39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – "חמור " ב־"חמור ") |
מ (החלפת טקסט – "צדקה" ב־"צדקה") |
||
שורה 40: | שורה 40: | ||
כמו כן מבוארים בחסידות כמה וכמה ענינים בעבודת האדם שבהם הוא יכול לגלות את ניצוץ המשיח (בנוסף לכך שכל קיום תורה ומצוות מגלה את הניצוץ{{הערה|לקוטי שיחות חלק ב' ע' 599 הנ"ל.}}): | כמו כן מבוארים בחסידות כמה וכמה ענינים בעבודת האדם שבהם הוא יכול לגלות את ניצוץ המשיח (בנוסף לכך שכל קיום תורה ומצוות מגלה את הניצוץ{{הערה|לקוטי שיחות חלק ב' ע' 599 הנ"ל.}}): | ||
*'''עבודת התפילה''': בשעת [[עבודת התפילה]] מגלה האדם את הקשר הפנימי שלו לקדוש ברוך הוא שלמעלה מטעם ודעת, ונשמתו יוצאת מהגלות הפרטית לפי שעה; לכן בזמן זה במיוחד מתגלה ניצוץ המשיח{{הערה|שם=שם}}. | *'''עבודת התפילה''': בשעת [[עבודת התפילה]] מגלה האדם את הקשר הפנימי שלו לקדוש ברוך הוא שלמעלה מטעם ודעת, ונשמתו יוצאת מהגלות הפרטית לפי שעה; לכן בזמן זה במיוחד מתגלה ניצוץ המשיח{{הערה|שם=שם}}. | ||
*'''צדקה''': כיון שבעסקיו משקיע האדם את כל נפשו וכוחותיו כדי להרוויח כסף, לכן כשהוא מפזר כסף זה למצוות | *'''צדקה''': כיון שבעסקיו משקיע האדם את כל נפשו וכוחותיו כדי להרוויח כסף, לכן כשהוא מפזר כסף זה למצוות הצדקה הוא מגלה את הנקודה הפנימית ביותר שבנפשו ומקשר אותה לקדוש ברוך הוא, ועל ידי זה הוא מעלה את כל עבודתו בתורה ומצוות - וזהו גילוי ניצוץ המשיח{{הערה|שם=שם}}. | ||
*'''השתוקקות ו[[ענוה]]''': עניינה של ניצוץ משיח - לביאורו של רבי נחום מצ'רנוביל - הוא יחוד ה[[מחשבה]] והדיבור באותיות התורה והתפילה, הדבר מונע מהשתוקקות לדבקות באלוקים על ידי מצוותיו, דבר שיתגלה בשלימות בביאת המשיח{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24871&st=&pgnum=185 מאור עניים פנחס] דיבור המתחיל: "לכן אמור".}}, לביאור המיוחס ל[[המגיד מקוזניץ']] תשוקה זו נפגמה בחטא [[אדם הראשון]] על ידי מידת ה[[גאוה]], וכשיתאחדו כל חלקי ההשתוקקות של משיח מכל העולמות על ידי מידת השפלות יתוקן [[חטא עץ הדעת]] ויתאחדו כל חלקי קומת משיח, כמו שאמרו חז"ל משיח יבא [[עני]] ורוכב על ה[[חמור]] (על החומריות, הגאוה){{הערה|שם=באר}} | *'''השתוקקות ו[[ענוה]]''': עניינה של ניצוץ משיח - לביאורו של רבי נחום מצ'רנוביל - הוא יחוד ה[[מחשבה]] והדיבור באותיות התורה והתפילה, הדבר מונע מהשתוקקות לדבקות באלוקים על ידי מצוותיו, דבר שיתגלה בשלימות בביאת המשיח{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24871&st=&pgnum=185 מאור עניים פנחס] דיבור המתחיל: "לכן אמור".}}, לביאור המיוחס ל[[המגיד מקוזניץ']] תשוקה זו נפגמה בחטא [[אדם הראשון]] על ידי מידת ה[[גאוה]], וכשיתאחדו כל חלקי ההשתוקקות של משיח מכל העולמות על ידי מידת השפלות יתוקן [[חטא עץ הדעת]] ויתאחדו כל חלקי קומת משיח, כמו שאמרו חז"ל משיח יבא [[עני]] ורוכב על ה[[חמור]] (על החומריות, הגאוה){{הערה|שם=באר}} | ||
*'''ההתקשרות לנשיא הדור וקיום שליחותו''': כיון שבנשיא הדור מאירה בגלוי בחינת המשיח הכללית (כנ"ל), לכן בה[[התקשרות]] אליו וקיום [[שליחות|שליחותו]] מתגלה באדם ניצוץ המשיח, והוא חודר בכל [[עשר כוחות הנפש|עשר כוחות נפשו]]. זהו גם הרמז שבמילה "שליח", אשר בתוספת עשר היא ב[[גימטריא]] משיח - שכאשר היהודי מקיים את שליחותו בכל עשר כוחות הנפש הוא מגלה ומביא את המשיח. יותר מכך, כל מטרת קיומו של הניצוץ הוא כדי לתת ליהודי את הכח למלא את שליחותו{{הערה|שם=מו|1=ראה באריכות שיחת ליל שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל.}}. ובפרט בנשיאי החסידות שענינם הוא הבאת המשיח, שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ{{הערה|שם=לקו"ש לט}}. | *'''ההתקשרות לנשיא הדור וקיום שליחותו''': כיון שבנשיא הדור מאירה בגלוי בחינת המשיח הכללית (כנ"ל), לכן בה[[התקשרות]] אליו וקיום [[שליחות|שליחותו]] מתגלה באדם ניצוץ המשיח, והוא חודר בכל [[עשר כוחות הנפש|עשר כוחות נפשו]]. זהו גם הרמז שבמילה "שליח", אשר בתוספת עשר היא ב[[גימטריא]] משיח - שכאשר היהודי מקיים את שליחותו בכל עשר כוחות הנפש הוא מגלה ומביא את המשיח. יותר מכך, כל מטרת קיומו של הניצוץ הוא כדי לתת ליהודי את הכח למלא את שליחותו{{הערה|שם=מו|1=ראה באריכות שיחת ליל שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל.}}. ובפרט בנשיאי החסידות שענינם הוא הבאת המשיח, שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ{{הערה|שם=לקו"ש לט}}. |
עריכות