שינה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 493 בתים ,  4 בנובמבר 2016
עריכה
(עריכה)
(עריכה)
שורה 1: שורה 1:
'''שינה''' ('''דורמיטא''' ב[[ארמית]]) היא מצב בו גוף האדם נמצא במנוחה והחיות הגלויה של הגוף מסתלקת ממנו. בזמן השינה המודע של האדם (השכל שלו) אינו מתגלה בשיא כוחו (אלא באופן של "[[מקיף]]"), ורק תת ההכרה של האדם מתגלה. במהלך השינה הגוף מתרענן וצובר כוחות למשך היום הבא. כחלק מהתרעננות זאת מופיעים גם ה[[חלומות]].
'''שינה''' ('''דורמיטא''' ב[[ארמית]]) היא מצב בו גוף האדם נמצא במנוחה והחיות הגלויה של הגוף מסתלקת ממנו. בזמן השינה המודע של האדם (השכל שלו) אינו מתגלה בשיא כוחו (אלא באופן של "[[מקיף]]"), ורק תת ההכרה של האדם מתגלה. במהלך השינה הגוף מתרענן וצובר כוחות למשך היום הבא. כחלק מהתרעננות זאת מופיעים גם ה[[חלומות]].
בתורת [[הקבלה]] ו{{קח|תורת|החסידות}} "דורמיטא" מכנה מצב בו פנימיות התחתון עולה למעלה, ובכך משאירה למטה רק את החיצוניות.
==בהלכה==
קודם השינה נוהגים לומר [[קריאת שמע שעל המיטה]] ו[[ברכת המפיל]], ולאחריהן אין לדבר. [[הרמב"ם]] כתב בספרו{{הערה|הלכות דעות פרק ד הלכה טז.}} שצריך להתפנות לפני השינה ולאחריה.
מקובל מפי חסידים שלפני השינה מקפידים על סדר של [[מעשה דיבור ומחשבה]]: מכינים [[נטילת ידיים]] על יד המיטה - [[מעשה]], אומרים קריאת שמע שעל המיטה - [[דיבור]], ולאחר ברכת המפיל חושבים [[תניא בעל פה]] עד שנרדמים - [[מחשבה]].
וקימה בסדר של [[מחשבה דיבור ומעשה]]: כשמתעוררים, חושבים על כך ש[[מלך מלכי המלכים]] ניצב עליו{{הערה|[[שלחן ערוך]] סימן א.}} - [[מחשבה]], אומרים [[מודה אני]] - [[דיבור]], ו[[נוטלים ידיים]] - [[מעשה]].
השינה שהאדם נצרך לה, היא שליש היממה - שמונה שעות{{הערה|הלכות דעות ל[[הרמב"ם]] פרק ד הלכה ד.}}.


==הגלות==
==הגלות==
שורה 16: שורה 26:
כחלק מתהליך ה[[נסירה]] שבו נעשית המלכות [[פנים בפנים]], חייבת להיות הסתלקות המוחין מזעיר אנפין על מנת שהמוחין דגבורות יבואו לספירת המלכות על ידי הבינה ושלא על ידי זעיר אנפין, ומצב זה נקרא דורמיטא. החזרת המוחין לתוך זעיר אנפין נעשית בהדרגה ב[[עשרת ימי תשובה]] המכוונת כנגד החזרת המוחין ל[[עשרת הספירות]] של זעיר אנפין.
כחלק מתהליך ה[[נסירה]] שבו נעשית המלכות [[פנים בפנים]], חייבת להיות הסתלקות המוחין מזעיר אנפין על מנת שהמוחין דגבורות יבואו לספירת המלכות על ידי הבינה ושלא על ידי זעיר אנפין, ומצב זה נקרא דורמיטא. החזרת המוחין לתוך זעיר אנפין נעשית בהדרגה ב[[עשרת ימי תשובה]] המכוונת כנגד החזרת המוחין ל[[עשרת הספירות]] של זעיר אנפין.


==הסדר לפני והשינה ואחריה ==
ההלכה מחייבת לומר לפני השינה [[קריאת שמע שעל המיטה]], ו[[ברכת המפיל]].
הרמב"ם בהלכות דעות אומר שיבדוק אדם את עצמו האם צריך לנקביו, לפני שינה ואחרי שינה.
מקובל אצל חסידים לומר [הערה|שמעתי מפי ר' [[בצלאל קופצ'יק]] מפי משפיעים] ש: לפני השינה מקפידים על סדר של [[מעשה דיבור ומחשבה]], ומייד לאחר השינה על סדר של [[מחשבה דיבור ומעשה], דהיינו:
לפני השינה מכינים [[נגל ווסר]] (ב[[מעשה]]), אחר כך אומרים קריאת שמע שעל המיטה (ב[[דיבור]]), ואחר ברכת המפיל חושבים תניא בעל פה (ב[[מחשבה]]) עד שנרדמים.
מייד אחרי השינה, יחשוב שמלך מלכי המלכים ניצב עליו כמבואר בשולחן ערוך (=מחשבה), אחר כך יגיד [[מודה אני]] (בדיבור), ואחר כך יטול ידיו (במעשה).
== משך השינה ==
הרמבם בהלכות דעות פוסק שהשינה הרצויה הממוצעת היא שליש היממה - 8 שעות, ואף רומז זאת מפסוק.  בגמרא מופיע, שכאשר [[יצחק אבינו]] מלמד זכות על חטאי עם ישראל, הוא מקצר את הזמן שהם יכולים לחטוא, על ידי שאומר שאדם ישן חצי מחייו - דהיינו 12 שעות ביממה.  אחד מ48 הדרכים לקנות את ה[[תורה]] היא "מיעוט שינה", ונהגו גדולי ישראל בכל הדורות להמעיט בשינה ולהחליפה בלימוד תורה ותפילה.
הרבי מהר"ש העיד על עצמו, שהיתה לו תקופה בחייו שהיה ער (ולומד) 23 שעות ביממה. היו צדיקים שבמשך 7 הימים של חג הסוכות לא היו ישנים כלל ועיין ערך [[שינה בסוכה]].
הרבי מלך המשיח ישן שעות בודדות בלילה, ולגבי זמן השינה של הרבי - עיין להלן.
הרבי מלך המשיח ישן שעות בודדות בלילה, ולגבי זמן השינה של הרבי - עיין להלן.


שורה 43: שורה 41:
*[[שינה בשבת תענוג]]
*[[שינה בשבת תענוג]]
*[[חלום]]
*[[חלום]]
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], [http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26888& סדר קריאת שמע על המיטה], עומר, [[תשס"א]].


{{הערות שוליים|}}
{{הערות שוליים|}}
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:צרכי הגוף]]
[[קטגוריה:צרכי הגוף]]

תפריט ניווט