בית המוקד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 403 בתים ,  28 ביוני 2021
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "שינה " ב־"שינה ")
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
'''בית המוקד''', הוא השער השלישי מ[[שערי העזרה]]. שער זה היה מצד צפון.
{{לעריכה|צמוד לדברי המשניות ללא התאמה נדרשת}}
'''בית המוקד''', הוא בית גדול לשימושים שונים עבור ה[[כהנים]] העובדים ב[[בית המקדש]], שהיה בנוי בצידה הצפוני של [[העזרה]] ב[[בית המקדש השני]].


== צורת בית המוקד ==
== צורת בית המוקד ==
שורה 9: שורה 10:
== [[שינה]] בלשכת בית המוקד ==
== [[שינה]] בלשכת בית המוקד ==


זקני בית האב שהיו צריכים לעבוד ביום המחרת היו ישנים בתוך המטות הנ"ל, שם לא היתה קדושת [[בית המקדש]] חלה, אבל על הרובדין אין לישון כיון שהם בתוך היקף בית המקדש.  
זקני בית האב שהיו צריכים לעבוד ביום המחרת היו ישנים בתוך המטות הנ"ל, שם לא הייתה קדושת [[בית המקדש]] חלה, אבל על הרובדין אין לישון כיון שהם בתוך היקף בית המקדש.  


בלשכת בית המוקד היו שומרים את מפתחות בית המקדש. בור היה שם אמה על אמה בלשכת בית המוקד, וטבלא של שיש מעל אותו מקום, וטבעת היתה קבועה בטבלא כדי להגביהה.  
בלשכת בית המוקד היו שומרים את מפתחות בית המקדש. בור היה שם אמה על אמה בלשכת בית המוקד, וטבלא של שיש מעל אותו מקום, וטבעת הייתה קבועה בטבלא כדי להגביהה.  


כאשר הגיע זמן הנעילה הגביה את הטבלא על ידי הטבעת, נוטל את המפתחות מן השלשלת שהיתה קבועה בטבלא מצידה התחתון בתוך הבור, הכהן נעל מפבנים את שערי [[העזרה]]. כאשר גמר לנעול החזיר את המפתחות למקומם תחת הטבלא ונותן עליו את כסותו, וישן על גבי הטבלא.
כאשר הגיע זמן הנעילה הגביה את הטבלא על ידי הטבעת, נוטל את המפתחות מן השלשלת שהייתה קבועה בטבלא מצידה התחתון בתוך הבור, הכהן נעל מפבנים את שערי [[העזרה]]. כאשר גמר לנעול החזיר את המפתחות למקומם תחת הטבלא ונותן עליו את כסותו, וישן על גבי הטבלא.


אם אירע לאחד בתוך שינתו מקרה אשר הוא מחויב טבילה, יוצא הוא ב"מסיבה" (עמוד של בנין שעולים ויורדים בו דרך גלגול) תחת [[הבירה]], ונרות דולקין לו מכאן ומכאן, עד שהגיע לבית הטבילה.
אם אירע לאחד בתוך שינתו מקרה אשר הוא מחויב טבילה, יוצא הוא ב"מסיבה" (עמוד של בנין שעולים ויורדים בו דרך גלגול) תחת [[הבירה]], ונרות דולקין לו מכאן ומכאן, עד שהגיע לבית הטבילה.


כמו כן היה שם "בית הכסא של כבוד", שהיה מכונה כך מפני שהיתה בו הנהגה מכובדת ומיוחדת: כדי שלא יאלץ הנכנס לשאול "האם מישהו שם", וכך יאלץ השוהה בפנים - במקרה שיש שם אדם - להשיב ולדבר בבית הכסא, דבר שאינו ראוי, על כן עשו בו סימן: מצאו נעול - יודע שיש שם אדם. מצאו פתוח - בידוע שאין שם אדם.
כמו כן היה שם "בית הכסא של כבוד", שהיה מכונה כך מפני שהייתה בו הנהגה מכובדת ומיוחדת: כדי שלא יאלץ הנכנס לשאול "האם מישהו שם", וכך יאלץ השוהה בפנים - במקרה שיש שם אדם - להשיב ולדבר בבית הכסא, דבר שאינו ראוי, על כן עשו בו סימן: מצאו נעול - יודע שיש שם אדם. מצאו פתוח - בידוע שאין שם אדם.


על אף שאינו טהור עד שיאיר היום, ויש איסור מדרבנן{{הערה|1=כך מפרש המפרש במסכת תמיד שם, וכדעת התוס' ביבמות ז, ב, אך לרש"י שם שזה מדאורייתא קשה.}} ש"טבול יום אל יכנס למחנה לויה", לא הטריחוהו חכמים ללכת ולצאת משם, הואיל ולילה הוא, ולכן עד שיאיר היום מותר לו לחזור לאחיו הכהנים עד פתיחת השערים לפני אור היום ואז הולך לו.{{הערה|1=כ"ז במסכת תמיד, פ"א מ"א, וכן במדות פ"א משנה ח-ט.}}
על אף שאינו טהור עד שיאיר היום, ויש איסור מדרבנן{{הערה|1=כך מפרש המפרש במסכת תמיד שם, וכדעת התוס' ביבמות ז, ב, אך לרש"י שם שזה מדאורייתא קשה.}} ש"טבול יום אל יכנס למחנה לויה", לא הטריחוהו חכמים ללכת ולצאת משם, הואיל ולילה הוא, ולכן עד שיאיר היום מותר לו לחזור לאחיו הכהנים עד פתיחת השערים לפני אור היום ואז הולך לו.{{הערה|1=כ"ז במסכת תמיד, פ"א מ"א, וכן במדות פ"א משנה ח-ט.}}
שורה 47: שורה 48:


הגיעו אלו ואלו אומרין שלום הכל שלום, והעמידו עושי חביתין לעשות חביתין.  
הגיעו אלו ואלו אומרין שלום הכל שלום, והעמידו עושי חביתין לעשות חביתין.  
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://www.temple.org.il/single-post/2018/05/13/-d7-91-d7-99-d7-aa-d7-94-d7-9e-d7-95-d7-a7-d7-93 בית המוקד]''', באתר מכון המקדש
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:הר הבית]]
[[קטגוריה:הר הבית]]
{{הר הבית}}
{{הר הבית}}

תפריט ניווט