחה אלא בבשר .. ביין".}}, ולכן ימי השמחה נקבעו על נצחון המלחמה. אבל על הנצחון הרוחני - על הדלקת נרות המערכה, נקבעו ימי הלל{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק י שיחה לחנוכה.}}.
 
===עיקר החג===
אפילו שהנצחון הגשמי הוא הקדמה וסיבה לנצחון הרוחני (מכיוון שללא המלחמה הגשמית לא היו יכולים לנצח במלחמה הרוחנית, ולא היה כלל נס הנרות), מכל מקום, כאשר ישנו כבר הנס הרוחני, הגשמי כלל איננו תופס מקום לעומתו. מכיוון שלעומת אור אלקי שלמעלה מגדר הבריאה, אין לשום דבר גשמי נתינת מקום.
 
ולכן בכל מקום שמדובר על נס פך השמן לא מוזכר כלל נצחון המלחמה (אם לא בדרך אגב וכהקדמה). וזוהי הסיבה שהטעם שמביאה הגמרא הוא רק נס הנרות, ולכן גם ב"[[הנרות הללו]]" לא מזכירים את נצחון המלחמה.
 
ולעומת זאת, כאשר מזכירים בתפילה על נצחון המלחמה ב"[[ועל הניסים]]", לא מזכירים מאומה אודות נס השמן{{הערה|כנ"ל בפסקה [[#טעם הנס]].}}, כיוון שאילו יזכירו אותו, לא יהיה אפשר להזכיר את הנס של המלחמה{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק כה שיחה לחנוכה סעיף ז.}}.
 
{{הערות שוליים|טורים=כן}}
[[קטגוריה:חנוכה]]
[[קטגוריה:חנוכה]]

תפריט ניווט