1,370
עריכות
יעקב בן שמואל (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה תגית: עריכה ממכשיר נייד |
יעקב בן שמואל (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה תגית: עריכה ממכשיר נייד |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
הספר '''תפילין של ימות המשיח''' הינו ספר המסביר את עניינה של מצוות [[תפילין]] בכלל ואת חשיבות הנחת ד' זוגות [[תפילין]] בפרט. | הספר '''תפילין של ימות המשיח''' הינו ספר המסביר את עניינה של מצוות [[תפילין]] בכלל ואת חשיבות הנחת ד' זוגות [[תפילין]] בפרט. | ||
==תוכן== | ==תוכן הספר== | ||
===השיטות=== | |||
הספר סוקר את את עניינם של ארבעת השיטות בעניין הנחת התפילין: | |||
שיטת [[ | '''שיטת [[רש"י]]''': {{הערה|כפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, [[הרמב"ם]], ה[[רשב"א]], רבינו יונה, [[הרמב"ן]], [[הבית יוסף]], מגדל עוז, מהרי"ל ועוד.}} סדר הפרשיות הינו כסדר כתיבתם בתורה (קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) וסדר כתיבתם הוא מצד ימין של הקורא, היינו של אדם שנמצא מול המניח. | ||
שיטה זו היא השיטה הנהוגה כיום להלכה. | |||
שיטת [[ | '''שיטת [[רבינו תם]]''' {{הערה|כפי דעת ר"ת סוברים גם: רב שרירא גאון, רב האי גאון, רבינו חננאל, ר"י טוב עלם, [[הרי"ף]], הר"י ברצלוניח, האשכול.}}: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, וסדר הכתיבה הוא מימין הקורא. | ||
רבים נוהגים להדר ולהניח גם תפילין דר"ת. | |||
'''שיטת השימושא רבא'''{{הערה|ישנה מחלוקת מהי דעת השימושא רבא והרבי מכריע כך.}}: הסדר הוא כפי סדרם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע), כשיטת רש"י אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח. | |||
הספר מבוסס בעיקר על שיחת יום י | חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין - מוסיפים בתפילין עוד הרבה 'תגין' מעל האותיות. ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ). אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות.{{הערה| בדבר זהותו של השימושא רבא אומר הרבי שהשימושא רבא הינו רב שר שלום המיוחס לשר שלום גאון.}} | ||
'''שיטת [[הראב"ד]]''': סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, כשיטת ר"ת, אך סדר הכתיבה הוא מימין המנוח. אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות. | |||
כיום מניחים שני זוגות אלו יחידי סגולה בלבד. | |||
===סיבת המחלוקת=== | |||
המחלוקת ביניהם תלויה בהסברת [[ברייתא]] ב[[גמרא]] ב[[מנחות]]{{הערה|דף ל"ד ע"ב, ל"ה ע"א.}}: "תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן". | |||
===מבנה הספר=== | |||
הספר מחולק לחמישה חלקים: חלק א': על ה[[תפילין]] בכללותם - מצוות ה[[תפילין]], הבתים, הפרשיות, ועל ההכנות ל[[מצווה]]. חלק ב: ד' השיטות: הסברת שיטתם ושורש מחלוקתם. חלק ג': ד' השיטות למעשה: סדר הנחם, מעלתן והדרישות הרוחניות להנחתן, צדיקים וחסידים שהניחו אותם. התפנית ביחסו של הרבי להנחתן, חידושים בשיחות הרבי בשנים האחרונות {{הערה| בעיקר: ש"פ ואתחנן תשמ"ט (בר"ד, בתוכן קצר, ובהשלמות לשיחה המוגהת) תרומה תשנ"ב. לאחר ש"פ ואתחנן תשמ"ט, כתב מחבר הספר הרב [[זימרוני זליג ציק]] ל[[רבי]] פתק, ובו שאל האם לאור דברי הרבי צריך הוא להניח 4 זוגות תפילין. מענה הרבי היה: "שייך למשפיע שלו שי' בארה"ק אזכיר על הציון"(לאחמ"כ אכן שאל את המשפיע שלו ר' [[מענדל פוטרפס]] והורה לו להניחם).}} חלק ד': ביאורים עפ"י חסידות לד' הזוגות. חלק ה: תוספות: הרחבת מושגים והערות, רמזים, דברים במעלת ה[[תפילין]] ועוד. לספר נוספו נספחים והערות. | |||
הספר מבוסס בעיקר על שיחת יום י' שבט השי"ת {{הערה|נדפסה בליקו"ש כרך ב' ע' 597}} | |||
מטרת הספר הינה להסביר את עניינם של ד' הזוגות ולא פסיקה הלכתית. | מטרת הספר הינה להסביר את עניינם של ד' הזוגות ולא פסיקה הלכתית. |
עריכות