מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
(←מקור) |
|||
שורה 68: | שורה 68: | ||
==עניינו בד' הדרגות== | ==עניינו בד' הדרגות== | ||
''למען דעת, תשי"ג'' | |||
כמבואר לעיל עיקר עניין הייחוד בעולמות הוא מצד שכח הצמצום הפועל בעולמות הוא כלול בכח הגילוי (גבורה הכלולה בחסד), מסיבה זו הגבורה אינה מעלימה באמת רק מצד הנבראים ולא מצד הבורא (כשפם שצמצום שכל הרב אינו מעלים על הרב עצמו). ויתירה מכך, גם מצד הנבראים עובדה זו מסייעת שבכוחם לקבל את הגילוי המלא בסופו של דבר (כתלמיד העומד על דעת רבו אחרי 40 שנה). | |||
אחת הביטויים העיקריים לעניין זה הוא ב[[אור הממלא כל עלמין]], שהוא האור המוגבל שמאיר בעולמות והוא מדוד ומוגבל לפי ערכם כביכול. שלאחרי היסוד האמור מובן שגם לאחרי צמצומו, הגבלתו והמשכתו בעולמות, מכיוון שההגבלה היא מצדו וה' הוא אלקים, לכן "הוא הסובב הוא הממלא" כלומר באור הממלא עצמו מאיר ונמצא אור הסובב. ומצד התאחדותו עם אור הסובב לכן בכוחו לפעול בעולמות עניינים כאלו (למשל: התהוות [[יש מאין]]) שבעצם הם רק בכוחו של אור הסובב.{{הערה|דרך מצוותיך מצוות אחדות ה' פרק ב.}} | |||
לפעמים מבואר עניין זה על אור הקו ביחס לאור אין סוף שלפני הצמצום שנמשך בו מכח העצמות שהוא לבדו בכוחו ויכלתו לברוא יש מאין ואפס המוחלט.(בשיחות הרבי בתשמ"ג העוסקים בצמצום כפשוטו, ראה גם מכתב בעניין השגחה פרטית) | |||
*למעלה מאצילות = צמצום הראשון, והפרסאות. | *למעלה מאצילות = צמצום הראשון, והפרסאות. | ||
*אצילות = אורות וכלים. | *אצילות = אורות וכלים. |